تسکین درد فیبرومیلاژیا

مطلب را به اشتراک بگذارید

ویتامین D: درمان فیبرومیلاژیا
سطح ویتامینD ومنیزیم  در افراد مبتلا به فیبرومیلاژیا پایین است ولی همچنان شواهدی بر مؤثر بودن استفاده از ویتامین برای درمان آن اعلام نشده است. ویتامین D معروف به ویتامین اشعه خورشید، در واقع بر اعصاب و کارکرد عضلات تأثیر دارد و مطالعات نشان داده است که پایین بودن سطح ویتامین D ممکن است به دردهای مزمن فیبرومیلاژیا منجر شود. بر اساس تحقیقی در یک کلینیک، منتشر شده در مجله Pain Medicine، نشانه‌های فیبرومیلازیا در ۳۰ خانم که به مدت ۸ هفته از مکمل‌های ویتامین D مصرف کرده بودند، کمتر شده بود.

یاری گرفتن از طب سوزنی:
طب سوزنی از قدیمی‌ترین روش های درمانی برای تسکین دردهای مزمن است که بر اساس طب سنتی چینی اجرا می‌شود. مطالعات متعددی بر روی تأثیر طب سوزنی بر فیبرومیلاژیا انجام شده است. سه مورد از این مطالعات موثر بودن طب سوزنی همراه با جریان الکتریسیته را تائید کرده است که به طب سوزنی الکتریکی(electroacupuncture) معروف است. هرچند این روش درمانی باعث از بین رفتن درد می‌شود ولی مدت زمان زیادی دوام نمی‌آورد.

اس-ادنوزیل متیونین (SAMe) برای فیبرومیلاژیا:
از آنجایی که SAMe ماده‌ایست که به صورت طبیعی دربدن تولید می‌شود و در واکنش‌های بدن  شرکت می‌کند، در از‌بین بردن درد بسیار موثر است. مشخص شده است که SAMe، اضطراب و افسردگی ناشی از فیبرومیلاژیا و درد مزمن ناشی از پوکی استخوان را از بین می‌برد. مطالعات نشان داده است که SAMe نشانه‌های درد و خستگی و سفتی عضلات را  کمی کاهش می‌دهد ولی تحقیقات بیشتری دراین زمینه لازم است. SAMe درغذاها یافت نمی‌شود ولی می‌تواند به شکل قرص‌های مکمل‌ غذایی مصرف شود.

ماساژ درمانی:
ماساژ درمانی از دیگر راه‌های درمان درد در فیبرومیلاژیاست که رایج‌ترین روش درمان است. تاثیرات ماساژ را به سختی بتوان در تحقیقات پزشکی نشان داد ولی به نظر برای درمان بسیاری از درد‌های مفصلی، از جمله فیبرومیلاژیا، سودمند است. به طور کل، ماساژ بی‌ضرر است و در از بین بردن گرفتگی عضلات مؤثر و آرامش‌بخش است. ولی برای مدت طولانی نمی‌تواند درمان مناسبی باشد.

مصرف کپسایسین:
کپسایسین از گیاه فلفل به‌دست می‌آید و یک آرام‌بخش طبیعی به شمار می‌آید. ماده اصلی در اسپری‌ها و لوسیون‌هاست. وقتی به قسمت‌هایی از بدن که دردناکند زده شوند، در بدن ماده شیمیایی تولید می‌شود که به ماده‌ی P معروف است. وقتی ماده‌ی P کاهش می‌یابد احساس درد نیز کاهش می‌یابد. کپسایسین در دردهای مزمن در افراد دیابتی، سرطانی، و سردردهای خوشه‌ای استفاده می‌شود. برای مدت کوتاهی می‌تواند دردهای فیبرومیلاژیا را کاهش دهد.

بیوفیدبک:
یک درمان جایگزین است که با ایجاد ارتباط بین ذهن و بدن به شما به وسیله قدرت ذهنتان در کنترل دردهای مزمن کمک می‌کند. بازتاب آن را به شکل تنش عضلانی، حرارت پوست، یا امواج مغزی دیده می‌شود. بیوفیدبک دردرمان‌هایی که با درد همراه است استفاده می‌شود. 

هرمون ملاتونین:
ملاتونین هرمونیست که در بدن یافت می‌شود و برای خواب بهتر مؤثر است. ملاتونین به شکل قرص به عنوان داروی خواب استفاده می‌شود ولی برای افسردگی، خستگی مزمن، و فیبرومیلاژیا نیز استفاده می‌شود. البته متخصصان به طور قطع تاثیر آن را تأئید نکرده‌اند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *