نحوه صحیح مصرف آسپرین

مطلب را به اشتراک بگذارید

مصرف روزانه آسپرین خطر بروز حمله قلبی را کاهش می دهد اما این کار ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد. مصرف روزانه آسپرین تنها در صورت تجویز پزشک مناسب است. اگر سابقه حمله قلبی داشته باشید و یا احتمال بروز حمله قلبی در شما بالا باشد، پزشک تان مصرف روزانه آسپرین را به شما توصیه خواهد کرد، مگر اینکه آلرژی و یا سابقه خونریزی داشته باشید. 
اگر چه مصرف گاه به گاه آسپرین برای درمان سردرد، درد بدن و تب برای بزرگسالان بلامانع است اما مصرف روزانه آن می تواند موجب ایجاد عوارضی مانند خونریزی سیستم گوارشی گردد. 
آسپرین با عملکرد لخته شدن خون در تداخل است. هنگامی که زخمی در بدن ایجاد شده و خونریزی شروع می شود، پلاکت ها که مسئول لخته کردن خون هستند در محل زخم جمع گشته و خونریزی را متوقف می کنند. اما این لخته شدن خون ممکن است در رگ های اصلی بدن اتفاق افتاده و موجب مسدود گشتن عروق گردد. این مسئله از گردش خون به قلب جلوگیری کرده و منجر به بروز حمله قلبی می شود. آسپرین از عملکرد جمع شدن پلاکت ها و در نتیجه ایجاد حمله قلبی جلوگیری می کند.
مصرف روزانه آسپرین تنها در مواردی که پزشک تشخیص داده باشد، مناسب است. برای مثال، اگر سابقه حمله قلبی و یا جراحی بایپس قلب داشته اید و یا مردی ۵۰ ساله و یا زنی ۶۰ ساله مبتلا به دیابت هستید، مصرف روزانه آسپرین برای شما توصیه می گردد. اگر دچار مشکلاتی مانند اختلالات خونریزی و لخته شدن خون، آلرژی به آسپرین و آسم ناشی از مصرف آسپرین و خونریزی زخم معده هستید، قبل از مصرف آسپرین با پزشک معالج خود مشورت کنید. 
مقدار مصرفی آسپرین بسته به نظر پزشک و نیاز بیمار به آن، متفاوت است. گاهی پزشک مصرف ۸۱ میلی گرم آسپرین ، یعنی همان آسپرین بچه را به فرد توصیه می کند و گاهی نیز آسپرین ۳۲۵ میلی گرمی را به فرد تجویز می کند. به هر حال پیروی از دستورات پزشک در مصرف آسپرین اجباری است. 
توجه داشته باشید که قطع ناگهانی آسپرین می تواند اثر عکس داشته و منجر به ایجاد لخته خونی گردد. 

اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می کند، می توانید بنابر نظر پزشک خود، هر روز آسپرین مصرف کنید:
– فردی میان سال با سابقه سرطان روده در خانواده تان هستید.
– دچار حمله قلبی شده اید.
– سکته مغزی داشته اید.
– مسافرت هوایی دارید. 
– سابقه بیماری پره اکلامپسی یا پری-اکلامپسیا (pre-eclampsia) را دارید. پره اکلامپسی اختلال پیچیده ای است که  در آن فشار خون فرد بسیار بالا است. این بیماری حدود ۵ تا ۸ درصد زنان حامله را درگیر می کند.
– اگر غلظت خون دارید.
اگر موارد زیر در مورد شما صدق می کند ، بنابر نظر پزشک خود، نیاز به مصرف روزانه آسپرین ندارید:
– نگران لخته شدن خون در سیاهرگهای عمیق پس از عمل جراحی هستید.
– نگران بروز سرطان سینه هستید.
– مبتلا به دیابت هستید.
– ضربان قلب نامنظمی دارید.
عوارض ناشی از مصرف روزانه آسپرین عبارتند از:
سکته مغزی ناشی از ترکیدن رگ های خونی: در حالی که مصرف روزانه آسپرین می تواند از سکته قلبی ناشی از لخته های خونی جلوگیری کند، اما ممکن است خطر ابتلا به سکته ‌های مغزی هموراژیک (خونریزی دهنده) را افزایش دهد. سکته ‌های مغزی هموراژیک (خونریزی دهنده) زمانی رخ می ‌دهند که یک سرخرگ در داخل یا بر روی سطح مغز ترکیده و یا پاره گردد و بافت مغز غرق در خون گردد.
خونریزی دستگاه گوارش: مصرف روزانه آسپیرین خطر ابتلا به زخم معده را افزایش می دهد. همچنین اگر مبتلا به زخم معده خونریزی کننده و یا هر نوع خونریزی در دستگاه گوارشی هستید، از مصرف آسپرین اجتناب کنید زیرا آسپرین موجب ایجاد خونریزی بیشتر گشته و بسیار خطرناک است.
واکنش های آلرژیک: اگر به آسپیرین حساسیت دارید، مصرف هر مقدار از آسپرین می تواند موجب آغاز یک واکنش آلرژیک جدی گردد.
صدای زنگ در گوش (وزوز گوش) و از دست دادن شنوایی: مصرف بیش از حد آسپرین (overdosing) می تواند موجب ایجاد وزوز گوش (tinnitus) و در نهایت کاهش شنوایی در برخی از افراد گردد. 
اگر آسپرین مصرف می کنید، قبل از انجام هر نوع عمل جراحی و یا دندانپزشکی، این موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید، تا از خونریزی بیش از حد هنگام جراحی جلوگیری شود. همچنین، پزشکان مصرف آسپرین و نوشیدنی های الکلی را به طور همزمان توصیه نمی کنند. 
مصرف آسپرین ممکن است با داروهای زیر تداخل داشته باشد:
• هپارین (Heparin)
• ایبوپروفن (ibuprofen با نامهای تجاری  Advil، Motrin و غیره)، – در صورت مصرف مداوم
• کورتیکواستروئیدها (Corticosteroids)
• برخی داروهای ضد افسردگی مانند کلومیپرامین (clomipramine)، پاروکستین (paroxetine) و غیره
عملکرد و نحوه صحیح خوردن آسپرین
پیشنهاد کردن طریقه صحیح مصرف آسپرین به علت جلوگیری از بروز عوارض جانبی همچون زخم معده و خونریزی های گوارشی می باشد. برای جلوگیری از این عوارض می توانید به طریقه زیر آسپرین را مصرف کنید. 
پس از مصرف غذا، ۲ تا ۳ ساعت، غذا در معده باقی می ماند تا اسیدهای معده و آنزیم های لازم برای هضم به آن اضافه شود. پس از این عمل، غذا از معده به اثنی عشر وارد می شود.
آسپرین باعث آسیب به مخاط معده می شود. اگر آسپرین را زمانی که غذا وارد اثنی عشر می شود ، مصرف کنیم، دیگر در معده ۲ الی ۳ ساعت باقی نخواهد ماند و باعث خونریزی معده و یا ایجاد زخم نمی گردد. 
پس بنابراین می بایست آسپرین را، ۲ ساعت و نیم پس از مصرف وعده غذایی مصرف کنید.
نکته مهم در اینجا آنست که در فاصله ۲ ساعت و نیم پس از غذا هیچ ماده غذایی مصرف نشود و پس از خوردن آسپرین تا نیم ساعت از خوردن هر گونه ماده غذایی خودداری شود.
از این طریق آسپرین همراه غذای هضم شده در معده وارد اثنی عشر گشته و از معده سریعاً خارج می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *