بورسیت (التهاب کیسه زلالی)

مطلب را به اشتراک بگذارید

بورسیت چیست؟
آماس کیسه های مفصلی،التهاب یا تحریک بورسا است. بورسا یک کیسه پر از مایع روان کننده، واقع بین بافت‌های بدن از جمله استخوان، عضلات، تاندون ها، و پوست است، که باعث کاهش سایش، اصطکاک، و سوزش می‌شود.

عامل بورسیت:
بورسیت معمولا به‌خاطرتکرار فشار‌های کوچک در آن محل، یا آسیب‌های ناگهانی وجدی‌تر ایجاد می‌شود. سن نیز نقش اساسی دارد. هنگامی که تاندون‌ها در اثر افزایش سن کم کم از کار می‌افتند، فشار کمتری می‌توانند تحمل کنند، ارتجاع کمتری دارند و زودتر پاره می‌شوند.

استفاده مکرر یا صدمه به مفصل در محل کار یا هنگام بازی نیز می تواند خطر ابتلا فرد به بورسیت را افزایش دهد . فعالیت‌های پرخطر عبارتند از: باغبانی، شنکشی، نجاری، پارو کردن، نقاشی، شستشو، تنیس، گلف، اسکی، پرتاب، و بازی بیسبال. وضعیت نادرست در محل کار و یا منزل و کشش یا نرمش ضعیف قبل از ورزش همچنین می تواند به آماس کیسه های مفصلی منجر شود. 
استخوان یا مفصل غیر طبیعی و یا با وضعیت بد قرار گرفته شده‌ (مانند تفاوت طول در پاها و یا آرتروز در یک مفصل) می تواند فشار بیشتری بر کیسه بورسا وارد ‌کنند، که باعث بورسیت می‌شود. فشار و التهاب بیماری‌های دیگر، مانند آرتروز روماتوئید، نقرس، ورم مفاصل پسوریاتیک، اختلالات تیروئید، و یا واکنش های غیر معمول دارو نیز ممکن است خطر ابتلای فرد را افزایش دهند. علاوه بر این، عفونت نیز گاهی اوقات می تواند به التهاب بورسا منجر شود.

چه کسانی در معرض بورسیت قرار دارند؟
بورسیت در افراد بزرگسال، مخصوصا افراد بالای ۴۰ سال رایج‌تر است.

بورسیت روی چه قسمتهایی از بدن اثر می‌گذارد؟

• آرنج
• شانه‌ها
• باسن
• زانو
• زردپی آشیل

علائم بورسیت:
شایعترین علامت بورسیت درد است. درد ممکن است به تدریج ایجاد شود و یا ناگهانی و شدید باشد، به خصوص اگر رسوب کلسیم وجود دارشته باشد. محدودیت شدید حرکت در شانه – به نام “کپسولیت چسبنده” یا شانه منجمد – که همچنین از عدم تحرک و درد همراه با بورسیت شانه منجر شود. 

چگونه از بورسیت جلوگیری کنیم؟
اگر می‌خواهید ورزش را شروع کنید، احتمال ابتلا به بورسیت در شما کاهش می‌یابد، اگر بدنتان را پرورش دهید و تکرار کنید. اگر دردی به دلایل ناشناخته پیش آمد آن فعالیت را متوقف کنید.

بورسیت چگونه درمان می‌شود؟

بورسیت به روش های متعددی درمان می‌شود:

• پرهیز از فعالیت‌هایی که مشکل را تشدید می‌کند

• استراحت دادن به منطقه‌ی آسیب دیده
• سرد کردن محل آسیب دیده در همان روز
• دریافت داروی ضد التهاب بدون نسخه
اگر این حالات در یک هفته روبه بهبود نگذاشت، به دکتر خود مراجعه کنید. 
دکتر شما همچنین می توانید از داروهایی که برای کاهش التهاب هستند تجویز کنند. کورتیکواستروئیدها نیز که به عنوان “استروئید” شناخته شده‌اند اغلب برای اینکه به سرعت به کاهش التهاب و دردکمک می‌کنند، استفاده می‌شوند. استروئیدها را می توان به طور مستقیم در محل آسیب دیده تزریق کرد. تزریق اغلب، اما نه همیشه، مؤثرند و می توانند تکرار شوند. با این حال، تزریق واکسن های متوالی در یک ماه توصیه نمی‌شوند، معمولاً به علت عوارض جانبی بالقوه از تزریق و احتمال سرپوش گذاشتن روی مشکلاتی که نیاز به درمان متفاوت دارند.
 فیزیوتراپی درمان دیگری است که اغلب استفاده می شود. این شامل حرکات تمرینی و آتل (انگشت شست، ساعد، و ..). جراحی، هر چند به ندرت لازم است، زمانی که بورسیت به درمان های دیگر پاسخ نمی دهند یک گزینه محسوب می‌شود.

 هشدار:

در صورت بروز علائم زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

• تب بالای ۳۸ درجه- احتمال عفونت وجود دارد.
• تورم، قرمزی، و گرما
• بیماری عمومی یا دردهای متعدد
• عدم توانایی در خرکت دادن محل آسیب دیده
این‌ها ممکن است علائمی از مشکلات دیگر باشد که به  رسیدگی سریع احتیاج دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *