توت فرنگی و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

توت فرنگی و خواص آن

توت فرنگی میوه ایی است با رنگ قرمز روشن ، بافت آبدار و شیرین که مصارف زیادی دارد و به طور گسترده در بسیاری از محصولات غذایی استفاده می شود. توت فرنگی برای اولین بار در فرانسه در سال ۱۷۵۰ پرورش داده شده است و در حال حاضر آمریکا در رده ی اول جهانی تولید این میوه قرار دارد ، ترکیه و اسپانیا در رده های دوم و سوم هستند.
خواص توت فرنگی
فواید پوستی : مواد اصلی تشکیل دهنده توت فرنگی،اسیدهای آلفاهیدوکسی است که به ما در از بین بردن سلول های مرده کمک می کند،زیرا سلول های مرده باعث خشن و خشک شدن پوست می شوند.توت فرنگی همانند یک ضدعفونی کننده عمل می کند و حتی برای درمان سوختگی و سایر ناراحتی های پوستی  از جمله آکنه نیزاستفاده می شود.
منبع غنی ویتامین C : این میوه غنی از ویتامین C است که ماده ای مغذی در پیشگیری از پیری پوست است و همچنین دارای آنتی اکسیدان است که می تواند با سموم بدن مبارزه کند این سموم می توانند برای بدن مضر باشند. همچنین این میوه غنی از اسید فولیک است که در تولید سلولهای جدید در بدن کمک می کند و در بررسی ۶۰ میوه  گوناگون، توت فرنگی به عنوان  یکی از بهترین منابع ویتامین C شناخته شده است و پس از تمشک و انگور یکی از بهترین میوه های دارای منگنز است.
تنظیم قند خون : دانشمندان به تازگی یک رابطه بین مصرف توت فرنگی و قند خون کشف کرده اند. مصرف زیاد قند برای بدن مضر است ولی مصرف همزمان آن با توت فرنگی می تواند قند خون را کاهش دهد و بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ می توانند برای کنترل سطح قند خون خود از توت فرنگی استفاده نمایند.البته نوع گروه خون خود را فراموش نکرده و در بیماران دیابتی مصرف این میوه می بایست بر اساس گروه خونشان باشد به طوری که دارندگان گروه های خونی B  و AB  سود بیشتری از مصرف این میوه نسبت به دارندگان گروهای خونی O   و A خواهند برد.
بر طرف کننده پف دور چشم : کار کردن چند ساعت پشت کامپیوتر باعث پف و خستگی چشم می شود که با قرار دادن چند تکه توت فرنگی زیر چشم به مدت ۱۰ دقیقه می توان این خستگی را تسکین داد.
مزایای قلبی و عروقی : قلب و رگهای خونی ما نیاز به حفاظت روزمره از آسیب اکسیداتیو را دارند و توت فرنگی به خاطرداشتن آنتی اکسیدان بالا ،خاصیت ضد التهابی داشته و بدن انسان را در برابر این آسیب محافظت می کند.
ضد سرطان : اکسیداتیو مزمن که در اثر کمبود آنتی اکسیدان در بدن به وجود می آید اغلب عامل اصلی در توسعه سرطان است و توت فرنگی به علت داشتن آنتی اکسیدان بالا و اسید Ellagic می تواند باعث کاهش سرطان پستان،گردن رحم ،روده بزرگ و سرطان مری شود.
ضد التهاب روده : در عصاره توت فرنگی مقادیر نسبتا کمی از سالیسیک اسید وجود دارد که (یک ترکیب ضدالتهابی بسیار شبیه به اسید استیل آسپرین است) برخی از محققان بر این باورند که این ماده در توت فرنگی ممکن است تا حدی درکاهش التهاب دستگاه گوارش افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده مانند کولیت یا بیماری کرون نقش داشته باشد.

سلامت استخوان : توت فرنگی منبع غنی منگنز، ویتامین k و منیزیم است که هر سه نیز برای سلامت استخوانها ضروریست.

با اینکه توت فرنگی دارای خواص بینظیری است اما برخی از افراد نسبت به آن آلرژی دارند که می توانید با کلیک بر روی لینک زیر به مطالعه این مبحث بپردازید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *