مزایای چاودار پرک برای سلامتی

مزایای چاودار پرک OAB

مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره مزایای چاودار پرک در این مطلب مطالبی ارائه می کنیم.

با ما همراه باشید.

مزایای چاودار پرک برای سلامتی

چاودار پرک (Rye Flake) مقاومترین گیاه در مقابل سرما است. چاودار از نظر شکل مابین گندم و یولاف (جو دوسر) می باشد. رنگ کدر خاک آلودی دارد و فاقد پوسته می باشد. چاودار دارای گلوتن کمتری نسبت به گندم است. می توان در صبحانه، سوپ، کیک و نان ها مورد استفاده قرار داد.

ارزش غذایی چاودار

چاودار دارای مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین ها و ترکیبات آلی می باشد. سرشار از مواد معدنی از جمله منیزیم، منگنز، مس، فسفر، زینک، ویتامین B و فیبر است.

دیابت و کنترل قند خون

طبق تحقیقات گزارش شده در مجله تغذیه سالم در آمریکا چاودار پرک گزینه ای ایده آل برای افراد مبتلا به دیابت است.

از سوی دیگر چاودار منبع بسیار خوبی از منیزیم و آنزیم های دیگر است که به بدن در تولید گلوکز و هم چنین انسولین کمک می کند که این امر به نوبه خود سطح قند خون را تنظیم می کند.

یکی دیگر از مزایای چاودار پرک، مقدار کم کلسترول و چربی های اشباع است که در مبارزه با بیماری های قلبی – عروقی و کاهش کلسترول بد (LDL) بسیار مفید است.

چاودار پرک بر خلاف گندم، حاوی کربوهیدرات پیچیده است و برای بدن سودمند است و از این رو از دیابت و چاقی جلوگیری می کند. مصرف پرک چاودار به عنوان صبحانه باعث احساس سیری طولانی مدت شده و از پرخوری و میل به مصرف شیرینی جلوگیری می کند.

چاودار به عنوان یک دانه کامل، به نحوی از نظر شکل شبیه گندم است، مگر آنکه طول آن بیشتر باشد و رنگ آن نیز متفاوت باشد. چاودار حاوی فیبر و پلی ساکارید غیر سلولزی است که به شما کمک می کند تا با مصرف آن احساس سیری بیشتری نسبت به گندم و نان سفید داشته باشید و از زیاده روی در خوردن جلوگیری کنید.

مصرف چاودار به افراد دیابتی در کاهش چربی های ناخواسته بدن کمک می کند تا شرایط فیزیکی بدن بهبود یابد و هم چنین باعث کاهش قند خون نیز می شود. این به این معنی است که دیگر افراد دیابتی به داروهای کمتری نیاز خواهند داشت.

توصیه می شود زنان بارداری که از دیابت بارداری رنج می برند، برای کنترل قند خونشان از چاودار در برنامه غذایی خود استفاده نمایند و چاودار بهترین جایگزین گندم می باشد.

کاهش وزن: 

همچنین بر اساس نتایج مطالعه ای که در مجله تغذیه آمریکا، خانم ها پس از دوران بارداری که در برنامه غذایی خود چاودار را جایگزین گندم کرده بودند کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند و تجمع چربی در ناحیه شکم در آنها کمتر بود. پس برای اینکه در برنامه کاهش وزن خود موفق شوید از پرک چاودار در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.

افرادی که در وعده صبحانه از پرک چاودار استفاده می کنند در مقایسه با کسانی که از نان با آرد گندم استفاده می کنند، احساس سیری طولانی مدتی دارند و حجم غذای مصرفی این افراد در طول روز کاهش می یابد.

مزایای-چاودار-پرک-OAB

 

رفع یبوست از دیگر مزایای چاودار پرک است:

چاودار سبب عبور سریع‌تر مواد غذایی از دستگاه گوارش می‌شود و از ماندن غذا در سیستم گوارشی و ایجاد یبوست جلوگیری می‌کند و از بهترین غلات جهت جلوگیری از یبوست است.

نان چاودار و سایر محصولات چاودار می توانند عملکرد روده را بهبود بخشند و از یبوست جلوگیری کنند، که این امر به مقدار فیبر در رژیم غذایی حاوی چاودار ارتباط دارد. فروکتان، بتا- گلوکان و نشاسته مقاوم در قسمت فوقانی روده بزرگ تخمیر می شوند. سلولز و لیگنین نیز نسبت به تجزیه میکروبی بسیار مقاوم هستند.

سازمانی ایمنی غذایی اروپا (EFSA)، خواص سلامتی فیبر چاودار برای بهبود عملکرد روده را پذیرفته است.

نکته دیگر این که، مصرف چاودار سطح آنزیم های خاصی را کاهش می دهد و همچنین از میزان ترکیبات سمی که باعث کاهش PH مدفوع و افزایش غلظت بوتیرات و سایر اسید های چرب می شوند، می کاهد. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهند که فیبر چاودار همچنین می تواند تعداد بیفیدو باکتری ها (باکتری های مفید روده) در روده بزرگ را افزایش دهد.

یبوست دوران بارداری در میان زنان باردار بسیار رایج است. طبق گزارش انجمن بارداری آمریکا یکی از شایع ترین علل یبوست در دوره قبل از زایمان، کمبود فیبر در رژیم غذایی می باشد. چاودار دارای بالاترین میزان فیبر(۲۰ %) می باشد که بهترین انتخاب برای زنان باردار در دوران بارداری است.

 

مناسب برای زنان یائسه:

چاودار منبع غنی از لیگنان است که دارای خواص فیتواستروژنیک است که باعث کاهش سندروم یائسگی می شود. لیگنان یک ماده مغذی موجود در چاودار است که زنان یائسه را از ابتلا به سرطان پستان و هم چنین اختلالات قلب و عروق از جمله آترواسکلروز (تصلب شراین) حفظ میکند.

افزایش رشد مو:

چاودار دارای میزان بالای منیزیم است که برای رشد و سلامت موها و داشتن پوستی شفاف مهم است. این مواد مغذی باعث جلوگیری از ریزش مو و تاب خوردن مو می شود. در عین حال باعث ضخیم تر و بلند تر شدن مو ها می شود.

پاکسازی پوست:

منیزیم موجود در چاودار قادر به سم زدایی اپیدرم و حفظ پوست پاک و روشن است. افراد مبتلا به آلرژی می توانند از چاودار استفاده کنند.

ضد پیری پوست:

چاودار منبع غنی از مواد معدنی مختلف مانند کلسیم، آهن، روی و منیزیم است که تمامی این مواد در کاهش نشانه های پیری مانند چین و چروک، لکه های پوستی و غیره نقش مهمی دارند. آنتی اکسیدان های چاودار با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. بنابراین اضافه کردن چاودار به رژیم غذایی باعث کاهش پیری پوست می شود.

از دیگر ۷ مزایای چاودار پرک می توان به این موارد اشاره کرد:

– کاهش بروز سنگ کیسه صفرا (به دلیل داشتن فیبر هضم غذا بهتر است)

– کاهش وزن به دلیل داشتن فیبر

– به دلیل داشتن فیبر، ویتامین و مواد معدنی برای افراد دارای فشارخون بالا مناسب است.

– پیشگیری از سرطان

– چاودار ابتلا به آسم در کودکان را کاهش می دهد.

– کاهش کلسترول

– افزایش سلامت قلب

رابطه چاودار و سرطان پروستات

سرطان پروستات شایع ترین سرطان مردان در کشورهای غربی است. اضافه وزن، مقاومت به انسولین و هیپرانسولینمی با خطر و شدت سرطان پروستات در ارتباط هستند.

چاودار با چند ترکیب فعال زیستی و همچنین محتوای فیبر بالا، به عنوان یک رژیم غذایی که می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد، توصیه می شود.

مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی غنی از دانه چاودار باعث کاهش سطح پلاسمایی آنتیژن پروستات در مردان مبتلا به سرطان پروستات می شود. در مطالعه اپیدمیولوژیک مصرف روزانه چاودار در نوجوانان با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته همراه بود.

خرید-چاودار-پرک-صبحانه-فوری-OAB

جهت خرید و مشاهده قیمت چاودار پرک درجه یک OAB کلیک کنید.

چاودار و سرطان پستان

استروژن بالا می تواند یک عامل خطر برای سرطان پستان به شمار آید. ۵۰٪ از تمام استروژن ها از صفرا دفع و تا حدودی به گردش خون وارد می شوند.

با مصرف نان کامل چاودار می توان جذب استروژن های صفراوی را کاهش داده و خروجی مدفوع این هورمون ها را افزایش داد. علاوه بر این، چاودار حاوی مقادیر زیادی لیگنان است که نشان می دهد با مصرف آن، خطر ابتلا به سرطان سینه در جوندگان کاهش می یابد.

در مطالعات اپیدمیولوژیک مشاهده می شود که یک رژیم غذایی با فیبر بالا باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه می شود. مقدار بالای فیبر موجود در آن، می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

مزایای سلامتی چاودار پرک برای کودکان

پرک چاودار به دلیل غنی بودن از ویتامین ها، مواد معدنی و چربی ها برای فرزند شما بسیار مفید است. برخی از مزایای مصرف چاودار برای کودکان شامل رشد و تقویت استخوان ها، حفظ گردش خون سالم، کمک به هضم، کاهش احتمال ابتلا به یبوست و کمک به تشکیل گلبول های قرمز است. چاودار همچنین دارای منگنز، فسفر، اسید پانتوتنیک (B5) و منیزیم است. پرک چاودار به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان های قوی و لیگنان های گیاهان به فرزندتان کمک می کند تا از انواع سرطان و بیماری های قلبی در امان باشند.

رشد و تقویت استخوان ها:

چاودار غنی از منیزیم و فسفر است و از این رو قطعاً به رشد و توسعه اسکلت و استخوان کودک کمک شایانی می کند. مصرف چاودار باعث می شود دندان ها و ناخن های کودک شما نیز به خوبی رشد کنند.

تشکیل گلبول های قرمز:

پرک چاودار غنی از آهن است که منبع غذایی خوبی برای افزایش سطح هموگلوبین در رگ های خونی کودک شما می باشد. این امر به تشکیل گلبول قرمز در بدن کودک کمک می کند. با افزایش گلبول های قرمز خون کودک شما در تمام طول روز از انرژی کافی برخوردار بوده و اغلب خسته نمی شود.

مزایای چاودار پرک مناسب برای گوارش کودکان:

مقدار فیبر موجود در پرک چاودار، به کارکرد سالم دستگاه گوارش کودک شما کمک می کند. مقدار فیبر در چاودار از ابتلا به یبوست یا انواع مشکلات معده در کودکان جلوگیری می کند. با مصرف چاودار، اسید های صفراوی از بدن به صورت مدفوع خارج می شوند و با این عمل کلسترول به میزان قابل توجهی در بدن کودک کاهش می یابد. در نتیجه بدن کودک شما از انواع سموم در امان می ماند.

چاودار پرک از انواع بیماری های خطرناک جلوگیری می کند:

پرک چاودار از احتمال ابتلا به قند خون، فشار خون و حتی دیابت در کودکان به طور چشمگیری جلوگیری می کند. نیاسین موجود در پرک چاودار باعث کاهش سطح کلسترول و لیپوپروتئین می شود. همچنین رادیکال های آزاد که باعث آسیب رساندن به رگ های خونی کودک شما می شوند را از بین می برد. پرک چاودار غنی از انواع مواد مغذی است که به لیگنان های گیاهی معروف هستند که کودکان را از خطر بیماری های قلبی و سرطان در امان نگه می دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *