سفتی زوکسیم ((Ceftizoxime (as Sodium)

مطلب را به اشتراک بگذارید

موارد و مقدار مصرف:‏
الف) سپتی سمی، مننژیت، بیماری التهابی لگن، عفونتهای وخیم تنفسی، ادراری، زنان، داخل شکمی، استخوان و مفصل، و ‏پوست ناشی از ارگانیسمهای حساس.  
بزرگسالان: مقدار معمول مصرف ۲-۰٫۵ گرم هر ۱۲-۸ ساعت از راه عضلانی یا وریدی و در عفونتهای خطرناک مقدار ‏‏۴-۳ گرم هر هشت ساعت از راه وریدی است.  
کودکان شش ماهه و بزرگتر: مقدار ‏mg/kg 50‎‏ هر ۸-۶ ساعت تجویز می‌ شود. مقدار تام روزانه تزریق وریدی و ‏عضلانی یکسان است و به حساسیت ارگانیسم و شدت عفونت بستگی دارد. سفتی زوکسیم در درون یک توده عضلانی ‏بزرگ مانند عضله سرینی یا سطح خارجی ران به طور عمیق تزریق شود.  
ب) سوزاک بدون عواقب.  
بزرگسالان: مقدار یک گرم به صورت مقدار واحد تزریق عضلانی می‌ شود.  
مقدار مصرف در نارسایی کلیه: در بیماران دچار اختلال کار کلیه، مقادیر مصرف یا دفعات مصرف باید بر اساس میزان ‏اختلال کار کلیه، شدت عفونت و حساسیت ارگانیسم تعدیل شود. برای جلوگیری از تجمع سمی در بیماران دارای کلیرانس ‏کراتینین کمتر از ‏ml/min 80‎‏ ممکن است کاهش مقدار مصرف لازم باشد.  
مکانیسم اثر:‏
اثر ضدباکتریایی: سفتی زوکسیم عمدتاً باکتریوسید است؛ با این وجود ، ‌ممکن است باکتریوستاتیک نیز باشد. فعالیت آن به ‏ارگانیسم، نفوذ بافتی، مقدار مصرف دارو، و میزان تکثیر ارگانیسم بستگی دارد. این دارو با پیوند به پروتئینهای پیوند یابنده ‏به پنی سیلین در باکتری و مهار ساخت دیواره سلولی اثر خود را اعمال می‌ کند. به نظر می‌ رسد سفالوسپورینهای نسل ‏سوم بر بعضی از ارگانیسمهای گرم منفی تولید کننده بتا ـ‌ لاکتاماز مؤثرتر هستند.  
سفتی زوکسیم بر بعضی از ارگانیسمهای گرم مثبت و بسیاری از باسیلهای گرم منفی روده‌ای و همچنین استرپتوکوکها ‏‏(استرپتوکوکوس پنومونیه و پیوژنز)، استافیلوکوکوس اورئوس (تولید کننده و غیر تولید کننده پنی سیلیناز)؛ استافیلوکوکوس ‏اپیدرمیدیس؛ اشریشیاکلی؛ گونه‌های کلبسیلا؛ نایسریا گونوره‌آ، هموفیلوس آنفلوآنزا؛ گونه‌های آنتروباکتر؛ گونه‌های ‏پروتئوس؛ گونه‌های باکتروئیدس (از جمله باکتروئیدس فراژیلیس)؛ گونه‌های پپتواسترپتوکوکوس؛ بعضی از سوشهای ‏سودوموناس و آسینتوباکتر مؤثر است. سفوتاکسیم در مقابل ارگانیسمهای گرم مثبت اندکی مؤثرتر هستند ولی بر ‏ارگانیسمهای گرم منفی اثر کمتری از آن دارند. ‏
اثر بر آزمایشهای تشخیصی:‏
سفتی زوکسیم سبب حصول نتایج مثبت کاذب در آزمونهای گلوکز ادرار می‌ شود که از سولفات مس استفاده می‌ کنند. به ‏جای آن، از گلوکز اکسیداز استفاده شود. این دارو غلظت کراتینین ادرار را در واکنش ژافه به طور کاذب افزایش می‌ دهد. ‏سفتی زوکسیم ممکن است سبب مثبت شدن آزمون کومبس شود. ممکن است سطح ‏BUN، کراتینین، ‏AST,ALT,ALP‏ و ‏بیلی روبین، ‏GGT,LDH‏ را افزایش و سطوح پروتئین و آلبومین را کاهش دهد. همچنین می‌ تواند تعداد ائوزینوفیل را ‏افزایش دهد. ‏
عوارض جانبی:
‏اعصاب مرکزی: افزایش دما.  
دستگاه گوارش: کولیت سودوممبران، تهوع، بی اشتهایی، استفراغ، اسهال.  
ادراری ـ تناسلی: واژینیت.  
خون: ائوزینوفیلی، ترومبوسیتوپنی.  
پوست: بثورات ماکولو پاپولی و اریتماتوز، واکنش در محل تزریق.  
سایر عوارض: واکنشهای حساسیت مفرط (بیماری سرم، آنافیلاکسی).  
مسمومیت و درمان:‏
تظاهرات بالینی: حساسیت مفرط عصبی ـ عضلانی. به دنبال غلظت بالای دارو در ‏CNS‏ ممکن است حملات تشنجی رخ ‏دهد.  
درمان: با همودیالیز ممکن است سفتی زوکسیم را از بدن خارج کرد. ‏
فارماکوکینتیک:‏
جذب: از دستگاه گوارش جذب نمی‌ شود و باید به صورت تزریقی تجویز شود.  
پخش: به میزان گسترده در اکثر بافتها و مایعات بدن، از جمله کیسه صفرا، ‌کبد، ‌کلیه، استخوان، ‌خلط، صفرا، ‌و مایعات ‏سینوویال و پلور منتشر می‌ شود.برخلاف اکثر سفالوسپورینها، این دارو در ‏CSF‏ به خوبی نفوذ و از جفت عبور می‌ کند. ‏‏۲۴-۵ درصد به پروتئین پیوند می‌ یابد.  
متابولیسم: متابولیزه نمی‌ شود.  
دفع: عمدتاً از طریق فیلتراسیون گلومرولی در ادرار دفع می‌ شود. مقادیر کمی از آن در شیر مادر ترشح می‌ شود. نیمه عمر ‏دفع آن حدود ۲-۱٫۵ ساعت در بیماران دارای کلیه سالم و تا ۳۵ ساعت در بیماران دچار بیماری شدید کلیوی است. ‏همودیالیز یا دیالیز صفاقی سفتازیدیم را از بدن خارج می‌ کند.
موارد منع مصرف و احتیاط:
‏- در بیماران با کاهش شدید عملکرد کلیه باید مقدار مصرف دارو تنظیم شود.  
‏-استفاده طولانی مدت از دارو باعث ایجاد عفونت ثانویه می‌ شود.  
‏-در بیماران با سابقه حساسیت به پنی سیلین بویژه با واسطه ‏IgE‏ (مانند آنافیلاکسی، آنژیوادم، ‌کهیر) با احتیاط مصرف ‏شود.  
‏- مصرف دارو ممکن است، ‌کولیت به دنبال مصرف آنتی بیوتیک با کولیت ثانویه به کلستریدیوم دیفیسیل ایجاد کند. ‏
‏تداخل دارویی:‏
پروبنسید به طور رقابتی ترشح لوله‌ای کلیوی سفالوسپورینها را مهار و غلظت سرمی بالاتر و طولانی آنها را ایجاد می‌ ‏کند.  
مصرف همزمان با آمینوگلیکوزیدها ممکن است خطر مسمومیت کلیوی را مختصری افزایش دهد. ‏
اشکال دارویی: ‏
Injection, Powder: 500mg, 1g‏ ‏
اطلاعات دیگر: ‏
طبقه‌بندی فارماکولوژیک: سفالوسپورین نسل سوم.  
طبقه‌بندی درمانی: آنتی بیوتیک.  
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده ‏B‏  
ملاحظات اختصاصی:‏
‏۱- به اطلاع بیمارانی که محدودیت سدیم دارند، برساند که سفتی زوکسیم حاوی ‏mEq 2.3‎‏ سدیم به ازای هر گرم دارو ‏است.  
‏۲- برای تزریق عضلانی، پودر را با آب استریل مخلوط کرده و ویال تزریقی را به خوبی تکان دهید تا از حل شدن دارو ‏اطمینان حاصل شود. در صورت تجویز مقادیر بیش از یک گرم، مقدار مصرف را تقسیم و در محلهای جداگانه مختلف ‏تزریق کنید تا از آسیب بافتی جلوگیری شود.  
‏۳- برای تزریق وریدی، پودر را با آب استریل تزریقی مخلوط کرده به خوبی تکان دهید تا محلول شفافی به رنگ زرد ‏کهربایی به دست آید. در صورت مشاهده ذرات دارو محلول دور انداخته شود. محلول تهیه شده به مدت ۲۴ ساعت در دمای ‏اتاق ۷ روز در یخچال پایدار است.  
‏۴- تزریق وریدی دارو به آهستگی و طی ۵-۳ دقیقه یا به طور مستقیم یا از طریق لوله انفوزیون صورت گیرد. در صورت ‏انفوزیون متناوب، دارو با ۱۰۰۰-۵۰۰ میلی لیتر مایع سازگار رقیق شده و در مدت ۳۰ دقیقه انفوزیون شود.  
مصرف در سالمندان: در سالخوردگان دچار کاهش عملکرد کلیه ممکن است کاهش مقدار مصرف ضروری باشد.  
مصرف در کودکان: بی ضرری و اثر بخشی دارو در نوزادان کوچکتر از شش ماه ثابت نشده است.  
مصرف در شیردهی: سفتی زوکسیم در شیر ترشح می‌ شود و در دوران شیر دهی با احتیاط تجویز شود. ‏

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *