روغن زیتون : بارداری و کودکی

مطلب را به اشتراک بگذارید

روغن زیتون : بارداری و کودکی

روغن زیتون واقعی در رشد و نمو جنین در دوران بارداری نقش اساسی دارد و کمبود آن ممکن است اثرات زیان آوری بر روی رشد نوزاد داشته باشد.
تحقیقات نشان داده است که نوزادانی که مادرانشان در زمان بارداری روغن زیتون واقعی مصرف کرده اند ، بعد از تولد، دارای رشد قدی، وزنی، رفتاری و واکنش بهتری هستند.
جنین برای رشد، نیازمند ویتامین E است. نوزاد تازه متولد شده نیز برای مبارزه با استرس اکسیداتیو ناشی از ورود به محیط پر از اکسیژن، نیازمند ویتامین E است. روغن زیتون واقعی دارای مقادیر کافی از ویتامین E  است و نوزاد را در برابر اکسیداسیون محافظت می کند.
بنابراین مقدار و نوع غذای مصرفی و همچنین رژیم غذایی دوران بارداری، در سازگاری های متابولیک درون بدن مادر و رابطه عملکردی وی با جنین، نقس اساسی دارد.

روغن زیتون و تغذیه با شیر مادر

هنگام زایمان، ویتامین E موجود در خون مادر، درون غده های شیردهی متراکم می گردد. بنابراین هنگام شیردهی، مادر ویتامین E مورد نیاز نوزاد را تامین می کند. حفظ میزان ویتامین های مورد نیاز بدن در هنگام شیردهی بسیار ضروری است.
ویتامین E برای نوزادان نارس و یا نوزادان مبتلا به نارسایی کلیوی یا لوزالمعده نیز بسیار مفید است، زیرا تاثیر مثبتی بر روی سیستم صفراوی – کبدی نوزاد دارد.
روغن زیتون نه تنها اسید های چرب مورد نیاز برای رشد و نمو نوزاد را تامین می کند، بلکه نسبت اسید لینولئیک به اسید لینولنیک آن (اسیدهای چرب ضروری) شبیه به شیر مادر است.
اثرات مفید اسید اولئیک ، بعد از حاملگی نیز ادامه دارند. علاوه بر جلوگیری از افزایش کلسترول خون و تصلب شرایین که از دوران کودکی آغاز می گردد، اسید اولئیک در رشد و استحکام استخوان ها و رشد دوران شیرخوارگی نیز نقش اساسی دارد.

الزامات رژیم غذایی

هنگام حاملگی و شیردهی توصیه می گردد که مادران از چربی های تک غیر اشباع بیشتر استفاده کرده و میزان مصرفی چربی های اشباع شده و کلسترول را تا حد امکان کاهش دهند و برای کنترل کالری مصرفی و جلوگیری از افزایش وزن، از دستورالعمل های عمومی در رژیم غذایی خود پیروی کنند.
الزامات رژیم غذایی مخصوص کودکان زیر ۳ سال نسبت به کودکان بزرگ تر متفاوت است. ۴۰ درصد انرژی مصرفی کودکان زیر ۳ سال از چربی موجود در شیر مادر و یا انواع شیرهای دیگر تامین می گردد و حفظ الگوهای رژیم غذایی مناسب برای تامین انرژی و مواد مغذی ضروری برای رشد و نمو کودک توصیه می گردد.
به همین دلیل مصرف روغن زیتون با کیفیت در دوران بارداری و شیردهی براب مادران ضروریست.
عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *