مصرف منظم ماهی برای جلوگیری از انواع بیماری ها

مطلب را به اشتراک بگذارید

مصرف منظم ماهی می تواند خطر ابتلا به بیماری های گوناگون و اختلالات عملکردی بدن را کاهش دهد. این بیماری های عبارتند از:

آسم 
کودکانی که ماهی مصرف می کنند، کمتر مبتلا به بیماری آسم می شوند. روغن ماهی و مکمل های آن از شیرماهی، ماهی تن، ماهی سالمون و کبد ماهی کاد به دست می آید. روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد که از چربی های خوب به حساب می آید و باعث کاهش التهاب و علائم دیگر بیماری آسم می شود. مصرف روغن ماهی همچنین برای کودکانی که دچاربیماری آسم برونشی (نایژه ای) هستند نیز مفید است. مصرف روزانه ۳ گرم روغن ماهی برای افراد مبتلا به آسم سودمند می باشد، ولی بیشتر از ۳ گرم می تواند باعث اختلال در تنفس و خونریزی بینی شود. مصرف روغن ماهی نباید جایگزین داروهای تجویز شده برای این بیماری گردد و قبل از مصرف آن باید با پزشک معالج مشورت شود. 

مغز و چشم ها
از آنجا که ماهی ها حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ می باشند می توانند در سلامت بافت های مغزی و شبکیه چشم موثر باشند. 

بیماری قلب و عروق
اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی در بهبود بیماری های قلبی عروقی مفید است.  مصرف ماهی در هر هفته، خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد زیرا باعث کاهش لخته های خونی، کاهش  التهاب، بهبود خاصیت ارتجاعی عروق، کاهش  فشار خون، کاهش چربی خون و افزایش کلسترول خوب بدن  می شود. 
جنون
مصرف ماهی در افراد مسن  حداقل  یک بار در هفته ، باعث کاهش  خطر ابتلا به بیماری جنون و بیماری آلزایمر می شود. اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی موجود است، علاوه بر محافظت از عروق، باعث کاهش التهابات مغزی نیز می شود. 
افسردگی
افرادی که به طور منظم  ماهی  مصرف می کنند، کمتر به افسردگی  مبتلا می شوند، زیرا افسردگی با میزان کم اسید چرب امگا ۳ در مغز در ارتباط است. 
مصرف ماهی های چرب مانند ساردین، شاه ماهی، ماهی تن، ماهی سالمون و شیر ماهی می تواند در افزایش جذب اسید چرب امگا ۳ موثر باشد و در جلوگیری ازافسردگی به شما کمک کند. اگر شما قادر به مصرف ماهی های چرب به مقدار چهار وعده در هفته نمی باشید، در مورد مصرف روغن ماهی با پزشک معالج خود مشورت کنید.   

دیابت
مقدار پروتئین موجود در ادرار بیماران دیابتی که  کمتر ماهی مصرف می کنند به مراتب بیشتر از بیماران دیابتی است که به طور منظم ماهی مصرف می کنند. برای افرادی که مشکل دیابت ندارند، مصرف ماهی هیچگونه تاثیری در میزان پروتئین موجود در ادرار ندارد. 

مصرف حداقل ۲ وعده ماهی در هر هفته ، برای بیماران دیابتی که دارای اختلالات کلیوی هستند  موثر است. لازم به ذکر است که مقدار پروتئین موجود در ادرار افرادی که کلیه نا سالم دارند بالا است و این،  علامت بارز بیماران کلیوی است.
مطالعات نشان داده است که مصرف ماهی و روغن ماهی باعث کاهش مقدار پروتئین موجود در ادرار، افزایش  تحمل پذیری نسبت به گلوتن، کاهش چربی خون و کاهش فشار خون می شود که همگی برای بیماران دیابتی مفید است. مصرف ماهی می تواند سطح قند خون افرادی  که به دیابت مبتلا هستند را تنظیم کند.

دید چشم
نوزادان مادرانی که در زمان شیردهی ماهی مصرف می کنند، به دلیل وجود اسید چرب امگا ۳ موجود در ماهی، از دید چشم بهتری برخوردار هستند. 

التهابات
مصرف ماهی به ویژه روغن آن به طور منظم، باعث رها شدن از بیماری های  روماتیسم مفصلی (rheumatoid arthritis)، نوعی بیماری پوستی به نام پسوریازیس (psoriasis)، و بیماری خود ایمنی (autoimmune) می شود. 
مصرف ماهی هائی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتری هستند، درجلوگیری از بیماری آرتروز مفید می باشند.
فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن، باعث بروز مشکلات متعددی مانند بیماری قلبی، آرتروز و سرطان می شود. طبق تحقیقات به عمل آمده، مشکلات مربوط به التهابات هنگامی روی می دهد که گلبول های سفید خون به لایه داخلی رگ های خونی می چسبند.  

نوزاد نارس
مصرف ماهی در دوران بارداری ممکن است خطر تولد نوزاد نارس را کاهش دهد. مزایای مصرف روغن امگا  ۳ بر روی قلب، شریان ها، مغز  و سیستم گوارشی  بسیار زیاد است و به مادران باردار توصیه می شود که از ماهی هائی که حاوی امگا ۳ زیاد هستند استفاده کنند. 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *