آنتی بیوتیک ها

مطلب را به اشتراک بگذارید

آنتی بیوتیک ها داروهایی بسیار مفید و موثری هستند که پزشکان در درمان بسیاری از عفونتهای باکتریایی و قارچی از آنها استفاده می کنند. متأسفانه به علت مصرف اشتباه آنتی بیوتیک ها بسیاری از میکروبها و باکتریها نسبت به آنها مقاوم شده و این امر باعث می شود تا از بین بردن این باکتریها و درمان عفونتها بسیار سخت و یا غیر ممکن گردد. این امر می تواند برای بیماران بسیار وحشتناک باشد، زیرا پزشک می بایست بتواند آنتی بیوتیکی را پیدا کند که باکتری عفونت زا در بدن بیمار هنوز نسبت به آن ایمنی پیدا نکرده باشد. 
 در زیر اطلاعاتی درباره آنتی بیوتیک ها نوشته شده است.
۱- آنتی بیوتیکها فقط عفونتهای باکتریایی را درمان می کنند.آنتی بیوتیکها در برابر بیماریهای ناشی از ویروس بی اثر هستند. در زمان سرماخوردگی و آنفولانزا بسیاری از آنتی بیوتیکها بی اثر هستند.
۲- باید دوره درمان آنتی بیوتیکها کامل شود. معمولاً پزشکان دوره ۱۰ روزه برای مصرف  آنتی بیوتیکها را تجویز می کنند و معمولاً بیشتر بیماران پس از چند روز مصرف آنتی بیوتیک و احساس بهبودی، مصرف آنتی بیوتیک را قطع می کنند، در این موقع هنوز تعدادی باکتری زنده در بدن باقی مانده است و قطع مصرف آنتی بیوتیک باعث می شود که این باکتریها نسبت به آن آنتی بیوتیک مقاومت پیدا کنند. اگر این باکتریها به شخص  دیگر انتقال پیدا کنند،نه تنها باعث بروز شدیدتر آن بیماری نیز می شوند، در صورت مصرف آن آنتی بیوتیک ،بیماری نیز بهبود پیدا نمی کند.
۳- مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده برای شخص دیگر، نمی تواند عفونت شما را درمان کند. اگر آنتی بیوتیکی در بهبود گلودرد فردی موثر واقع می شود، شاید در درمان عفونت سینوسی موثر نباشد زیرا این دو نوع عفونت بر اثر دو باکتری متفاوت به وجود آمده اند. مصرف آنتی بیوتیک اشتباه می تواند باعث رشد، جهش و مقاومت این باکتری نسبت به آنتی بیوتیکها شود. 
۴- مصرف بیش از اندازه محصولات حاوی آنتی باکتریایی باعث مقاوم شدن باکتریها نسبت به آنتی بیوتیکها می شوند. بعضی از ضدعفونی کننده ها حاوی آنتی بیوتیک هستند و می بایست در مصرف آنها زیاده روی نشود زیرا تماس دایمی باکتریها با هر آنتی بیوتیکی به مرور زمان باعث مقاوم شدن این باکتریها می شوند. البته این محصولات در محیط بیمارستانی بسیار مفید هستند اما مصرف آنها در محیط خانه هیچ ضرورتی ندارد.                                
نکته: بعضی از ضدعفونی کننده ها مانند الکل، بتادین و سفید کننده (وایتکس و کلرین) و مواد شوینده دیگر حاوی آنتی بیوتیک نیستند، همیشه قبل از مصرف به  برچسب روی محصول مراجعه کنید.
۵- آلرژی به آنتی بیوتیک می تواند خطرناک باشد. آلرژی به آنتی بیوتیکها زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن، آنتی بیوتیک را ماده ای مضر و خارجی شناخته و به بدن حمله می کند، این آلرژی ها می توانند به صورت خفیف همچون کهیرهای پوستی و یا بصورت شدید مثل بسته شدن مجاری تنفسی یا افت فشارخون شدید بروز نمایند . رایج ترین آلرژی آنتی بیوتیکی، نسبت به پنی سیلین می باشد. همیشه باید قبل از تزریق پنی سیلین تست زیر پوستی انجام شود.
درمان با انواع آنتی بیوتیک ها در گروهای خونی 

بهترین آنتی بیوتیک برای مبارزه با بیماری ها، رژیم غذایی مناسب،  استراحت و کاهش فشار عصبی است و مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها ایمنی بدن را کاسته و استقامت بدن را در برابر عوامل بیماری زا می کاهد و هر بار به آنتی بیوتیک قوی تری برای مداوا نیاز خواهیم داشت. امّا گاه شما نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارید که البته می بایست به مصرف نوع بخصوصی از آنتی بیوتیک ها مبادرات ورزید. 
حسّاسیت گروه خون O به انواع آنتی بیوتیک

افراد دارای گروه خون O نسبت به انواع پنی سیلین حسّاسیت دارند. همچنین مصرف داروهای گروه سولفا همچون باکترُیم باعث ایجاد حسّاسیت های پوستی در شما می گردند. و برای جلوگیری از خونریزی سعی کنید از مصرف انواع آنتی بیوتیک های ماکرولید اجتناب نمایید. اریترومایسین و همچنین زیترومکس و بیاکسین در شما حسّاسیت های بیشتری به وجود می آورد. به ویژه اگر مشکل رقت خون دارید و از داروهای انعقاد خون همچون وارفرین و کومادین استفاده می نمایید.
حسّاسیت گروه خون A به انواع آنتی بیوتیک 
مصرف آنتی بیوتیک لورابید برای گروه خون A مناسب است. در مجموع آنتی بیوتیکها عوارض جانبی کمتری در افراد دارای گروه خون A  ایجاد می کنند. و در برابر پنی سیلین واکنش مطلوبی دارند. و استفاده از آنتی بیوتیک تتراسایکلین و همچنین استفاده از آنتی بیوتیک اریترومایسین بر زیترومکس و کلاریترومایسین ارجحیّت دارد.
حسّاسیت گروه خون AB و B به انواع آنتی بیوتیک
تا آنجا که می توانید از استعمال آنتی بیوتیک های گروه کروئینولون مانند فلوکسین و کیپرو پرهیز نمایید و اگر مجبور به استفاده از این دسته از داروها هستید به میزان بسیار کم از آنها مصرف نمایید و به محض احساس سر گیجه، مشکلات بینائی، بی خوابی آن را قطع نمایید و به پزشک خود مراجعه نمائید. 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *