این نوشیدنی ها قاتل دندان هستند

مطلب را به اشتراک بگذارید

این روزها مصرف نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا در بین جوانان و نوجوانان بسیار رایج شده است. اغلب این افراد ‏تصور می کنند که این نوشیدنی ها ترکیبات سالم تری بوده، توانایی جسمی را افزایش داده و به تناسب اندام کمک می کنند‎. 
متاسفانه نوشابه های ورزشی و انرژی زا برای سلامت دندان ها مضر هستند. اسیدیته بالا در این نوشیدنی ها موجب آسیب ‏رساندن به مینای دندان ها‎ ‎می شود‎. 
بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، ۳۰ تا ۵۰ درصد بزرگسالان و ۶۲ درصد نوجوانان در امریکا به طور ‏مداوم از نوشیدنی های انرژی زا استفاده می کنند. در این تحقیق اسیدیته، ‏pH‎ و میزان فلوراید در ۹ نوشیدنی انرژی زا و ‏‎۱۳ ‎نوشیدنی ورزشی مورد بررسی قرار گرفت‎.  
نمونه مینای دندان به مدت ۱۵ دقیقه در این نوشیدنی ها و سپس ۲ ساعت در بزاق مصنوعی قرار گرفت. این عمل روزانه ۴ ‏بار و به مدت ۵ روز تکرار شد. پس از ۵ روز، صدمات مینای دندانی مشاهده شد و مشخص گردید نوشابه های انرژی زا ‏‏۲ برابر نوشیدنی های ورزشی موجب آسیب دندان ها می شوند‎. 
تحلیل و فرسایش ایجاد شده در مینای دندان‎ ‎توسط این نوشیدنی ها، قابل بازگشت و بهبود نیست و موجب آسیب پذیری دندان ‏ها در برابر پوسیدگی و افزایش حساسیت آنها به سرما می شود‎. 
دندانپزشکان مصرف مداوم این نوشیدنی ها را توصیه نمی کنند و معتقدند که جویدن آدامس بدون قند پس از مصرف این ‏نوشیدنی ها، میزان بزاق در دهان راافزایش می دهد بنابراین به کاهش سطح اسید در دهان کمک می کند. شستن دهان با آب ‏نیز همین اثر را داراست‎.  
به علاوه متخصصان بر این باورند که بلافاصله پس از مصرف نوشیدنی های انرژی زا یا ورزشی، مسواک نزنید. برای ‏این کار بهتراست ۱ ساعت یا بیشتر صبر کنید. مسواک زدن بلافاصله پس از آشامیدن این نوشیدنی ها به دلیل انتشار و ‏گسترش اسید در محیط دهان احتمال فرسایش و تحلیل دندان را افزایش می دهد. در حقیقت قند و شکر به طور مستقیم موجب ‏آسیب دندانی نمی شوند بلکه تبدیل آنها به اسید توسط باکتری ها، موجب صدمه به دندان ها می شود‎.‎

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *