روغن زیتون و درمان یبوست

مطلب را به اشتراک بگذارید

روغن زیتون و درمان یبوست

یبوست

یبوست به معنی اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته است. درهنگام یبوست، مدفوع خشک شده و دفع آن سخت می گردد. اجابت مزاج در افراد مبتلا به یبوست بسیار دردناک است.

بعضی ازمردم بر این باورند که اگر روزی یکبار دفع نداشته باشند به یبوست دچار شده اند اما دفع طبیعی مدفوع ممکن است ۳ بار در روز یا ۳ بار در هفته باشد که این امر به بدن شخص بستگی دارد.

یبوست یک نشانه است نه یک بیماری. تقریباً هرکس درزندگی خود یبوست را تجربه کرده است که معمولاً علت آن پیروی از رژیم غذایی بد است.

چه چیزی باعث یبوست می شود؟

با عبور غذا از روده بزرگ، آب آن جذب شده و مواد زائد (مدفوع) تشکیل می شود. انقباض ماهیچه های روده بزرگ، مدفوع را به سمت مقعد می راند.

یبوست وقتی اتفاق می افتد که روده بزرگ بیش از حد معمول آب مدفوع را جذب کند و یا ماهیچه های آن به آرامی منقبض شده یا تنبل شوند. در این صورت مدفوع بسیار کند از روده بزرگ عبور کرده و در نتیجه سخت و خشک می شود.

روغن زیتون فرابکر ارگانیک ۰.۵ لیتری

روغن زیتون فرابکر ارگانیک

دلایل شایع یبوست عبارتند از :

نبودن فیبرکافی (میوه، سبزی، غلات) دررژیم غذایی

عدم فعالیت فیزیکی (به خصوص در افراد مسن)

مصرف برخی داروها

شیر

سندرم روده تحریک پذیر

تغییر در روال زندگی مانند بارداری، پیری و یا سفر

استفاده نادرست از داروهای ضد یبوست

نادیده گرفتن علائم دفع مدفوع (بدلیل عدم تمایل به استفاده از سرویس های بهداشتی بیرون از منزل، احساس استرس و یا گرفتاری زیاد و غیره)

از دست دادن آب بدن و مصرف کم آب

بیماری ها و یا شرایط خاص، مانند سکته مغزی (رایج ترین)

مشکلاتی در کارکرد روده (یبوست ایدیوپاتیک مزمن)

مصرف روغن زیتون برای درمان یبوست

داروهای بسیاری برای درمان یبوست وجود دارند، اما هنوز هم اکثر مردم ترجیح می دهند از داروهای خانگی یا داروهای گیاهی، برای درمان آن استفاده کنند، زیرا استفاده طولانی مدت از داروهای ضد یبوست، فرد را وابسته به این داروها می کند.

از آنجایی که روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است، در درمان یبوست به طور طبیعی عمل کرده و عوارض جانبیِ داروهای ضد یبوست را ندارد.

توجه داشته باشید که روغن زیتون کمک شایانی به درمان یبوست می کند اما نمی تواند به تنهایی، یبوست را درمان کند. این امر مستلزم ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی مانند پیروی ازرژیم غذایی با فیبر بالا، مصرف زیاد مایعات و ورزش منظم است. 

مزایای روغن زیتون برای یبوست

نرم کردن مدفوع :

درهنگام یبوست، مدفوع بسیار خشک شده و بنابراین دفع آن سخت می گردد. مصرف منظم روغن زیتون، انقباضات ماهیچه های روده را افزایش داده و موجب تحریک ترشح ماده صفراوی شده که خود منجر به نرم شدن مدفوع می گردد. مدفوع نرم، بر خلاف مدفوع سخت، به راحتی دفع شده و به این طریق از یبوست جلوگیری می شود.

کاهش آماس روده :

روغن زیتون برای یبوست در نوزادان بسیار موثر است. اغلب بچه ها به راحتی قادر به دفع مدفوع به راحتی نیستند و در نتیجه مدفوع در روده جمع شده و موجب گشاد شدن روده ها و دل درد می شود.

طی این درد، کودک مدفوع خود را نگه می دارد تا احساس درد نکند. ماساژ منظم شکم کودک با روغن زیتون سبب تسلی درد او شده و در نتیجه، قادر به دفع مدفوع خواهد بود.

روغن زیتون دارای اثرات جانبی نمی باشد. استفاده طولانی مدت از داروها می تواند موجب تشدید یبوست شود.

اما روغن زیتون روغنی طبیعی است که از میوه درخت زیتون استخراج می شود و از این رو، حتی اگر قادر به درمان موارد شدید یبوست نیز نباشد، مانع از تشدید آن خواهد شد.

در اینجا ۳ نوع دستورالعمل برای استفاده از روغن زیتون در درمان یبوست را برای شما آورده ایم :

روش اول : یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را صبح میل کنید و یک قاشق دیگر را عصر.

روش دوم : یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را با میوه و سبزیجات مجاز و متناسب با گروه خونتان میل کنید.

برای مثال، صبح یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را با یک نوع میوه سودمند خورده و عصر آن را با بروکلی که سرشار از فیبر است میل کنید.

همچنین می توانید با تهیه انواع سوپ با جو دو سر و روغن زیتون مشکل یبوست خود را حل کنید.

روش سوم : مطمئن باشید که با پیروی از رژیم غذایی متناسب با گروه خونتان هیچ وقت به یبوست مبتلا نمی شوید و به راحتی با پیروی صحیح مشکل یبوست را برطرف خواهید ساخت.

استفاده از روغن زیتون می بایست به همراه ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و شیوه زندگی تان باشد.

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *