خواص و ارزش غذایی گندم سیاه

خواص گندم سیاه OAB

مطلب را به اشتراک بگذارید

در مورد خواص و ارزش غذایی گندم سیاه در این مقاله توضیحاتی ارائه می کنیم.

با ما همراه باشید.

خواص و ارزش غذایی گندم سیاه

گندم سیاه غنی از پروتئین و فیبر است و با محافظت از قلب، از ابتلا به دیابت و بیماری های گوارشی نیز پیشگیری می کند. گندم سیاه با توجه به خواص مغذی که دارد شهرت فراوانی در بین گیاه خواران و افرادی که از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی می کنند کسب کرده است.

یکی از خواص اصلی گندم سیاه در مقایسه با سایر غلات، نوعی ترکیب آمینو اسیدی است که نقش بسیار مهمی در فعالیت های بیولوژیکی همانند کاهش کلسترول، تنظیم فشار خون و تسکین یبوست ایفا می کند.

گندم سیاه در دو نوع دانه پوست کنده و آرد در دسترس عموم قرار دارد و می توان از آن به عنوان افزودنی در انواع غذاها، سوپ ها و سالاد ها و از آرد آن در تهیه کیک و نان استفاده کرد. گندم سیاه برخلاف نامش فاقد هرگونه گندم و پروتئین گلوتن بوده و از خانواده گیاهان چند ضلعی بشمار می رود.

ارزش غذایی یک لیوان گندم سیاه پخته شده بشرح ذیل می باشد:

  •  ۱۵۵ کیلو کالری . کالری

  • ۶ گرم . پروتئین

  • ۱ گرم . چربی

  •  ۳۳ گرم . کربوهیدرات

  • ۵ گرم . فیبر

  • ۱/۵ گرم . شکر

  • ۸۶ میلی گرم . منگنز

  • ۸۶ میلی گرم . منیزیم

دیگر خواص غذایی یک لیوان گندم سیاه پخته شده:

  • ۱۱۸ میلی گرم . فسفر

  •  ۶ میلی گرم . نیاسین

  • ۱ میلی گرم . زینک

  •  ۳۴ میلی گرم . آهن

  • ۰٫۱۳ میلی گرم . ویتامین B6

  • ۲۴ میلیگرم . فولات

  •  ۰/۶ میلیگرم . اسید پانتوتنیک

خواص گندم سیاه:

  • با کاهش فشار خون و کلسترول سلامت قلب را به ارمغان می آورد. یک ماده مغذی گیاهی در گندم سیاه وجود دارد که حاوی آنتی اکسیدانی ضروری برای سلامت قلب و عروق است و با فشار خون بالا و کلسترول بد مبارزه می کند.

  • غنی از آنتی اکسیدان برای مقابله با انواع بیماری هاست. آنتی اکسیدان های موجود در گندم سیاه همانند عوامل درمانی در مقابل آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد (استرس های اکسید کننده) عمل می کنند. و با حمایت از عملکرد سلولی و محافظت از DNA مانع از تشکیل سلول های سرطانی می شوند.

  • حاوی پروتئین گیاهی قابل ملاحظه ای است. گندم سیاه حاوی ۱۲ نوع آمینو اسید ضروری برای رشد و سنتز عضلانی است که ساختمان یک پروتئین کامل را می سازند. حجم پروتئین موجود در گندم سیاه بسیار بیشتر از برنج، گندم، ارزن و ذرت است و اگر شما یک گیاه خوار هستید انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

  • از دیگر خواص گندم سیاه، مقدار فیبر بالا است که به دستگاه گوارش کمک می کند. با وجود ۷ گرم فیبر در یک فنجان گندم سیاه علاه بر سیری طولانی مدت، دستگاه گوارش شما قادر خواهد بود مواد غذایی را راحت تر هضم و در روده ها به حرکت در آورد. هم چنین می تواند پروبیوتیک های ارزشمندی را تولید کند که با انتقال باکتری های سالم به روده، دستگاه گوارش را تغذیه می کند.

  • از ابتلا به دیابت پیشگیری می کند. کربوهیدرات های پیچیده موجود در گندم سیاه به آهستگی وارد جریان خون شده و به شما کمک می کند مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید و با انرژی باشید و این روند به حفظ سطح قند خون و کاهش حساسیت بدن نسبت به تولید انسولین کمک می کند.

  • فاقد گلوتن و ضد آلرژی است. گندم سیاه از لحاظ بافت و شکل ظاهری بسیار شبیه جو و گندم سفید است، با این تفاوت که گندم سیاه فاقد گلوتن بوده و برای بیماران سلیاکی و افرادی که به آن حساسیت دارند بسیار مناسب است. با استفاده از غلات و دانه های بدون گلوتن از اختلالات گوارشی همانند نفخ، یبوست و اسهال پیشگیری کنید.

  • تأمین مواد معدنی و ویتامین های ضروری. گندم سیاه غنی از ویتامین های گروه B و مواد معدنی همانند منگنز، منیزیم، زینک، آهن و فولات است که به هضم غذا، رشد عضلات و ریکاوری بدن کمک شایانی می کنند.

  • منبع عالی «تریپتو فان» است که در ایجاد خواب آرام مؤثر است.

  • فیبر نامحلول موجود در گندم سیاه از بروز سنگ کیسه صفرا در زنان پیشگیری می کند.

  • دارای شاخص گلیسمی پایین است و در نتیجه از بالا رفتن سریع قند خون که باعث التهاب، تغییر خلق و خو و افزایش وزن می شود، پیشگیری می کند.

 

خواص گندم سیاه و تغذیه کودک:

کودکان بالای هشت ماه می توانند از غذاهای جامد استفاده کنند پس، براحتی می توانید گندم سیاه را در وعده های غذایی کودکان خود بگنجانید.

گندم سیاه به دلیل نداشتن گلوتن، برای کودکانی که دچار مشکل عدم تحمل گلوتن یا بیماری سلیاک هستند بسیار مفید است. هم چنین برای کودکانی که به پروتئین گندم سفید آلرژی دارند، مناسب است.

گندم سیاه هم چنین از کودکانی که از آسم رنج می برند، محافظت می کند. دلیل به وجود آمدن آسم در بعضی از کودکان این است که، آن ها دچار کمبود بعضی از مواد مغذی ضد التهاب مثل منیزیم و ویتامین E هستند. این مواد به میزان فراوان در گندم سیاه وجود دارند.

 

استخوان های محکم با گندم سیاه در دوران کودکی:

گندم سیاه به میزان فراوان دارای روی (زینک) و سلنیوم می باشد. این دو ماده مغذی باعث رشد بهتر استخوان های کودکان می شوند و هم چنین به بدن اجازه می دهند تا استخوان های آسیب دیده را بازسازی کند.

  • سلنیوم برای استحکام ناخن ها و دندان ها نیز، بسیار مفید است.

خواص-گندم-سیاه-1-OAB

درمان آنمی (کم خونی) کودکان با گندم سیاه:

گندم سیاه غنی از آهن می باشد که برای تشکیل گلبول های قرمز خون نیاز است.

کمبود آهن باعث کم خونی در دوران کودکی می شود که از علائم آن می توان به سردرد، خستگی، اختلالات ذهنی و سایر عوارض جانبی اشاره کرد. پس اگر در تغذیه کودک از گندم سیاه استفاده شود، کودک از خطر ابتلا به کم خونی در امان می ماند و جریان خون افزایش می یابد.

 

ویژگی های مفید و خواص گندم سیاه برای کودکان:

  • گندم سیاه دارای ۱۸ درصد پروتئین است، از این رو ارزش غذایی بالایی دارد و به دلیل داشتن آمینو اسیدهای ضروری به راحتی قابل هضم برای کودکان می باشد.

  • گندم سیاه دارای ۶۰ تا ۸۰ درصد کربوهیدرات است، از این رو به گندم سیاه گندم سخت نیز گفته می شود و میزان قند خون را به هیچ وجه افزایش نمی دهد، پس برای تغذیه کودکان بسیار مناسب می باشد.

  • دارای ۳ درصد چربی است که برای متابولیسم بدن کودکان بسیار مفید است و باعث کاهش میزان کلسترول بد خون می شود.

  • گندم سیاه حاوی انواع ویتامین ها از جمله: ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین E و سایر ویتامین ها می باشد. که باعث بهبود بخشیدن به عملکرد رگ های خونی و تجمع ویتامین C در بدن کودکان می شود.

  • از جمله خواص گندم سیاه مواد معدنی موجود در آن است از جمله آهن و مس. در جلوگیری از خون ریزی و تشکیل هموگلوبین، کلسیم و فسفر که برای رشد استخوان های کودکان نیاز هستند، دخالت دارند. هم چنین برای تشکیل منیزیم که برای قلب، بافت های بدن و اعصاب کودکان نیاز است، مفید می باشد.

گندم سیاه و دوران بارداری:

جلوگیری از سرطان

مطالعات اخیر نشان داده است که فیبر غذایی موجود در گندم سیاه، اثرات ضدسرطانی قوی دارد، به ویژه در زنان یائسه ای که به سرطان پستان مبتلا هستند.
فیبر یکی از مواد مغذی شناخته شده است که به عنوان یکی از روش های کاهش خطر ابتلا به سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو توصیه می شود در دوران بارداری از گندم سیاه به دلیل داشتن فیبر بالا، در رژیم غذایی استفاده شود.

خواص گندم سیاه و کنترل دیابت در بارداری

زنان باردار به خصوص زنانی که به دیابت مبتلا هستند، با گندم سیاه آشنایی کافی ندارند. فیبر غذایی موجود در گندم سیاه، قطعاً در کاهش سطح قند خون دوران بارداری مؤثر است. هم چنین به دلیل این که گندم سیاه منبع خوبی از منیزیم می باشد، نقش بسیار حیاتی برای آنزیم های درون بدن زنان باردار ایفا می کند. همین امر خطر ابتلا به دیابت نوع دو را به طور چشم گیری در دوران بارداری کاهش می دهد.

 

سلامتی استخوان ها در دوران بارداری با گندم سیاه

گندم سیاه حاوی مقدار فراوانی سلنیوم و روی (زینک) می باشد که هر دو برای رشد و داشتن استخوان های محکم نیاز هستند. هم چنین در صورت آسیب دیدن استخوان ها در دوران بارداری می توان با استفاده از گندم سیاه در رژیم غذایی، از شکستگی استخوان ها جلوگیری کرد.

جبران کم خونی با گندم سیاه در دوران بارداری

گندم سیاه سرشار از آهن است که نقش بسزایی در تشکیل گلبول های قرمز خون دارد.
از علائم کم خونی در دوران بارداری خستگی شدید، سردرد و سایر عوارض می باشد که می توان با افزودن گندم سیاه به رژیم غذایی زنان باردار، از میزان کم خونی کاست و بر بهبود جریان خون افزود.

 

گندم سیاه و جلوگیری از آسم در دوران بارداری و پس از آن:

منیزیم و ویتامین E موجود در گندم سیاه، به اندازه کافی برای جلوگیری از مبتلا شدن به آسم در زنان در دوران بارداری و حتی پس از آن، کمک می کنند.

مطالعات نشان می دهند که، زنان بارداری که در دوران بارداری به اندازه کافی از دانه های مغذی و اُرگانیک مثل گندم سیاه در رژیم غذایی خود استفاده نمی کنند، نسبت به سایر افراد بیشتر در خطر ابتلا به آسم قرار دارند.

 

نکات بهداشتی مربوط به گندم سیاه در دوران بارداری

مصرف روزانه گندم سیاه در دوران بارداری، از ابتلا به واریس جلوگیری می کند. رگ های واریسی می توانند باعث ایجاد نگرانی هایی در دوران بارداری شوند.
هم چنین به دلیل غیرآلرژیک بودن گندم سیاه می توانید به راحتی آن را در وعده های غذایی خود در دوران بارداری بگنجانید و هیچ خطری برای جنین و مادر به دنبال ندارد.

توجه داشته باشید که مصرف گندم سیاه برای افراد با گروه خون O بی اثر و گروه خون A سودمند و برای افراد با گروه های خونی B و AB مضر می باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *