گینکو خواص و مضرات

مطلب را به اشتراک بگذارید

درخت گینکو و یا درخت چهل سکه با نام علمی Ginkgo biloba از خانواده (Ginkgoaceae) است که یکی از قدیمی ‌ترین گونه‌ های درختی روی زمین و بومی چین است. به این گیاه ، ژینکو و یا جینکو نیز گفته می شود. تاریخچه جینکو به ۲۵۰۰ سال پیش بر می گردد و امروزه این گیاه ، فسیل زنده محسوب می شود. 
طول درخت گینکو به ۲۰ تا ۳۵ متر می رسد و دارای برگ ‌های بادبزنی شکل ، شاخه های بلند و نامنظم و ریشه هایی عمیق است. در طول پاییز ، برگ های درخت گینکو زرد شده و به یکباره می ریزند. عصاره گینکو از برگ های آن تهیه می شود که دارای خواص درمانی است و مصرف آن برای بزرگسالان و کودکان توصیه می گردد. مصرف دانه گینکو برای کودکان خطرناک است.
چینی ها از هزاران سال پیش از گینکو برای درمان انواع بیماری ها استفاده کرده اند. گیاه گینکو دارای خواص درمانی بسیاری است که در اینجا به چندین مورد اشاره می کنیم. 
خواص گینکو
پیشگیری از بیماری آلزایمر و دماس
تحقیقات نشان داده است که گینکو می تواند به طور مستقیم، از آسیب رسیدن به سلول های عصبی ضروری در افراد مبتلا به آلزایمر، جلوگیری کند. بعلاوه، این گیاه بر روی حافظه و تفکر فرد تاثیر مثبت گذاشته و عملکرد شناختی را در افراد مبتلا به آلزایمر افزایش می دهد. بهبود قدرت اندیشیدن، یادگیری و حافظه از نتایج مصرف گینکو هستند. خلق و خو و ارتباطات اجتماعی افراد مبتلا به آلزایمر در اثر مصرف گینکو بهبود می یابد. مصرف گینکو موجب به تعویق افتادن زوال عقلی و شناختی می شود.
کاهش درد لنگش (لنگیدن) (Claudication)
لنگش ، درد ناشی از کاهش جریان خون به پاها در اثر عروق مسدود است. مطالعات متعدد نشان داده است که گینکو موجب بهبود علائم لنگش از قبیل درد شدید و تورم می گردد. گینکو موجب بهبود گردش خون گشته و برای افراد مبتلا به لنگش بسیار مفید است. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که بیمارانی که گینکو مصرف می کنند، در مقایسه با بیماران دیگر، می توانند ۳۴ متر بیشتر راه بروند. انجام تمرینات پیاده روی منظم برای افراد مبتلا به لنگش توصیه می گردد، اما به گفته محققان گینکو به اندازه یک داروی تجویز شده در بهبود علائم این بیماری موثر است.
خون رسانی به مغز
خون رسانی به مغز برای بدن بسیار مفید است. ترکیبات موجود در گینکو با رگ های خونی درون مغز بسیار سازگار هستند و موجب می شوند رگ های خونی نوعی ماده به نام پروستاسایکلین ترشح کنند. پروستاسایکلین ماده ای شبیه به هورمون است که موجب اتساع رگ های خونی می گردد. گینکو تنها گیاهی است که دارای این نوع ترکیبات است. رگ های خونی می بایست قابل انعطاف باشند و خیلی سریع منبسط و یا منقبض شوند. گینکو قابلیت ارتجاعی رگ های خونی را افزایش داده و موجب افزایش حجم جریان خون درون مغز می گردد. در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به مغز می رسد.  
پیشگیری از دژنراسیونِ ماکولا (Macular Degeneration)
دژنراسیون ماکولا یک نوع بیماری پیشرونده چشم است که شبکیه چشم را تحت تاثیر خود قرار داده و علت اصلی نابینایی در افراد مسن است. جینکو حاوی ترکیبات فعالی است که به میزان قابل توجهی مشکلات شبکیه مربوط با دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد. جینکو موجب تقویت سلول های عصبی گشته و از سلامت رگ های خونی در چشم حمایت می کند. مطالعات نشان می دهد که گینکو ممکن است به حفظ بینایی در افراد مبتلا به کوری ناشی از دژنراسیون ماکولا کمک کند. همچنین گینکو موجب تثبیت و یا کاهش فشار درون چشم (intraocular pressure) می گردد. 
بهبود عملکرد تنفس و آسم
بر طبق گفته محققان، مصرف گینکو منجر به کاهش علائم آسم و برونشیت گشته و موجب بهبود تنفس می شود. 

   
از دیگر خواص گینکو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• تقویت حافظه
• تصفیه کننده خون
• درمان مشکلات جنسی
• تقویت قوای جنسی
• مبارزه با عفونت
• درمان سردرد  و سرگیجه 
• درمان وزوز گوش و اختلالات شنوایی  
• درمان اختلال در تمرکز، اختلالات خلقی، اختلالات فکری ناشی از بیماری لایم و افسردگی 
• درمان پدیده رینود (Raynaud’s syndrome) (پدیده‌ و بیماری‌ رینود یک‌ اختلال‌ اولیه‌ دستگاه‌ گردش‌ خون‌ است‌ که‌ جریان‌ خون‌ انگشتان‌ دست‌ و گاهی‌ انگشتان‌ پا را درگیر می‌سازد. رنگ ‌پریدگی‌ انگشتان‌ هنگام‌ مواجهه‌ با سرما یا استرس‌ از بارزترین علائم این بیماری هستند.)
• درمان علائم سندرم پیش از قاعدگی
حساسیت به گینکو
برخی از افراد ممکن است نسبت به عصاره این گیاه حساسیت نشان داده و دچار دل درد، اسهال، افزایش ضربان قلب، خارش و ورم دهان و صورت می شوند. که در این صورت توصیه می گردد از مصرف آن خوداری کنند.
در صورتی که هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می کند از مصرف گینکو خودداری کنید:
• حامله هستید.
• اگر دچار اختلالات خونریزی هستید.
• اگر قصد بچه دار شدن دارید و در دوران درمان ناباروری به سر می برید.
• اگر در آینده نزدیک نیاز به عمل جراحی دارید.

توجه: 
مصرف گینکو به همراه داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین و وارفارین که موجب کاهش سرعت لخته شدن خون می گردند، خطرناک بوده و توصیه نمی گردد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *