واکسن هاری (Rabies Vaccine)

مطلب را به اشتراک بگذارید

موارد و مقدار مصرف:
واکسن های هاری برای ایجاد ایمنی فعال بر علیه بیماری هاری مصرف می شوند.
موارد منع مصرف و احتیاط:
برای درمان بعد از تماس هیچگونه مورد خاصی برای منع مصرف وجود ندارد،زیرا هاری کشنده است. برای واکسیناسیون قبل از تماس تنها مورد منع مصرف وجود بیماریهای پیشرونده همراه با تب می باشد.
عوارض جانبی:
داروهای کاهنده سیستم ایمنی، گلوکوکورتیکوییدها،پرتودرمانی و ایمنوگلوبولین ضدهاری پاسخ ایمنی به واکسن هاری را کاهش می دهند. در صورت استفاده از داروهای کاهنده سیستم ایمنی همزمان با این واکسن در پیشگیری بعد از تماس، سطوح پادتن های ضدهاری باید حتما اندازه گیری شود.
هشدار:
برای درمان بعد از تماس هیچگونه مورد خاصی برای منع مصرف وجود ندارد، زیرا هاری کشنده است. برای واکسیناسیون قبل از تماس تنها مورد منع مصرف وجود بیماریهای پیشرونده همراه با تب می باشد.
تداخل دارویی:
۱- این واکسن باید از راه زیر جلدی یا داخل عضلانی برای بزرگسالان در عضله دلتویید و برای کودکان در عضله ران تزریق شود. اگر در عضله سرینی تزریق شود احتمال عدم موفقیت وجود دارد.
۲- واکسیناسیون قبل از تماس با ویروس هاری برای افراد دارای نقص سیستم ایمنی توصیه نمی شود.
۳- در صورت مشاهده ذرات معلق یا تغییررنگ در واکسن، باید از تزریق آن خودداری کرد.
۴- واکسن را در محل خشک و در دمای ۲-۸ درجه سانتیگراد پایدار است. باید از انجماد واکسن جلوگیری شود و در صورت انجماد از مصرف واکسن خودداری کرد. برای آماده سازی فقط از محلول همراه واکسن استفاده شود. واکسن آماده شده باید فورا مصرف شود.
مکانیسم اثر:
این واکسن حاوی ویروس های غیر فعال هاری است. ویروسها از کشت سلولی سویه Wistar rabies PM/WI 38-1503-3M ویروس هاری در کشت سلول مداوم Vero تهیه می شوند. با تزریق این واکسن، پادتن های ضدهاری در بیش از ۹۷% افراد واکسینه شده تولید خواهد شد.
اشکال دارویی:

Injection:0.5ml single dose vials

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *