چه آبی بنوشیم؟

مطلب را به اشتراک بگذارید

آب های خوش طعم یا گازداری که این روزها به خیل آب های معدنی پیوسته اند و جالب تر آب های اکسیژن داری ‏است که در برخی مغازه ها و آبمیوه فروشی های مدرن به فروش می رسد، اما پرسشی که بیشتر افراد به دنبال جواب علمی ‏و منطقی آن هستند، این که آیا می توان آب های گازدار و طعم دار را جایگزین نوشابه های صنعتی یا آب آشامیدنی کرد. آیا ‏آب های اکسیژن داری که قیمت شان در مقایسه با آب های معدنی بالاتر است خاصیت درمانی دارند؟
به کودکان آب طعم دار ندهید:‏
بیشتر خانواده ها بر این باورند که آب های طعم دار شیرین نیست و رنگ خاصی هم ندارد. پس بی ضرر بوده و می توان ‏آنها را جایگزین آب آشامیدنی کرد، اما باید بدانید این آب ها به واسطه برخی اسانس های سنتزی با طعم های گیلاس، سیب، ‏هلو، طالبی، لیمو و آلوئه ورا مزه دار می شود. این آب ها با وجود آن که بدون کالری است و رنگ خاصی ندارد، اما ‏همچون نوشابه های صنعتی مضرات مواد طعم دهنده را دارد و نمی توان گفت که بی ضرر است‎. 
معمولاً اسانس ها از منابع طبیعی استخراج می شود و برای سلامت انسان مخاطره آمیز نیست، اما مشکل آنجاست که ‏استخراج این مواد همیشه از منابع طبیعی امکان پذیر نیست و در صنعت برای ساخت سنتزی آنها از صدها ماده شیمیایی ‏استفاده می شود. این نوع طعم دهنده ها ممکن است لحظاتی از زندگی ما را شیرین و دلچسب کند، اما ترکیبات نامطلوب آن ‏در کوتاه مدت بویژه در کودکان حساسیت های شدید و بیماری های نامعلوم و در درازمدت اثرات سوئی بر کلیه و کبد ‏گذاشته و به اختلال در عملکرد این دو عضو منجر می شود‎. 
به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف این آب ها را برای کودکان زیر پنج سال توصیه نمی کنند؛ زیرا سیستم ایمنی و ‏اعضای سم زدای کودکان در این سنین در حال کامل شدن بوده و بهتر است هیچ ماده مصنوعی در این دوران وارد بدن ‏خردسال نشود‎.‎
‎ ‎
آب گازدار یک نوشیدنی اسیدی:‏
آب گازدار، همچون آب طعم دار یک نوشیدنی مفید محسوب نمی شود اگرچه در مقایسه با نوشابه های رنگی و آبمیوه های ‏سنتزی در اولویت قرار دارد، اما به دلیل آن که به واسطه گاز کربنیک و اسید فسفریک گازدار و طعم آن ترش و ‏خصوصیات مواد اسیدی را می گیرد، همچون نوشابه های گازدار مضر می شود‎. ‎متاسفانه اسید موجود در این آب ها می ‏تواند باعث پوسیدگی دندان ها شده و بسرعت خون را اسیدی کند. با اسیدی شدن خون بناچار کلسیم که خاصیت قلیایی داشته ‏از استخوان ها کشیده می شود تا بتواند اسید مازاد را خنثی کند وهمین عامل روند پوکی استخوان را تسریع می کند‎.‎
از سوی دیگر کلسیم آزادشده در کلیه رسوب و به بروز سنگ کلیه و ایجاد فشار مضاعف بر این عضو منجر می شود‎.‎
در ضمن آب های گازدار با رقابت با اسید هیدروکلریک معده عملکرد این عضو را تحت تاثیر قرار داده و بعد از گذشت ‏مدت زمانی معده را ناکارآمد می کند. در نتیجه غذا گوارش نیافته باقیمانده و سبب سوءهاضمه و نفخ می شود و مصرف آن ‏به کسانی که مشکلات گوارشی، زخم و ورم معده و سوزش سر دل دارند، توصیه نمی شود‎.‎
‎ ‎
آب اکسیژن دار درمانگر نیست:‏
در مورد آب های آشامیدنی بطری شده ای که این روزها با نام آب غنی شده با اکسیژن در برخی کافی شاپ ها یا آبمیوه ‏فروشی های مدرن عرضه می شود و در برخی سایت ها اطلاعاتی در مورد خواص درمانی آن مطرح شده است، باید بدانید ‏که هنوز هیچ منبع معتبر علمی درباره خاصیت درمانی آن به طور دقیق اظهار نظر نکرده است‎. 
در این رابطه اغلب متخصصان علوم غذایی اتفاق نظر دارند که جذب اکسیژن تنها از طریق دستگاه تنفس و ریه ها انجام می ‏شود و دستگاه گوارش نمی تواند نقش موثری در این مورد داشته باشد. به گفته آنان، اکسیژن حلالیت چندانی در آب ندارد و ‏نمی توان حجم زیادی از آن را در آب حل کرد و از طرفی با این کار ماده جدید آب اکسیژنه به دست می آید که برای انسان ‏ضرر دارد، اما این که میزان کم اکسیژن حل شده در آب، در صورت جذب از طریق دستگاه گوارش تا چه میزان برای فرد ‏بازده خواهد داشت، موضوعی است که باید بیشتر در مورد آن تحقیق شود‎. 
بنابراین از این نوشیدنی فقط با اتکا به نام آن نمی توان انتظار چندانی داشت و افراد باید در انتخاب خود آگاهانه تر عمل کنند‎.
لطفاً تگری ننوشید:‏
با این تفاسیر اگر آب ساده، طعم دار، گازدار یا حتی آب غنی شده با اکسیژن را برای تامین آب بدن خود انتخاب می کنید، ‏سعی کنید که دمای آن پایین تر از چهار درجه سانتی گراد نباشد، چرا که اگر یخ زده و تگری باشد مدت زمان زیادی طول ‏می کشد تا عطش شما را رفع کند‎. 
نوشیدنی چه سرد باشد و چه گرم وقتی وارد معده می شود تا به ۳۷ درجه سانتی گراد، یعنی دمای طبیعی بدن نرسد، نمی ‏تواند از معده خارج و از طریق روده جذب شود‎.‎
به همین دلیل است که دمای آب مصرفی ورزشکاران بخصوص هنگام انجام مسابقات باید به دمای طبیعی بدن نزدیک تر ‏باشد تا با کمترین اتلاف وقت آب جذب بدن شود تا ورزشکار در میدان مسابقه عملکرد بهتری داشته باشد‎.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *