منشاء پیدایش گروه‌های خونی نادر چیست؟

مطلب را به اشتراک بگذارید

ذخیره بیش از ۲۰۰ واحدخونی نادر در بانک خون سازمان انتقال‌ خون

رییس آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی و انجماد خون سازمان انتقال خون اظهار کرد: تغییرات ژنتیکی ناشی از ازدواج‌های فامیلی و یا تغییرات محیطی که به دنبال یک شرایط جغرافیایی ویژه حاصل می‌شوند، موجب پیدایش گروه خونی نادر در یک منطقه می‌شود.

مصطفی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برنامه‌ ملی خون‌های نادر در کشور، عنوان کرد: سازمان انتقال خون به صورت رندوم و سیستماتیک نمونه‌های خونی اهداکنندگان را تست می‌کند و اگر از این طریق افراد دارای گروههای خونی نادر شناسایی شوند، با آن‌ها تماس و پلاک شناسایی کننده در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ضمن آموزش‌هایی که به این افراد داده می‌شود، ارتباطشان با سازمان حفظ شده تا در مواقع نیاز بتوانیم خون مناسب را برایشان فراهم کنیم. پیش از این بیمارانی داشتیم که به دلیل برخورداری از یک گروه خونی نادر، عمل جراحی‌شان به تعویق افتاده اما پس از هماهنگی‌های لازم، خون سازگار از مرکز برایشان ارسال شده است.

مقدم اهمیت شناسایی گروه‌های خونی نادر را زمانی عنوان کرد که خون یک زن باردار با همسرش مشابه نباشد.

وی دراین‌ باره گفت: اگر جنین خصیصه گروه خونی را از پدرش دریافت کرده باشد در صورت بروز حادثه خونریزی، بدن مادر به خون جنین واکنش نشان داده و ممکن است جنین سقط شود. در این گونه موارد با شناسایی و کنترل شرایط دارندگان گروههای خونی نادر می‌توان از سقط جنین پیشگیری کرد.

رئیس آزمایشگاه‌ ایمنوهماتولوژی و انجماد خون سازمان انتقال خون، گروه خونی بمبئی، چلانو K2 RH17 , و لوترن را نادرترین گروه‌های خونی کشف شده در ایران معرفی و بیان کرد: تاکنون اطلاعات نزدیک به ۳۰۰  اهداکننده خون نادر در بانک ملی خون‌های نادر کشور به ثبت رسیده است. قابل ذکر است در بانک اطلاعاتی کارگروه بین‌المللی خونهای نادر نیز نمونه ۴۰۰۰ اهدا کننده از ۲۶ کشور جهان به ثبت رسیده است.

وی در خصوص تعامل ایران با کارگروه بین‌المللی گروههای خونی نادر توضیح داد: اطلاعات ما در بانک جهانی به ثبت رسیده است و در صورت نیاز کشورها، بیمارانی که نیاز به گروههای خونی نادر دارند، اگر این امکان در کشور خودشان میسر نشد می‌توانند از طریق بانک‌ جهانی اقدام و خون مورد نیاز خود را دریافت کنند. تا به حال از بانک جهانی برای تامین گروه خونی نادر درخواست نداشته‌ایم.

مقدم با بیان این مطلب که زندگی دارندگان گروههای خونی نادر همانند مردم عادی است، گفت: ممکن است تغییرات ژنتیکی ناشی از ازدواج‌های فامیلی ویا تغییرات محیطی که به دنبال شرایط جغرافیایی ویژه حاصل می‌شوند موجب شود گروه خونی نادر در یک خانواده و در یک نژاد بیشتر شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در برخی جزایر آسیای شرقی، تمامی افراد دارای گروه خونی O هستند یا در برخی مناطق امریکای لاتین، قبایلی هستند که تنها گروه خونی A دارند.

رئیس آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون در مورد گروه خونی بمبئی نیز اظهار کرد: دلیل به وجود آمدن گروه خونی بمبئی نیز همین شرایط و تغییرات ژنتیکی است. این گروه خونی همان O منفی یا مثبت است که فاقد آنتی‌ژن H است. دلیل این نام گذاری هم آن است که اولین شخصی که با این گروه خونی مشاهده شد، ساکن بمبئی بوده است.

وی ادامه داد: در کشور ایران با کشف چهار دارنده گروه خونی نادر بمبئی در سه ماه گذشته در استان مازندران که سه خواهر و یک برادر بودند، تا به حال ۲۵ نفر شناسایی شده‌اند و با توجه به جمعیت کشور پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۵۰ نفر دیگر هم دارنده این گروه خونی باشند. ممکن است یک نفر از هر ۲۵۰ هزار نفر از این گروه خونی برخوردار باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *