سیپروترون کامپاند (Cyproterone Compound)

مطلب را به اشتراک بگذارید

موارد و مقدار مصرف:‏
الف) درمان آکنه شدید و مقاوم به درمان طولانی مدت با آنتی‌بیوتیکهای خوراکی، درمان پرمویی خفیف تا متوسط بدون علت ‏مشخص.  
در اولین دوره درمان، از روز پنجم قاعدگی روزی یک قرص به مدت ۲۱ روز مصرف می‌شود. دوره‌های بعدی درمان بعد ‏از گذشت هفت روز بدون مصرف قرص، به همان ترتیب شروع می‌شود.  
ب) جلوگیری از بارداری.  
از روز پنجم قاعدگی روزانه یک قرص به مدت ۲۱ روز مصرف می‌شود. سپس، به مدت یک هفته مصرف دارو قطع، و ‏بعد از آن، دوباره همین برنامه مصرف دنبال می‌شود. در صورت بروز وقفه در قاعدگی، ابتدا باید احتمال بارداری را رد ‏کرد و سپس دوره بعدی درمان را شروع نمود.
توجه: اگر چه این فرآورده اثری شبیه داروهای خوراکی جلوگیری کننده از بارداری دارد، ولی استفاده از آن صرفاً برای ‏این منظور توصیه نمی‌شود. مصرف آن در این مورد تنها برای زنانی توصیه می‌شود که به درمان بیماریهای پوستی ‏وابسته به آندروژن نیاز دارند. ‏
اشکال دارویی: ‏
Tablet: Cyproterone acetate 2mg+Ethinylestradiol 35mcg‏ ‏
اطلاعات دیگر: ‏
طبقه‌بندی فارماکولوژیک: ترکیب استروژن و پروژستین.  
طبقه‌بندی درمانی: ضد آندروژن، جلوگیری کننده از بارداری.  
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده ‏X‏  
ملاحظات اختصاصی:‏
‏۱- بر اساس یک نظریه عمومی مبتنی بر مشاهدات آماری، مصرف کنندگان داروهای خوراکی ترکیبی ضد بارداری بیش ‏از افراد دیگر در معرض خطر ترومبوآمبولی وریدی ، ترومبوز شریانی (از جمله انفارکتوس مغزی و قلبی) و خونریزی ‏زیر عنکبوتیه قرار دارند. بهبود کامل این عوارض همیشه ممکن نیست و در بعضی موارد ممکن است کشنده باشند.  
‏۲- در طول درمان با این دارو، معاینه پستانها و اعضای لگنی و اندازه‌گیری فشار خون بیماران به طور منظم توصیه ‏می‌شود.  
‏۳- درمان را تا بهبود کامل آکنه یا پرمویی بدن باید ادامه داد، و در صورت عود مجدد بیماری، دوره درمان باید تکرار شود.  
‏۴- در صورت مصرف این دارو به عنوان ضد بارداری، طی دو هفته اول مصرف، باید از روشهای دیگر جلوگیری از ‏بارداری نیز استفاده شود.  
‏۵- عواملی مانند چاقی، سیگار کشیدن، بیماریهای قلبی- عروقی، دیابت و میگرن ممکن است خطر ترومبوز را افزایش ‏دهند. افزایش سن،خطر ترومبوز شریانی ناشی از مصرف داروهای خوراکی ترکیبی جلوگیری کننده از بارداری را ‏افزایش می‌دهد و سیگار کشیدن این وضعیت را وخیم تر می‌کند.  
‏۶- مصرف این دارو ممکن است بعضی از بیماریهای مزمن را تشدید کند.  
‏۷- اگر بعد از قطع مصرف دارو خونروی اتفاق نیفتد، باید قبل از شروع دوره جدید مصرف دارو، احتمال بارداری را رد ‏کرد.  
‏۸- در صورت بروز اسهال یا استفراغ، ممکن است اثربخشی دارو در جلوگیری از بارداری کاهش یابد. بنابراین، استفاده ‏از سایر روشهای جلوگیری از بارداری در زمان باقیمانده از دوره مصرف دارو توصیه می‌شود.  
نکات قابل توصیه به بیمار:‏
‏۱- در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، به ترتیب زیر عمل نمایید:  
در صورت تأخیر در مصرف دارو، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر تا ۱۲ ساعت پس از زمان مصرف دارو، ‏آن را مصرف نمودید، استفاده از سایر روشهای جلوگیری از بارداری ضرورت ندارد و مصرف دارو را به همان ترتیب ‏سابق ادامه دهید. اگر تأخیر در مصرف دارو بیش از ۱۲ ساعت باشد، باید از مصرف آن نوبت صرفنظر کنید و مصرف ‏قرصها را به همان ترتیب سابق ادامه دهید و احتیاط‌های لازم برای جلوگیری از بارداری را به کار ببرید.  
۲- این دارو باید هر روز در یک ساعت معین و پس از غذا مصرف شود.  
مصرف در شیردهی: مصرف این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود. ‏

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *