انواع رژیم های غذایی

انواع رژیم های غذایی

مطلب را به اشتراک بگذارید

رژیم های غذایی مخصوص کاهش وزن به چهار دسته تقسیم می شوند:

رژیم کم چرب: 

در رژیم های غذایی کم چرب ، از درصد چربی مصرفی کاسته شده و با مصرف چربی کمتر، میزان کالری مصرفی نیز کاهش می یابد. 

رژیم کم کربوهیدرات:

 رژیم های غذایی کم کربوهیدرات، شامل مصرف مقادیر زیادی از پروتئین و چربی می شوند. رژیم های غذایی کم کربوهیدرات، گاهی کتوژنیک هستند. (نوعی رژیم محتوی چربی زیاد، پروتئین و مواد قندی و کربوهیدرات خیلی کم که ایجاد کتوز می‌کند.) با محدود کردن کربوهیدرات ها به میزان حداکثر ۲۰ گرم در روز، بدن مجبور به سوزاندن چربی ها می شود. در این حالت، سطح اجسام کتونی در بدن افزایش می یابد که در اصطلاح به آن کتوز می گویند. اجسام کتونی اسیدهای قوی با PH پایین هستند که محصول فرعی متابولیسم و شکست اسیدهای چرب در بدن محسوب می‌شوند. پیامد بروز کتوز در بیمار، اسیدوز است (کاهش PH در بدن) که موجب آسیب به بافتهای بدن به ‌ویژه سامانه عصبی مرکزی می‌گردد.

رژیم کم کالری:

 رژیم های غذایی با کالری کم معمولا موجب کاهش ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری درمصرف روزانه فرد می گردند، که منجر به کاهش وزن نیم تا یک کیلوگرم در هر هفته می شود.

رژیم بسیار کم کالری:

 در رژیم های غذایی بسیار کم کالری، میزان کالری مصرفی فرد در روز ۲۰۰ تا ۸۰۰ کالری است. در این نوع رژیم، مصرف پروتئین آزاد بوده اما مصرف چربی و کربوهیدرات ممنوع است. به این طریق، بدن فرد در معرض گرسنگی قرار گرفته و فرد در هر هفته ۱٫۵ تا ۲٫۵ کیلوگرم وزن کم می کند. این رژیم غذایی برای استفاده عمومی توصیه نمی شود زیرا دارای عوارض جانبی بسیاری مانند از دست دادن توده عضلانی، افزایش خطر ابتلا به نقرس، و عدم تعادل الکترولیت ها است. افرادی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می کنند می بایست حتما تحت نظر پزشک باشند. 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *