عوارض روحی ناشی از رژیم های غذایی نا مناسب

عوارض روحی ناشی از رژیم های غذایی نا مناسب

مطلب را به اشتراک بگذارید

علاوه بر خطرات سلامت جسمی، رژیم غذایی ناسالم می تواند سلامت عاطفی شما را نیز مختل کند. یادگیری بیشتر در مورد این عوارض، موجب می شود تصمیم گیری های عاقلانه ای در مورد رژیم غذایی داشته باشید. 

افسردگی

در یک مطالعه منتشر شده در «مجله آمریکایی اعصاب و روان” در ژانویه ۲۰۱۰، عادات غذایی ۱۰۴۶ نفر از زنان سنین بین ۲۰ تا ۹۳ سال مورد مطالعه قرار گرفت. در این مطالعه ، محققان دریافتند که افرادی که در رژیم غذایی “سنتی” خود از سبزیجات، میوه ها، ماهی، گوشت و غلات سبوس دار استفاده می کردند در مقایسه با کسانی که در رژیم غذایی “غربی” خود، غلات تصفیه شده، شکر، غذاهای سرخ شده و فرآوری شده مصرف می کردند، کمتر دچار اختلالات افسردگی می شوند. الگوی غذایی غربی، فاقد ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های سالم، فیبر و مواد مغذی است که نقش مهمی در عملکرد مغز، کنترل قند خون و خلق و خو دارند. 

اضطراب

مطالعات نشان داده است که زنانی که از رژیم غذایی به سبک غربی پیروی می کنند، در مقایسه با زنانی که غذاهای طبیعی و ارگانیک مصرف می کنند، بیشتر دچار اضطراب می شوند. گر چه عادات غذایی موجب ایجاد اختلالات اضطرابی نمی شوند، اما سبب غضب ناگهانی و یا بدتر شدن علائم شما می گردند. حالات اضطرابی ممکن است به دلیل پیروی از رژیم های غذایی محدود کننده برای کاهش وزن باشد. مصرف کالری و مواد مغذی بسیار کم، اضطراب ناشی از رژیم گرفتن و کاهش وزن را افزایش می دهد. برای ترویج آرامش و پیشگیری از افزایش اضطراب ناشی از رژیم، بر حسب گروه خونتان مصرف کربوهیدرات های پیچیده، مانند غلات سبوس دار و حبوبات، توصیه می شود.

تصویر بدن و عزت نفس ضعیف


بسیاری از روان شناسان بر این باورند که ارتباط قوی ای بین عزت نفس و تغذیه وجود دارد. عادات غذایی ناسالم مانع از عملکرد صحیح مغز شده و موجب کاهش عزت نفس ناشی از تفکرات تیره وتار، نوسانات خلقی و سردرگمی می گردند. تصویر بدن ضعیف، ناشی از پرخوری و افزایش وزن نامطلوب است. برای بهبود اشتها، کنترل وزن و بهبود عملکرد مغز، می بایست از یک رژیم غذایی سالم با میزان کالری مناسب بر اساس گروه خونتان پیروی کنید. 

استرس

افرادی که از رژیم غذایی پیروی می کنند در مقایسه با دیگران، بیشتر دچار استرس روحی و روانی می شوند. خوردن کالری کم و یا کربوهیدرات کم موجب افزایش استرس می شود، زیرا هر دو برای عملکرد مناسب مغز و تولید مواد شیمیایی شاد کننده مانند سروتونین بسیار ضروری هستند. پرخوری نیز استرس زا است. پرخوری یا خوردن غذاهای چرب در شب موجب ایجاد سوزش معده و اختلالات در خواب می شود که خود یکی دیگر از عوامل افسردگی، اضطراب و استرس است. اگر مصرف روزانه کافئین و شکر را برای جبران کمبود خواب و کمبود مواد مغذی، افزایش دهید، این روند تبدیل به چرخه ای ناسالم می شود که یکی از عوامل افزایش وزن است. خوردن وعده های غذایی و تنقلات مناسب در طول روز و محدود کردن مصرف تنقلات و غذاهای نا مناسب قبل از خواب، از این عوارض جلوگیری می کند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *