مضرات جیوه موجود در ماهی ها

مطلب را به اشتراک بگذارید

جیوه، عنصری است که به طور طبیعی در طبیعت (هوا، آب، غذا) وجود دارد  اکثر مردم از طریق غذا در معرض جیوه قرار می گیرند. ماهی ها به هنگام تغذیه، جیوه را از رودخانه ها  و اقیانوس ها جذب می کنند.
این نوع جیوه، سمی تر و به شکل methylmercury (متیل جیوه) است.  این نوع جیوه  به بافت های پروتئینی شخص، مانند ماهیچه ها می چسبد. فرآوری مواد غذائی، آماده سازی و تکنیک های پخت و پز نیز در کاهش مقدار جیوه موجود در ماهی تاثیر زیادی ندارند. 
متیل مرکوری یا متیل جیوه خطرناکترین نوع جیوه است.
وجود جیوه در طبیعت رایج است و به سه شکل یافت می شود. ارگانیک (آلی)، غیر ارگانیک (غیر آلی) و متالیک (معدنی). شکل ارگانیک جیوه مخصوصا” متیل مرکوری خطرناک ترین نوع جیوه است. 
ماهی هائی که حاوی جیوه بیشتری هستند
مقدار جیوه موجود دربدن ماهی ها در گونه های مختلف ماهی ها متفاوت است. این امر به عواملی مانند نوع، اندازه، محل سکونت، رژیم غذائی و سن ماهی بستگی دارد. ماهی های بزرگ و درنده ای که ماهی های دیگر را می خورند حاوی مقدار جیوه بیشتری می باشند. 
ماهی هائی که دارای جیوه بیشتری هستند عبارتند از: 
–  کوسه ماهی  
–  ماهی رای (ماهی چهار گوش عمق زی که از حلزون تغذیه میکند) 
–  اره ماهی  
–  ماهی تن باله آبی جنوب 
ماهی هائی که دارای جیوه کمتری هستند عبارتند از:
–  حلزون صدف دار ، میگو ، خرچنگ دریائی و صدف خوراکی 
–  ماهی سالمون 
–  ماهی تن کنسرو شده
مضرات جیوه بر روی جنین مادر 
جیوه موجود در ماهی می تواند باعث افزایش جیوه بدن مادر شود و از طریق جفت به جنین انتقال یابد و برای جنین در حال رشد  مضر باشد. ماه سوم و چهارم آسیب پذیرترین دوران بارداری برای جنین می باشد. تاثیرات جیوه روی مغز و سیستم عصبی، ممکن است تا زمان قدم زدن و تکلم کودک و یا حتی دیرترمشخص نشود. جیوه روی حافظه، زبان و تمرکز حواس کودک نیز بی تاثیر نیست.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *