روغن زیتون و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

روغن زیتون و خواص آن

روغن زیتون : سفیر سلامتی شما

در طول تاریخ انسان ها همواره از زیتون و روغن زیتون استفاده کرده اند. درخت زیتون به نام درخت صلح  شناخته شده است و نماد کبوتر با شاخه ای از درخت زیتون نماد امید است. این  امر حاکی از پر خاصیت بودن روغن زیتون است.
روغن بر آمده از درخت زیتون که به سلطان روغن های گیاهی موسوم  است، دارای آهن، منیزیم، ویتامینهای K  ، E  ، D و A ، انواع آنتی اکسیدانها، امگا ۳ ، ۶ و ۹ می باشد و از همین رو دارای خواص و فواید زیادی برای سلامتی و زیبایی انسان است.
روغن مصرفی مردمان کشورهای مدیترانه ای به ویژه اسپانیا روغن زیتون است و به همین دلیل مردمان این مناطق بالاترین طول عمر و کمترین میزان بیماریهای قلبی را در جهان دارند. نود درصد روغن زیتون مصرفی مردم اسپانیا برای سرخ کردن و پخت و پز از نوع روغن زیتون فرابکر ارگانیک است.

روغن زیتون واقعی و روغنهای زیتون تقلبی

روغن زیتون فرابکر (با بوی ملایم) طبق قوانین و استانداردهای اروپا می بایست دارای اسیدیته حد اکثر ۰٫۸ و روغن زیتون بی بو و یا تصفیه شده حداکثر دارای اسیدیته ۱ باشد.
پروکسید روغن نیز در کیفیت روغن نقش بسزایی داشته و می بایست پایین باشد. روغن زیتونی که دارای پروکسید بالایی است بوی بدی به خود می گیرد اما روغن زیتون خالص و باکیفیت، با اسیدیته و پروکسید پایین، بوی بدی نمی دهد.

یکی از بدترین نوع روغنها، روغنهای استخراج شده از تفاله زیتون هستند، زیرا پس از روغن گیری، تفاله دارای مقداری روغن است که آن را با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج می نمایند و فروش آنها در اتحادیه اروپا ممنوع است.

این روغنها به نامهای پومیس (pomace) به زبان انگلیسی، سانسا (Sansa) به زبان ایتالیایی و یا اروخ (Oruj) به زبان اسپانیایی هستند که ورود آنها به کشور ما ممنوع است.

دقت فرمائید که نامهای فوق، برند کالا نمی باشند و بر حسب فرآوری روغن از تفاله زیتون، بر روی قسمتی از برچسب کالا درج می گردند.

روغن زیتون فرابکر ارگانیک ۰.۵ لیتری

روغن زیتون فرابکر ارگانیک

روغن زیتون واقعی دارای خواص شگفت انگیزی به شرح زیر است :

جلو گیری از بیماری های قلبی – عروقی :

روغن زیتون دارای ترکیبات خاصی بنام ترکیبات “فنلی” است که اثر آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته و از تشکیل لخته در عروق جلوگیری می کنند.

در واقع مصرف غذاهای غنی از ترکیبات فنلی می ‌تواند سلامت قلبی – عروقی را بهبود بخشد و برای قلب مناسب باشد.

مصرف روزانه دو قاشق غذا خوری (۲۳ گرم) روغن زیتون، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می ‌دهد که این امر به علت وجود مقادیر بالای اسید اولئیک (امگا ۹) در روغن زیتون و همچنین آنتی اکسیدان های بسیار قوی مانند ویتامین E است.

کاهنده کلسترول خون و فشار خون :

روغن زیتون به علت داشتن اسیدهای چرب اشباع باعث کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول مفید (HDL) خون می شود که این امر به نوبه خود سبب کاهش فشار خون و جلوگیری از سکته قلبی و مغزی می گردد.

پیشگیری و درمان دیابت :

یکی از راه های درمان، پیشگیری و یا کاهش عوارض بیماری دیابت، مصرف روغن زیتون است زیرا روغن زیتون، نیاز بدن به انسولین را کاهش داده و از سوی دیگر باعث کاهش کلسترول مضر خون شده و سبب تنظیم فشار خون می گردد. این عوامل سبب تنظیم قند خون گشته و از عوارض بیماری دیابت می کاهند.

پیشگیری از انواع سرطان ها :

مواد مغذی موجود در روغن زیتون با عوامل ایجاد سرطان، به ویژه سرطان پروستات، سرطان سینه و تخمدان و سرطان دستگاه گوارش (بخصوص سرطان روده بزرگ)  مبارزه کرده و باعث کاهش رادیکال های آزاد و مسمومیت سلول ها شده و از سرطانی شدن آنها جلوگیری می کند.

بعلاوه روغن زیتون برای بهبود سیستم گوارشی، افزایش سیستم ایمنی بدن، کنترل وزن و جلوگیری از چاقی، دفع سنگ کیسه صفرا، جلوگیری از روماتیسم مفصلی، رفع زخم های دهان، افزایش جذب ویتامینها در بدن، محافظت از آسیب اکسیداتیو، کمک به عملکرد شناختی، کمک به بیماران مبتلا به آلزایمر، جلوگیری از پوکی استخوان، مرطوب نگه داشتن پوست، مراقبت از مو و ناخنها، درمان یبوست، درمان عفونت گوش و درمان جای جوش نیز بسیار مفید و موثر است.
جالب است بدانید که ۹۰ % روغن مصرفی مردمان کشورهای مدیترانه ای به ویژه اسپانیا روغن زیتون است که با استفاده از آن به تهیه غذا پرداخته و برای سرخ کردن استفاده می نمایند و همانگونه که همگی شاهدیم مردمان این مناطق بالاترین طول عمر و کمترین بیماریهای قلبی را در جهان دارند.
شایان ذکر است که نود درصد روغن زیتون مصرفی مردم اسپانیا برای سرخ کردن و پخت و پز و سایر موارد از نوع روغن زیتون فرابکر است.

خرید روغن زیتون تصفیه شده بی بو

برای تهیه روغن زیتون تصفیه شده بی بو به فروشگاه اینترنتی oabshop.ir مراجعه کنید.

کشور اسپانیا بزرگترین تولید کننده زیتون و روغن زیتون در جهان است و در سال ۲۰۰۹ مقدار ۶,۲۰۴,۷۰۰ تن  تولید داشته است که بیش از یک سوم مقدار کل تولید جهانی است.
دقت داشته باشید که مناسبترین روغن مصرفی برای کلیه افراد با گروههای خونی مختلف روغن زیتون است. و برخی دیگر از روغنها مانند روغن ذرت، آفتابگردان، کانولا و… برای برخی از افراد با گروههای خونی خاص بسیار مضر و نامناسب می باشد. به عنوان مثال روغن ذرت برای دارندگان گروههای خونی B و AB و O بسیار مضر است.
لطفاً توجه فرمائید که در هنگام خرید روغن بر روی بسته بندی تاریخ تولید و انقضا و نام و مشخصات شرکت وارد کننده، شماره پروانه بهداشتی  و نام کشور تولید کننده ذکر گردیده باشد.
روغن زیتون دارای انواع ویتامینها اعم از K ، E ، D ، A و حاوی آنتی اکسیدانهای زیاد، اومگا ۳ و ۶ و ۹ بوده و دارای آهن و منیزیم است و از همین رو دارای خواص و فواید زیادی برای سلامتی و زیبایی است.
عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *