گوجه فرنگی ، سرطان ، مفید یا مضر ؟

مطلب را به اشتراک بگذارید

گوجه فرنگی ، سرطان ، مفید یا مضر ؟

تاکنون تصور می شد که تنها یکی از این عناصر شیمیایی به نام لایسوپین (lycopene)، دارای خواص ضدسرطانی است.عناصر شیمیایی دیگری در گوجه فرنگی وجود دارد که بر تاثیر لایسوپین می افزاید. قرص های مکمل لایسوپین تاثیر محدودی در مبارزه با سرطان دارند.
“در گذشته معلوم نبود که آیا لایسوپین به تنهایی نقش محافظتی دارد یا خیر. اما مطالعه ما اکنون نشان می دهد که لایسوپین تنها یکی از عوامل دخیل در کاهش خطر سرطان پروستات است.”
“این مطالعه همچنین حاکیست که مصرف قرص های مکمل لایسوپین به اندازه مصرف گوجه فرنگی موثر نیست. به اعتقاد ما مردم باید محصولات گوجه فرنگی را مثلا در سالاد، آب گوجه فرنگی و حتی در پیتزا مصرف کنند.”
پژوهشگران موش های آزمایشگاهی را ابتدا در معرض ماده ای که باعث سرطان پروستات می شود قرار دادند، و سپس آنها را با پودر خالص گوجه فرنگی، لایسوپین خالص یا سایر موادی که اصلا حاوی لایسوپین نبود تغذیه کردند.در پایان مطالعه ۸۰ درصد موش های گروه سوم (تغذیه با موادی فاقدلایسوپین)، ۷۲ درصد موش های گروه دوم (تغذیه با لایسوپین خالص) و ۶۲ درصد موش های گروه اول (تغذیه با گوجه فرنگی) در اثر سرطان پروستان تلف شدند.
محققان همچنین دریافتند که محدود کردن میزان تغذیه موش ها، قطع نظر از نوع غذایی که مصرف می کنند، از خطر ابتلای آنها به سرطان پروستات می کاهد. سایر مطالعات نشان داده بود که میزان بالای لایسوپین در خون، به کاهش خطر سرطان پروستات مرتبط است.
لایسوپین، ماده ای که گوجه فرنگی را قرمز می کند، در از میان بردن ذرات معروف به رادیکال های آزاد که می تواند به بافت های بدن آسیب برساند، موثر است.
پختن گوجه فرنگی به مدت ‌٢ دقیقه باعث ایجاد مواد ضد سرطان در آن می‌شود.
گوجه فرنگی سرشار از ماده ای به نام لیکوپن است که دارای ترکیبی ضد سرطانی بوده و از آنتی اکسیدان‌ها به شمار می‌آید. خوردن گوجه فرنگی از سرطان لوزالمعده، پروستات و سرطان رحم جلوگیری می‌کند.همچنین از علائم پیش سرطانی رحم که در اصطلاح التهاب Cin گفته می‌شود، جلوگیری می‌کند.
محققان دریافته اند : زنانی که در خونشان مقدار زیادی ترکیب شیمیایی مفید ضد سرطان لیکوپن وجود دارد کمتر به سرطان رحم مبتلا می‌شوند.
گوجه فرنگی حاوی اسید فولیک است و مواد غذایی که دارای این ترکیب شیمیایی باشند، مقاومت سلول‌ها را در برابر حمله سرطان ریه افزایش می‌دهند. بنابراین دانشمندان توصیه می‌کنند که برای مبارزه با سرطان ریه می توان هر چه بیشتر از این نوع مواد غذایی استفاده کرد.
گوجه فرنگی و گروه خون : استفاده از گوجه فرنگی برای دارندگان تمامی گروه های خونی به جز گروه خون A سودمند است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *