مضرات مصرف الکل

مطلب را به اشتراک بگذارید

نوشیدنی های الکلی به نوشیدنی گفته می شود که حاوی الکل اتیل بوده و خاصیت اعتیاد آور و روان گردان دارند. از این نوشیدنی ها اغلب به عنوان اتانول نام برده می شود و معمولاً  به سه دسته کلی شراب، آبجو (نوشیدنی تخمیری) و نوشیدنی تقطیری تقسیم می شوند. مصرف الکل به دلیل مضرات متعدد، در بعضی کشورها و ادیان ممنوع است.
نوشیدنی های الکلی دارای هیچگونه ویتامین، پروتئین یا مواد مغذی نبوده و مصرف ۱۰۰گرم آن تقریباً دارای ۲۳۰ کالری می باشد.
در ادامه به بعضی از مضرات ناشی از مصرف این نوشیدنی می پردازیم.

مضرات مصرف الکل
– مصرف الکل باعث بالا رفتن میزان پلاکت ها شده که به دنبال آن خون لخته شده و منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی می شود.

– مصرف کنندگان این نوع نوشیدنی درمعرض خطر ابتلا به هیپوگلیسمی مزمن قرار دارند. هیپوگلیسمی، باعث پائین آمدن میزان قند خون شده و فرد دچار علائمی نظیر ضعف یا گرسنگی، عرق سر، طپش قلب و گیجی می شود.
– این نوشیدنی باعث التهاب دیواره معده می شود. به این عارضه گاستریت معده (Gastritis)  گفته می شود و از عوامل ناشی از مصرف الکل است.
– مصرف الکل احتمال ابتلا به کاردیومیوپاتی را افزایش می دهد. در این عارضه عضله های قلب ضعیف شده و در نهایت از کار می افتند و همچنین ریتم ضربان قلب با اختلالاتی نظیر فیبرپلاسیون دهلیزی و فیبرپلاسیون بطنی مواجه می شود و در فیبرپلاسیون دهلیزی، دهلیز به جای انقباض منظم دچار حرکت کششی نا منظم ناگهانی می شود. در فیبرپلاسیون بطنی نیز باعث اختلال در کشش های بطن به وجود آمده و به دنبال این اختلالات فرد هوشیاری خود را از دست می دهد و در صورتی که به موقع درمان نشود باعث مرگ ناگهانی می شود.
– مصرف نوشیدنی های الکلی باعث بالا رفتن ناگهانی فشار خون و بالا رفتن احتمال سکته مغزی می شود.
– با مصرف نوشیدنی های الکلی میزان اکسیژن در گلبول های قرمز افزایش می یابد و منجر به کم خونی و عوارضی نظیر خستگی، تنگی نفس و کاهش وزن می شود.
– استفاده از نوشیدنی الکلی احتمال ابتلا به سرطان گلو، حنجره، دهان، لوزالمعده، پستان و کبد را افزایش می دهد.
– به دلیل پایین آمدن میزان قند خون پس از مصرف الکل، این نوع نوشیدنی برای بیماران دیابتی به هیچ عنوان مناسب نمی باشد.
– مصرف الکل همچنین می تواند باعث بروز بیماری هایی مثل پوکی استخوان و فشار خون بالا شود.
– این نوشیدنی ها در افرادی که با کمبود ویتامین B نیز مواجه هستند، منجر به بروز یک نوع از اختلالات مغزی به نام سندرم ورنیکه-کورساکف  Wernicke-Korsakoff می شود، که از عوارض این بیماری می توان، مشکلات حسی – حرکتی، آشفتگی شدید، تغییرات شخصیتی و خطر مرگ بر اثر مشکلات کبدی و اختلالات معده ای – روده ای و قلبی را نام برد.
– مصرف الکل در جوانان می تواند باعث بروز پانکراتیت (pancreatitis) شود. پانکراتیت عارضه ای است که در آن لوزالمعده به تدریج توانایی خود در تولید آنزیم های هضم و هورمون های لازم برای سلامت بدن را از دست می دهد. از علائم شایع این عارضه می توان از تب، افت فشار خون، استفراغ و نفخ شکم را نام برد.
– مصرف الکل در زنان باردار احتمال سقط جنین را به میزان زیادی افزایش می دهد.
– سیروز کبدی نیز از بیماری های خطرناک ناشی از مصرف الکل به شمار می رود. این بیماری از بیماری های کبد است و دارای عوارضی نظیر، خستگی، بی اشتهایی، کاهش وزن و تهوع است. در این بیماری عملکرد کبد کاهش می یابد و پروتئین کمتری تولید می کند. به عنوان مثال تولید آلبومین که یک پروتئین مهم است کاهش یافته و موجب جمع شدن آب در زیر پوست می شود.
– در مردان الکل منجر به ناتوانی های جنسی می شود.
– مصرف این نوشیدنی ها برای افرادی که دارو هایی نظیر، داروهای ضد انعقاد، آنتی هیستامین، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی، مسکن ها و قرص های خواب آور مصرف می کنند اکیداً ممنوع است.
– ترکیب آسپرین و الکل در معده تأثیر مخرب دارد و از مصرف همزمان آنها باید خودداری شود.
– الکل خاصیت اعتیاد آور دارد. افراد با مصرف این نوشیدنی به دلیل از دست دادن شغل، خشونت یا قطع روابط با افراد دیگر دچار ناهنجاری های اجتماعی می شوند.
– مصرف الکل باعث بروز نوعی بیماری به نام الکلیسم مزمن (chronic alcoholism) می شود که در آن فرد دچار نقص شخصیتی و ضعف اراده می شود.

توجه: الکل برای تمامی گروه های خون O,A,B,AB مضر و در دین اسلام حرام است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *