غذاهای مخصوص آرتروز روماتوئید

مطلب را به اشتراک بگذارید

رژیم سالم داشته باشید:
برای بهود وضع  بیماران آرتروز روماتوئید کار خاصی نمی‌توان انجام داد به جز مصرف انواع غذاهای سالم که روی سلامت و تناسب اندامشان تاثیر می‌گذارد. می‌توانید رژیم غذاهای مدیترانه‌ای که شامل ماهی، غلات کامل بدون گلوتن، میوه‌ها، و سبزیجات هستند و به کاهش التهاب کمک می‌کنند را استفاده کنید.

ماهی مصرف کنید:
اسید چرب امگا ۳ موجود در سالمون، ماهی تن، قزل‌آلا، و دیگر ماهی‌ های آب‌های سرد می‌توانند با التهاب مبارزه کنند، پس برای بیماران مبتلا به روماتوئید مناسب‌اند. امگا ۳ موجود در ماهی و روغن ماهی به بهبود درد مفاصل و سفتی عضلانی صبحگاهی کمک می‌کند. سعی کنید ۱۰۰ گرم ماهی به رژیم غذایی هفتگیتان اضافه کنید.

به فکر مکمل‌ها باشید:
اگر با ماهی میانه‌ای ندارید، مکمل‌های امگا ۳ نیز در برطرف کردن سفتی عضلانی صبحگاهی مؤثرند. حتی می‌توانند باعث شوند که درمان‌های دارویی ضد التهاب را کنار بگذارید.استفاده ازروغن دانه گل‌گاوزبان در کنار درمان‌های دارویی روماتوئید نیز در برطرف کردن درد موثراست. قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشکتان مشورت کنید.

از غلات کامل بدون گلوتن استفاده کنید:
فیبر در عمل گوارش مؤثراست، و همچنین به کاهش التهابتان کمک می‌کند. از نان‌ها و کراکرها و غلاتی که بدون گلوتن هستند همانند جو دوسر پرک و بلغور آن و یا کینوا استفاده کنید. جو دو سر حاوی بالاترین میزان فیبر بوده و کاملا بدون گلوتن است.

میوه و سبزیجات مصرف کنید:
میوه‌ها و سبزیجات دارای آنتی‌اکسیدان بسیاری هستند، که سیستم ایمنی بدتان را تقویت می‌کنند و می‌توانند در برابر التهاب مبارزه کنند. میوه‌های دارای آنتی اکسیدان عبارتند از آلو خشک، کشمش، و توت‌ها. سبزیجاتی مانند کلم، اسفناج، و کلم بروکسل بهترین نوع‌اند. از سبزیجات برگدار و تازه غافل نشوید که منبع غنی فیبر و اسید فولیک‌اند. اگر متوترکسات مصرف می‌کنید، اسید فولیک می‌تواند در برطرف شدن پاره‌ای از عوارض جانبی آن موثر باشد.

لوبیا پخته استفاده کنید:
لوبیا منبع مناسبی برای دریافت فیبر و پروتئین است. فیبر در درمان التهاب  ناشی از آرتروز روماتوئید موثر است، و پروتئین به تقویت عضلاتی که به مفاصل کمک می‌کند می پردازد.لوبیا منبع بدون گوشت بسیار خوبی است. آن را به عنوان غذای جانبی همراه با فلفل در آن استفاده کنید، یا آن را پوره کنید کنید غذاهایی مثل هوموس تهیه کنید. البته در انتخاب نوع لوبیا دقت به‌خرج داده و لوبیاهای مناسب گروه خونتان را استفاده کنید.

کلسیم را فراموش نکنید:
اگر مبتلا به روماتوئید هستید کلسیم و ویتامینD  باعث جذب هر چه بیشتر کلسیم می‌شود. در جلوگیری ازکاهش حجم استخوان، که از عوارض جانبی استفاده از کورتیکاستروئید  برای بیماران رومااتوئیداست، موثر است. شیر، پنیر، ماست، و دیگر فراورده‌های لبنی برای دارندگان گروه خونB و تا حدودی گروه خونAB خوب اسا و گروه خون AB بهتر است از ماست و کفیر استفاده کنند. منابع خوبی هستند. اگر لبنیات جزء رژیم غذاییتان نیسند، می‌توانید ازغذاهای جایگزین استفاده کنید: جگرگوساله و زرده تخم‌مرغ دارای ویتامینD ، گیاهان برگداردارای کلسیم، ماهی‌های چرب و خوراک‌های غنی شده (آب‌ گریپ‌فروت، غلات بدون گلوتن مانند جو دوسر) دارای هردو هستند. مکمل‌ها نیز منابع راحتتری برای دریافت همین مقدار هستند.

از گیاهان پنج‌پر استفاده کنید:
برخی فکر می‌کنند که استفاده از تیره‌ی گیاهان پنج‌پر گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، بادنجان و برخی فلفل‌ها علائم روماتوئید را بیشتر می‌کند. ولی این اثبات شده نست. اگر فکر می‌کنید ماده‌ی غذایی خاصی، علائم روماتوئید را بیشتر می‌کند، از آن به مدت ۲ هفته استفاده نکنید، و ببینید بعد از استفاده دوباره چه حالتی پیش می‌آید. گوجه‌فرنگب برای دارندگان گروه خون A و B و بدنجان برای دارندگان گروه خون O و A مضر است و به شدت علائم روماتیسم را افزایش می‌دهد.

ادویه مصرف کنید:
ادویه‌هایی مثل زردچوبه و زنجبیل می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند. می‌توانید در هنگام آشپزی از آن‌ها استفاده کنید. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، اول با پزشکتان مشورت کنید. ادویجات ممکن است خون‌ریزی را افزایش دهند. افراد با خون رقیق و یا افرادی که از داروهای رقیق کننده‌ی خون همچون وارفارین استفاده می‌کنند می‌بایست از مصرف گریپ‌فروت اجتناب نمایند.

چای سبز بنوشید:
چای سبز می‌تواند در کاهش التهاب و آسیب‌های ناشی از روماتوئید مؤثر است. همچنین، چای سبز، و اولانگ دارای پلیفنول است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. شما همچنان باید به درمان داروییتان ادامه دهید ولی چای سبز نوشیدنی مناسبی است.

با یک متخصص در ارتباط باشید:
پزشک یا مشاور تغذیه می‌تواند در زمینه‌ی برنامه‌ریزی رژیمتان و انتخاب مکمل مناسب شما را راهنمایی کند. مشاور تغذیه‌تان می‌تواند در انتخاب برنامه غذایی مناسب با توجه به داروهایی که مصرف می‌کنید و سبک زندگیتان شما را راهنمایی کنند، در این صورت بیشتر پایبند این رژیم می‌شوید. بهترین روش درمان آرتروزو کاستن دردهای روماتیسمی پیروی از رژیم غذایی مناسب گروه‌های خونتان می‌باشد، زیرا در این رژیم ویژه شما تنها با حذف برخی مواد غذایی و جایگزین کردن برخی دیگر به راحتی درد را از خود دور می‌کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، کتاب مبارزه با آرتروزبا علم گروه خونی را مطالعه فرمایید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *