ترفن (تری هگزی فنیدیل) (Trihexyphenidyl Hcl)

مطلب را به اشتراک بگذارید

موارد و مقدار مصرف:‏
الف) پارکینسون ایدیوپاتیک.  
بزرگسالان: مقدار یک میلی گرم در روز اول و دو میلی گرم در روز دوم مصرف می‌شود. سپس، هر ۵-۳ روز دو میلی ‏گرم اضافه می‌شود تا مقدار مصرف به ‏mg/day‏ ۱۰-۶ برسد. این مقادیر معمولاً در سه مقدار منقسم همراه با غذا و در ‏صورت لزوم ، در چهار مقدار منقسم (آخرین مقدار باید قبل از خواب مصرف شود) استفاده می‌شود. برای درمان ‏پارکینسونیسم متعاقب آنسفالیت ممکن است مصرف مقدار ‏mg/day 15-12‎‏ ضروری باشد. بیمارانی که لوودوپا مصرف ‏می‌کشد، ۶-۳ میلی گرم دارو در روز نیاز دارند.  
ب) پارکینسونیسم ناشی از مصرف دارو.  
بزرگسالان: ۱۵-۵ میلی گرم روزانه .  
مکانیسم اثر:‏
اثر ضد پارکینسون:‌ تری هگزی فنیدیل با مسدود کردن گیرنده‌های کولینرژیک مرکزی به تعادل فعالیت کولینرژیک در ‏هسته‌های قاعده‌ای مغز (‏basal ganglia‏) کمک می‌کند. همچنین، این دارو ممکن است از طریق وقفه در برداشت مجدد و ‏ذخیره دوپامین در محل گیرنده‌های مرکزی، اثرات دوپامین را طولانی سازد. ‏
تداخل دارویی:‏
مصرف همزمان با آمانتادین ممکن است عوارض جانبی ضد کولینرژیک تری هگزی فنیدیل را تشدید کند و موجب بروز ‏اغتشاش شعور و توهمات شود. دوز تری هگزی فنیدیل را قبل از شروع آمانتادین کم کنید.  
مصرف همزمان با هالوپریدول یا فنوتیازینها ممکن است اثربخشی ضد سایکوتیک این داروها را، کاهش دهد. مصرف ‏همزمان با فنوتیازین نیز ممکن است خطر بروز عوارض جانبی ضد کولینرژیک را افزایش دهد.  
مصرف همزمان با داروهای مضعف ‏CNS، مانند آرام بخشها، داروهای تسکین‌بخش ـ‌ خواب آور و الکل اثرات تسکین ‏بخش تری هگزی فنیدیل را افزایش می‌دهد.  
در صورت مصرف همزمان با لوودوپا، مقدار مصرف هر دو دارو ممکن است احتیاج به تنظیم داشته باشد، زیرا اثرات ‏سینرژیک ضد کولینرژیک و احتمالاً افزایش متابولیسم لوودوپا در دستگاه گوارش (ناشی از کاهش حرکات معده ، و تأخیر ‏در تخلیه معده ) بروز خواهد کرد.  
ضد اسیدها و داروهای ضد اسهال ممکن است جذب‌ تری هگزی فنیدیل را کاهش دهند. ‏
عوارض جانبی:‏
اعصاب مرکزی:‌ عصبانیت، سرگیجه، سردرد، بی قراری، توهمات، بی‌خوابی، ‌اغتشاش شعور و هیجان (در سالمندان)، ‏ضعف، خواب آلودگی.  
قلبی ـ ‌عروقی: تاکیکاردی، طپش قلب ، کمی فشار خون در حالت ایستاده.  
بینی، حلق، چشم و گوش: تاری دید، میدریاز، افزایش فشار داخل چشم.  
دستگاه گوارش: یبوست، خشکی دهان، تهوع، استفراغ.  
ادراری ـ تناسلی: احتباس ادرار یا تأخیر در دفع ادرار ، ناتوانی جنسی.  
مسمومیت و درمان:‏
تظاهرات بالینی: تحریک مرکزی و به دنبال آن افسردگی، همراه با نشانه‌های سایکوتیک، عدم درک زمان، مکان و ارتباطهای ‏فردی، آشفتگی و توهم و بی قراری. اثرات محیطی ممکن است شامل مردمکهای گشاد و غیرفعال، تاری دید، پوست گرم ‏خشک و برافروخته، خشکی مخاطها، اشکال در بلع، کاهش یا عدم وجود صداهای روده‌ای، احتباس ادرار، هیپرترمی، ‏سردرد، تاکیکاردی، زیادی فشار خون و افزایش تنفس باشد.  
درمان: ‌در صورت لزوم، عمدتاً شامل اقدامات علامتی و حمایتی است. راه تنفسی باید باز نگه داشته شود. در صورت ‏هوشیار بودن بیمار، باید وی را وادار به استفراغ کرد (یا معده او را شستشو داد) و به دنبال آن مصرف مسهل نمکی و ‏ذغال فعال از جذب بیشتر دارو جلوگیری می‌کند. در موارد شدید، فیزوستیگمین ممکن است برای تخفیف اثرات ضد ‏موسکارینی تری هگزی فنیدیل به کار رود. برای درمان شوک، برحسب نیاز، می‌توان از مایعات استفاده کرد. دیازپام برای ‏کنترل نشانه‌های سایکوتیک، و پیلوکارپین (به داخل چشمها چکانده می‌شود) برای رفع میدریاز استفاده می‌شود. در صورت ‏بروز احتباس ادرار، گذاشتن سوند ممکن است ضروری باشد. ‏
فارماکوکینتیک:‏
جذب: بعد از مصرف خوراکی به سرعت جذب می‌شود.  
پخش: از سد خونی: ‌مغزی عبور می‌کند. در مورد انتشار دارو در سایر قسمتهای بدن اطلاعات کمی در دست است.  
متابولیسم: سرنوشت دقیق متابولیک دارو مشخص نیست.  
دفع: ‌به صورت داروی تغییر نیافته و متابولیتها از طریق ادرار دفع می‌شود. نیمه عمر دارو ۱۰-۶ ساعت است. ‏
موارد منع مصرف و احتیاط :‏
موارد منع مصرف: سابقه حساسیت به دارو.  
موارد احتیاط: گلوکوم با زاویه باریک، اختلالات قلبی، آترواسکلروز، اختلالات کلیوی، اختلالات کبدی، زیادی فشار خون، ‏بیماری انسدادی دستگاه گوارش یا مجاری ادراری ـ‌ تناسلی یا هیپرتروفی مشکوک پروستات. ‏
اشکال دارویی: ‏
Tablet‏: ۲, ۵‏mg‏ ‏
اطلاعات دیگر: ‏
طبقه‌بندی فارماکولوژیک: ضد کولینرژیک.  
طبقه‌بندی درمانی: ضد پارکینسون.  
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده ‏C‏  
ملاحظات اختصاصی:‏
علاوه بر ملاحظات مربوط به تمامی ضد کولینرژیک ها، رعایت موارد زیر نیز توصیه می‌شود: ‌ ‏
‏۱ـ‌ بیمار از نظر بروز تأخیر در دفع ادرار پیگیری گردد.  
‏۲ـ ارزیابی گونیوسکوپیک (‏gonioscopic‏) و اندازه گیری دقیق فشار داخل چشم، بخصوص در بیماران بزرگتر از ۴۰ ‏سال پیگیری شود.  
‏۳ـ بیماران ممکن است نسبت به این دارو تحمل نشان دهند و به مقادیر بیشتر دارو نیاز داشته باشند.  
‏۴ـ‌ به علت خطر عدم خروج حرارت از بدن، در هوای گرم دارو را با احتیاط مصرف کنید.  
نکات قابل توصیه به بیمار:‏
‏۱ـ‌ تا مشخص شدن عوارض ‏CNS‏ دارو، از فعالیتهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند بپرهیزید.  
‏۲ـ‌ علائم عدم خروج یا احتباس ادرار گزارش داده شود.  
‏۳ـ‌ در صورت بروز ناراحتی گوارشی، دارو با غذا مصرف شود.  
مصرف در سالمندان: این دارو در بیماران سالخورده، با احتیاط تجویز شود. در این بیماران مقادیر کمتر تجویز می‌شود.  
مصرف در شیردهی: این دارو ممکن است در شیر ترشح شده و موجب بروز مسمومیت در نوزاد شود. شیردهی در دوران ‏مصرف این دارو توصیه نمی‌ شود. دارو ممکن است تولید شیر را کاهش دهد.‏

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *