ریحان و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

ریحان و خواص آن

ریحان یک گیاه بسیار معطر است که از برگ ها آن می توان به عنوان چاشنی در انواع غذاها استفاده کرد که بیش از ۶۰ گونه مختلف را دارا است. ریحان بین ۳۰-۱۳۰ سانتی متر بلندی رشد می کند و دارای گل های کوچک به رنگ سفید است . ریحان به سرما بسیار حساس است و در شرایط گرم و خشک رشد بهتری دارد. ریحان در غذاهای کشورهای جنوب شرقی آسیا نقش عمده ای دارد، از جمله این کشورها می توان به اندونزی،تایلند و ویتنام اشاره کرد.

خواص ریحان
محفاظت از  DNA
مجموعه ای منحصر به فرد از مواد موثره به نام فلاونوئید در ریحان  مسئول حفاظت  سلولی است . ارینتین و vicenin ، دو فلاونوئید محلول در آب هستند که در ریحان وجود دارند که بر اساس مطالعات انجام شده بر روی گلبولهای سفید انسان، این مواد از ساختار سلولی و کروموزوم ها حفاظت می کنند.علاوه بر این بدن را در برابر باکتری های ناخواسته محافظت می کنند.
اثرات ضد التهابی
وجود اوژنول در ریحان فعالیت آنزیمی به نام سیکواکسیژناز را در بدن مسدود می کند ، که بسیاری از داروهای ضد التهابی همانند آسپرین و ایبوبوفن نیز مسئول مهار این آنزیم هستند، وجود اورژنول در ریحان به عنوان یک ماده ضد التهابی محسوب می شود که برای بهبود و تسکین درد در افراد مبتلا به بیماری های التهابی مثل روماتیسم مفصلی و التهابات روده ای مفید است.
سلامت قلب و عروق
ریحان منبع بسیار خوبی از ویتامین A است و دارای کاروتنوئید و بتاکاروتن است. بتاکاروتن آنتی اکسیدان قدرتمندتری است و نه تنها محافظ خوبی است بلکه با جلوگیری از تشکیل رادیکال های آزاد از اکسید شدن کلسترول در جریان خون کمک می کند. ریحان منبع خوبی از منیزیم است که برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است ، همچنین جریان خون را بهبود می بخشد، که در نتیجه ،خطر ابتلا به ریتم های  نا منظم قلبی را کاهش دهد و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند.
منبع ویتامین K
ریحان منبع غنی ویتامین K است که این ویتامین پروتئین های مورد نیاز برای رشد بافت را فراهم می کند. مانند رشد بافت معده، استخوان و بافت ریه ، از لخته شدن خون، کبودی و خونریزی داخلی جلوگیری می کند هر وعده ریحان تازه دارای ۴۴ میکروگرم ویتامین K است.
مفید برای بینایی
ریحان منبع غنی Lutein  وZeaxanthin  است. چشم ما دارای این دو ماده است و به   توصیه انجمن بینایی سنجی آمریکا مصرف روزانه حداقل ۶ میلی گرمLutein  وZeaxanthin  خطر ابتلا به ماکولا رو کاهش می دهد.
 از دیگر خواص آن می توان  به موارد زیر اشاره کرد :
•    تصفیه کننده خون
•    ضد استرس
•    کنترل ضربان قلب و فشار خون
•    تقویت استخوان
•    حاوی ویتامین A  و پتاسیم
خواص درمانی ریحان
تب ها : برگ ریحان برای رفع تب های عفونی و مالاریا استفاده می شود. برگ های آن را با هل در ۲ لیتر آب جوشانده و بعد با شیر و شکر مخلوط کرده و بنوشید این ماده تب را کاهش می دهد و برای کودکان بسیار مفید است.
سرفه : ریحان یک عنصر مهم در شربت سرفه و اکسپکتورانتها  است ، همچنین می تواند آسم و برونشیت را کاهش دهد. جویدن برگ ریحان می تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد و جوشانده برگ ریحان به کاهش گلو درد کمک می کند.
اختلالات تنفسی : جوشانده برگ ریحان با عسل و زنجبیل برای درمان آسم ، برونشیت، سرفه و آنفلوانزا مفید است. این ترکیبات باید در حدود دو لیتر آب جوشانده شود تا زمانی که تنها نیمی از آب باقی بماند از آن استفاده شود.
سنگ کلیه : ریحان می تواند برای  تقویت کلیه مورد استفاده قرار گیرد و برای درمان سنگ کلیه جوشانده برگ ریحان را با عسل مخلوط و روزانه به مدت ۶ ماه بنوشید تا از طریق دستگاه ادراری خارج شود.
عفونت دهان : جویدن برگهای ریحان دو بار در روز می تواند عفونت ها و زخم دهان را درمان می کند و بوی بد دهان را از بین می برد.
گزش حشرات : استعمال یک قاشق مرباخوری از جوشانده برگ ریحان بر روی محل گزش می تواند خارش و تورم را کاهش دهد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *