روش های تشخیص ماهی تازه

مطلب را به اشتراک بگذارید

روش های تشخیص ماهی تازه

بوی زهمی که غالبا از ماهی خام یا پخته شنیده می شود ناشی از فساد است که پس از صید ماهی بیش یا کم روی پوست یا در گوشت آن پدید می آید. و گرنه بوی ماهی به هیچ وجه نا مطبوع نیست.

بنابراین نخستین و بارزترین نشانه ماهی تازه بوی خوب است.اما چون بوی خوب ماهی چند ساعت پس از صید از میان می رود برای شناختن ماهی تازه باید به نشانه های دیگر هم توجه کرد.

کارشناسان بر پایه این نشانه ها ماهی را به ۱۱ درجه تقسیم می کنند و به هر کدام چند امتیاز می دهند ماهی دارای ۸ تا ۱۰ امتیاز را می توان خام خورد.ماهی دارای امتیاز کمتر به صورت خام خطر ناک است. ماهی دارای ۶ و ۷ امتیاز برای پخت و پز مناسب است.ماهی دارای ۴و۵ و حتی ۳ امتیاز را نمک سود می کنند.ماهی دارای ۱و۲ امتیاز را می خشکانند و به صورت آرد ماهی برای خوراک دام وطیور در می آورند.ماهی بی امتیاز را دور می ریزند یا زیر خاک دفن می کنند تا به صورت کود کشاورزی در آید. نشانه های تازگی یا ماندگی ماهی از این قرار است::
چشم ماهی تازه برجسته و درخشان است.اگر باقی نشانه ها مثبت باشد .فرورفتگی و تاری چشم ماهی دلیل بر آن است که ماهی یخ بسته بوده و یخ آن تازه باز شده است.
آب شش های ماهی تازه به رنگ سرخ خونی است. وقتی ماهی رو به فساد می رود آب شش رفته رفته کم رنگ می شود و سر انجام به رنگ خاکستری مایل به قهوه ای در می آید و مایع لزج و بدبویی روی آن را می پوشاند.
پوست ماهی تازه صاف است و بسته به جنس ماهی برق نقره ای یا فولادی دارد.فلس به پوست چسبیده است و به آسانی از پوست جدا نمی شود.اگر با انگشت روی پوست فشار دهیم جای انگشت روی پوست نمی ماند.پوست کدر و چروکیده فلس سست و ماندن جای انگشت روی پوست نشانه مانده بودن ماهی است.

گوشت ماهی تازه سفت است و حالت لاستیکی دارد و به استخوان چسبیده است.رنگ گوشت صورتی روشن و نیمه بلوری است.حالت خمیری و رنگ کدر و مات دلیل بر ماندگی است.

(گوشت بعضی ماهی ها مانند شیر و غباد نرم است ولی کدر و خمیری نیست.گوشت ماهی های خانواده گباب یا تن جگری یا نارنجی است ولی همان حالت لاستیکی و نیمه بلوری را دارد)
ماهی تازه نسبت به حجم خود سنگین می نماید ماهی فاسد ورم کرده است و اگر آن را در آب بگذاریم روی آب شناور می شود.
مخرج ماهی تازه کاملا بسته است و همرنگ شکم ماهی است.مخرج متورم و تیره نشانه مانده بودن ماهی است.
شکم ماهی تازه سفت و کشیده است .شکم شل و ورم کرده نشانه ماندگی است.

اندرونه ماهی تازه بد بو نیست.بوی مردار یا مرداب نشانه ماندگی است.

توجه داشته باشید ماهی ها را بر اساس گروه خون خود تهیه نموده و میل نمایید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *