واکسن سرخجه (Rubella Vaccine)

مطلب را به اشتراک بگذارید

موارد و مقدار مصرف:
این واکسن برای ایجاد ایمنی فعال (تولید پادتن) بر علیه ویروس سرخجه برای همه کودکان از سن ۱۲ماهگی تا هنگام بلوغ مصرف می شود.
به زنان غیر مصونی که قبل از بلوغ واکسینه نشده اند، باید حداقل ۳ ماه قبل از بارداری واکسن سرخجه را تزریق نمود. همچنین فرزندان واکسینه نشده زنان باردار غیر مصون نیز باید واکسینه شوند.
موارد منع مصرف و احتیاط:
بارداری، حساسیت نسبت به یکی از اجزا واکسن (مثل تخم مرغ)، بیماران تحت درمان با داروهای کاهنده سیستم ایمنی، ابتلا به سرطانهای بدخیم مغز استخوان یا سیستم لنفاوی، نقص اولیه یا اکتسابی سیستم ایمنی و گلوکوکورتیکوستروییدها، سل فعال درمان نشده، سابقه فامیلی نقص ژنتیکی ایمنی و هر گونه عفونت حاد همراه با تب از موارد منع مصرف واکسن می باشند.
عوارض جانبی:
درد، سوزش، خارش، قرمزی، تورم در محل تزریق واکسن، واکنشهایی شبیه بیماری سرخجه طبیعی مثل لنفادنوپاتی موضعی، کهیر، جوش، ناخوشی، گلو درد، تب،سردرد، درد موقت مفاصل و پلی نوریت از عوارض جانبی این واکسن می باشند.
هشدار:
بارداری، حساسیت نسبت به یکی از اجزا واکسن (مثل تخم مرغ)، بیماران تحت درمان با داروهای کاهنده سیستم ایمنی، ابتلا به سرطانهای بدخیم مغز استخوان یا سیستم لنفاوی، نقص اولیه یا اکتسابی سیستم ایمنی و گلوکوکورتیکوستروییدها، سل فعال درمان نشده، سابقه فامیلی نقص ژنتیکی ایمنی و هر گونه عفونت حاد همراه با تب از موارد منع مصرف واکسن می باشند.
تداخل دارویی:
مصرف همزمان عوامل کاهنده سیستم ایمنی (داروهای کاهنده سیستم ایمنی، گلوکوکورتیکوییدها، پرتودرمانی) باعث کاهش پاسخ ایمنی به واکسن می شوند و احتمال دارد افراد واکسینه شده بطور کامل مصون نشوند. مصرف همزمان ایمنوگلوبولین ها، اینترفرون و واکسن مننگوکوک نیز باعث کاهش پاسخ ایمنی نسبت به این واکسن می گردند.
مکانیسم اثر:
واکسن سرخجه که حاوی ویروس های ضعیف شده Rubella ازسویه RA 27/3 می باشد، در افراد مستعد یک عفونت تغییر یافته و غیر قابل انتقال ایجاد می کند. افزایش سطح و تعداد مختلف پادتنها بوسیله این واکسن موجب افزایش مقاومت فرد نسبت به عفونت با سویه وحشی ویروس می شود.
نکات قابل توصیه به بیمار:
تمامی واکسن موجود دریک ویال ۰/۵ میلی لیتری را از راه زیرجلدی در سطح بیرونی عضله بازو تزریق شود. از راه داخل وریدی نباید تجویز کرد. مقدار مصرف واکسن برای تمام سنین یکسان است. نیازی به تزریق نوبت یادآوری نیست.
فارماکوکینتیک:
شروع اثر واکسن بین ۲-۶ هفته می باشد و باعث افزایش سطح پادتن در حداقل ۹۷% کودکان می گردد. در بیشتر افراد، سطح مطلوب پادتن برای بیش از ۱۰سال باقی می ماند.
اشکال دارویی:
Powder for Injection

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *