بهار نارنج و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

بهار نارنج و خواص آن

بهار نارنج ، به گل های سفید رنگ درخت نارنج گفته می شود که در فصل بهار شکوفا می شوند. بهار نارنج از خانواده سٌدابیان است و خاصیت آرام بخشی دارد. شکوفه های بهار نارنج نماد شادی ، شجاعت و عشق هستند.
شکوفه های بهار نارنج در دو گونه تلخ و شیرین یافت می شوند و قرنها از آنها به عنوان درمانی برای طیف گسترده ای از بیماری ها استفاده شده است. در واقع عطر و بوی شیرین بهار نارنج تاثیری آرام بخش بر روی بدن گذاشته و موجب تمدد اعصاب می گردد.
از شکوفه های بهار نارنج ، از طریق فرآیند تقطیر با بخار ، روغن بهار نارنج به دست می آید که معمولاً از آن برای ماساژ و ایجاد اثرات شفابخش بر روی ذهن و بدن استفاده می شود. عطر روغن بهار نارنج موجب طراوت بخشیدن به ذهن و افزایش خلاقیت فرد می شود. از روغن بهار نارنج برای درمان هیستری (Hysteria) و جلوگیری از تنش، استرس و افسردگی نیز استفاده می شود. روغن بهار نارنج در بازسازی سلول های پوست ، درمان آکنه و درمان بیماری های عفونی و التهابی پوست بسیار موثر است.
بر اساس تحقیقات انجام شده، این گیاه دارویی ، منبع بسیار خوبی از مواد مغذی و مواد معدنی ضروری است که برای بدن بسیار مفید هستند. این مواد معدنی شامل منیزیم ، منگنز ، بور ، کلسیم ، روی ، سلنیوم ، سدیم ، مس و پتاسیم هستند.
ترکیبات فعال موجود در بهار نارنج عبارتند از :
•    روغن فرار (Volatile oil)
•    فلاونوئیدها (Flavonoids)
•    فورانوکومارین (Furanocoumarins)

خواص بهار نارنج

۱- درمان بی خوابی و اختلالات عصبی : بهار نارنج بر روی سیستم عصبی مرکزی انسان تاثیری آرام بخش می گذارد و به همین دلیل درمانی فوق العاده برای بی خوابی و اضطراب و تسکین اعصاب است.
۲- کمک به هضم غذا و درمان ناراحتی های معده : افزودن بهار نارنج در چای موجب کمک به هضم غذا گشته و ناراحتی های معده را کاهش می دهد.
۳- خاصیت ضد باکتریایی : تحقیقات علمی اخیر نشان داده است که بهار نارنج دارای خواص ضد باکتریایی بوده و به بدن در مبارزه با پاتوژن هایی مانند سالمونلا انتریکا، اشرشیاکلی و استافیلوکوکوس اورئوس کمک می کند.
۴- خاصیت آنتی اکسیدانی : بهار نارنج دارای آنتی اکسیدان های بسیاری است که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کرده و در نتیجه موجب کاهش خطر ابتلا فرد به بیماری های جدی و مزمن می شود.

۵- خاصیت ضد سرطانی، ضد آلرژی و ضد التهابی

۶- تقویت سیستم ایمنی بدن

۷- القای اشتها

۸- ادرار آور

۹- کاهش شدت علائم یائسگی

۱۰- تنظیم سطح فشار خون از طریق افزایش گردش خون در رگ ها

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *