توبرامایسین (Tobramycin)

مطلب را به اشتراک بگذارید

نکات قابل توصیه به بیمار: ‎
عفونتهای قارچی اغلب با کاهش مقاومت میزبان همراه است که در صورت عدم اصلاح این مقاومت، دارو درمانی با شکست ‏مواجه خواهد شد. همچنین درمان عفونت درماتوفیتی تا زمانی که منبع حیوانی برداشته شده یا کنترل گردد، ممکن است موفقیت ‏آمیز نباشد‎.  
آمفوتریسین از مجرای گوارش جذب نمی شود و تنها آنتی بیوتیک از گروه پلی ان است که از راه تزریقی قابل مصرف می باشد. ‏این دارو در درمان عفونتهای قارچی سیستمیک مصرف می شود و بر علیه بسیاری از قارچها و مخمرها مؤثر می باشد. این دارو ‏به میزان زیادی به پروتیین های پلاسما پیوند می یابد و به میزان کم به داخل مایعات بدن و بافتها نفوذ می کند. درصورت تزریق، عوارض جانبی سمی دارو بروز می کند‎.  
نیستاتین از راه خوراکی جذب بسیار کمی دارد و از راه تزریقی نیز بسیار سمی می باشد‎.  
این دارو بر علیه بسیاری از مخمرها و قارچها مؤثر است. ولی اصولا بر علیه عفونتهای کاندیداآلبیکانس در پوست و مخاط بکار ‏می رود‎.  
این دارو همچنین در درمان کاندیدیازیس روده نیز مصرف می شود‎.  
میکونازول برای درمان موضعی مصرف می شود. کتوکونازول در مقایسه با سایر دارو های ضدقارچ ایمیدازولی، از جذب ‏خوراکی بهتری برخوردار است، ولی سمیت کبدی خطرناک با مصرف دارو گزارش شده است. از این دارو نباید در درمان ‏عفونتهای قارچی سطحی استفاده نمود‎.  
فلوکونازول در درمان موضعی و سیستمیک عفونتهای کاندیدیایی و کریپتوکوکی مصرف می شود‎.  
فلوسیتوزین یک داروی ضدقارچ سنتتیک است که فقط بر علیه مخمرها مؤثر می باشد و در درمان عفونتهای سیستمیک کاندیدیازیس ‏و کریتپوکوکوزیس مصرف می شود‎. ‎عوارض جانبی این دارو نادر است ،ولی ضعف مغز استخوان مشاهده شده است‎.  
در حین درمان با این دارو، ممکن است مقاومت ایجاد شود. گریزیوفولوین، به دلیل تجمع در کراتین، داروی انتخابی برای ‏عفونتهای درماتوفیتی است. از مجرای گوارش بخوبی جذب می شود، ولی در مصرف موضعی غیرفعال است‎.  
این دارو در عفونتهای پوست مؤثرتر از عفونتهای ناخن است و درمان با آن باید برای چندین هفته تا چندین ماه ادامه ‏یابد. عوارض جانبی این دارو نادر می باشد‎.‎

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *