این خوراکی ها محافظ دندان هستند

مطلب را به اشتراک بگذارید

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم با دور کردن قندها و ذرات غذایی که همراه باکتری‌ها باعث ایجاد پلاک‌های ‏دندانی می‌شوند، به سالم نگهداشتن دندان‌ها کمک می‌کنند. پلاک دندانی اسیدی تولید می‌کند که به مینای دندان آسیب می‌رساند ‏و باعث ایجاد پوسیدگی دندان‎ ‎می‌شود و زمینه را برای بیماری پریودنتال یا لثه آماده می‌کند‎.‎
اکنون مجموعه فزاینده‌ای از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که غذاهای معینی نیز ممکن است برای دندان‌ها خوب باشند. همانطور ‏که غذاهای به اصطلاح “کارکردی” (مانند غذاهای غنی‌شده با یک ماده مغذی) می‌توانند برای سلامت قلب مفید باشند، ‏غذاهایی هم هستند که سلامت دهان و دندان را بهبود می‌بخشند. 
چای: ترکیباتی به نام پلی‌فنول‌ها که در چای‌های سیاه و سبز یافت می‌شوند، رشد باکتری‌های ایجادکننده پوسیدگی دندان و ‏بیماری لثه را کند می‌کنند. پژوهشگران در دانشگاه ایلینوی در شیکاگو دریافتند افرادی که دهان‌شان برای یک دقیقه ۱۰ بار ‏در روز با محلول چای سیاه شستشو می‌دهند، نسبت به افرادی که دهان‌شان را با آب می‌شویند کمتر دچار پلاک‌های دندانی ‏می‌شوند. علاوه بر این اندازه و ضخامت پلاک‌های‌شان هم کاهش می‌یابد. 
به گفته پژوهشگران چای توانایی برخی از باکتری‌ها برای تجمع‌یافتن در کنار باکتری‌های دیگر را مختل می‌‌کند. یک ‏بررسی در سال ۲۰۱۰ که در نشریه پژوهش دندانی منتشر شد نشان داد که چای سیاه با بوی بدن دهان مقابله می‌کند. به گفته ‏این پژوهشگران پلی‌فنول‌ها ژن‌هایی در باکتری‌ها را که تولید مواد بودار در دهان را کنترل می‌کنند، مهار می‌کند. 
پنیر: پژوهش منتشر شده در نشریه دندانپزشکی عمومی دراوائل امسال نشان داد که نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله‌ای که پنیر ‏چدار می‌خورند، نسبت به نوجوانانی که ماست بدون قند یا یک لیوان شیر می‌خوردند میزان اسید کمتری در دهان‌شان داشتند. ‏به گفته کارشناسان پنیر ممکن است اسید تولید شده بوسیله پلاک را خنثی کند. از طرف دیگر جویدن باعث افزایش تولید ‏بزاق می‌شود که مانند یک رودخانه برخی از باکتری‌ها را در دهان می‌شوید. 
کشمش: کشمش با وجود شیرینی طبیعی‌اش فاقد سوکروز یا قندی است که در شکر معمولی وجود دارد. قند معمولی باعث ‏چسبیدن باکتری به سطح دندان می‌شود و امکان تشکیل پلاک را به آن می‌دهد. کشمش همچنین منبعی از فیتوکمیکال‌ها (مواد ‏شیمیایی گیاهی) است که ممکن است باکتری‌های پلاک‌ها که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند، را نابود کنند. برخی از ترکیبات ‏موجود در کشمش همچنین بر رشد باکتری‌های مربوط به بیماری لثه اثر می‌گذارد. 
غذاهای کرانچی یا ترد: خوردن مواد غذایی مانند هویج، سیب و خیار به جویدن حسابی نیاز دارد. اما این جویدن و خرد ‏کردن بیهوده نیست. جویدن پلاک دندانی را متلاشی می‌‌کند و به صورت یک مکانیسم پاک‌کننده عمل می‌کند. بنابراین ‏باکتری‌ها به جای آنکه در دهان شما باقی بمانند و در آن جایگزین شوند، از دهان زدوده می‌شوند. 
غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی: غذاهای غنی از کلسیم مانند پنیر، بادام و سبزیجات برگ‌دار- و غذاهای غنی از ‏فسفر- مانند گوشت، تخم مرغ و ماهی – می‌توانند مینای دندان را مستحکم و سالم نگهدارند. غذاها و نوشابه‌های اسیدی ممکن ‏است باعث ایجاد خوردگی‌های کوچک مینای دندان شوند. کلسیم و فسفر به رسوب مجدد مواد معدنی در این خوردگی‌ها و ‏ترمیم آنها کمک می‌کنند. 
آدامس بدون قند: پس از غذا خوردن یک آدامس بدون قند بجوید. جویدن آدامس باعث تحریک ترشح بزاق می‌شود، و برخی ‏از باکتری‌ها را می‌زداید. بدون قند بودن آدامس هم مهم است، باکتری‌ها برای تولید پلاک به سوکروز یا قند معمولی نیاز ‏دارند. 
شیر: یک بررسی منتشر شده در نشریه انجمن دندانپزشکی آمریکا نشان داد که نوشیدن یک لیوان شیر پس از خوردن ‏آب‌نبات‌های شیرین میزان اسید در دهان را بیش از نوشیدن آب یا آب سیب کاهش می‌دهد. به گفته پژوهشگران شیر برخی از ‏اسیدهای تولید شده در پلاک باکتریایی را خنثی می‌کند. اما اضافه کردن شیر به غلات آماده ممکن است همین سودمندی را ‏نداشته باشد. شیر در این صورت حالتی شربت‌مانند و شیرین پیدا می‌کند که برای دندان خوب نیست. 
نوشیدن یک لیوان شیر پس از خورن یک دسر شیرین مانند یک کیک شکلاتی نیز ممکن است به محافظت دندان کمک کند. ‏اگر شیر در دسترس‌تان نیست، خوردن مقدار پنیر پس از دسر شیرین هم مفید است.‏
توجه داشته باشید که تمام مواد غذایی باید بر اساس گروه خون انتخاب شوند. بطور مثال: مصرف هویج برای دارندگان گروه خونی O و AB بلامانع، و برای گروه خونی A و B سودمند میباشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *