شلغم و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

شلغم و خواص آن

وقتی که اسم شلغم را می شنویم، طعم تلخ و عطر آن یادمان می آید. ریشه و برگ های شلغم قابل مصرف می باشند ، اما شلغم تازه نسبت به ریشه اش، حاوی غلظت بالاتری از ترکیبات و مواد معدنی است.

خواص شلغم

ضد سرطان :
شلغم جزو سبزیجات چیلیپا است، که حاوی سطوح بالایی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. سطوح گلوکوزینولات در برگ شلغم تازه بسیار بالاست.تحقیقات نشان داده است که ترکیبات موجود در گیاهان مانند گلوکوزینولات ها کمک بسیار زیادی به دفع سموم کبد،مبارزه با  اثرات سرطان زا (کارسینوژن ها)و حتی مهار رشد تومور ها  در بدن می کنند.
سلامت قلب :
شلغم خاصیت ضد التهابی بالایی دارد،به طوری که کلیدی برای پیشگیری از سکته و حملات قلبی شناخته شده است.همچنین می تواند به کاهش کلسترول بدن کمک بسیار زیادی بکند.شلغم حاوی مقادیر بسیار زیادی از فولات(اسید فولیک) و نوعی ویتامین B است که برای سلامت قلب و عروق حیاتی هستند.
حاوی آنتی اکسیدان :
شلغم بسیاری از آنتی اکسیدان های بدن را تأمین می کند، مانند ویتامین C،ویتامین A،ویتامین E،منگنز و بتاکاروتن.با وجود این که ریشه ی شلغم منبع ویتامین C است، اما برگ های سبز آن حاوی مقادیر بالایی از این آنتی اکسیدان ها هستند.
ضد التهاب :
شلغم حاوی ویتامین K و اسیدهای چرب امگا ۳ است که از منابع خوب ضد التهابی هستند.ویتامین K یک تنظیم کننده ی سیستم ضد التهابی بدن است.تحقیقات نشان داده است که اسید های چرب امگا ۳ می توانند ابتلا به بیماری های قلبی،ورم مفاصل،آرتروز و دیگر بیماری ها را که در نتیجه ی التهاب مزمن هستند را کاهش دهند.
سلامت دستگاه گوارش :
برگ شلغم دارای مقادیر زیادی از فیبر می باشد،که برای سیستم گوارشی بسیار مفید است.برخی از تحقیقات نمایانگر از بین بردن باکتری هلیکوباکتر پیلوری توسط گلوکوزینولات موجود در شلغم است.
سلامت استخوان :
شلغم همچنین منبع کلسیم و پتاسیم می باشد،که یکی از منابع بسیار مفید و لازم برای رشد استخوان ها و جلوگیری از بیماری های استخوانی از جمله پوکی استخوان است.
حاوی فیبر بالا :
شلغم با فیبر بالایی که دارد،به متابولیسم بدن،کنترل وزن وبه ارتقا سلامت روده بزرگ کمک  می کند.برگ شلغم ۲۰% از ارزش غذایی فیبر روزانه ی بدن را تأمین می کند.
کاهش وزن :
هر گونه ماده ی غذایی کم کالری و مغذی مانند شلغم می تواند در کاهش وزن موثر باشد.فیبر زیادی که در شلغم وجود دارد،در متابولیسم بدن نقش به سزایی دارد و باعث سوخت چربی ها می شود.
شلغم و گروه های خونی
گروه خونی O : گروهی از سبزیجات همچون کلم،گل کلم و کلم فندقی عملکرد تیروئید را در این گروه از افراد مختل می کنند .افراد این گروه خونی می توانند از شلغم ، که برایشان بسیار مفید است ، استفاده کنند.
گروه خونی A : این دسته از افراد می بایست حد الامکان سبزیجات تازه میل کنند.معده این افراد بسیار حساس بوده و نسبت به لکتین موجود در برخی سبزیجات حساس است.شلغم برای این گروه بسیار سودمند است.
گروه خونی B : تعداد بسیار زیادی از سبزیجات وجود دارند که مصرف روزانه ی آن ها برای این گروه بسیار مفید است و تنها تعداد کمی از سبزیجات اند که باید از رژیم غذایی آن ها حذف گردد.مصرف سبزیجاتی مانند چغندر،هویج و قارچ برای این گروه بسیار مفید است اما مصرف شلغم برای گروه خونی B  بی اثر است.
گروه خونی AB : مصرف سبزیجات زیاد برای این گروه سودمند است و باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرطان و بیماری های قلبی می شود.مصرف شلغم برای گروه خونی AB بی اثر است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *