نرمی غضروف استخوان کشکک زانو

مطلب را به اشتراک بگذارید

بیماری نرمی غضروف استخوان کشکک زانو در نوجوانان و جوانان ۱۰ تا ۲۵ ساله شایع تر است و اولین علامتش احساس درد در مفصل زانوست…
اگر محور ران در امتداد محور ساق نباشد، در نتیجه استخوان کشکک در جای خود قرار نگرفته و دچار کجی می شود که می تواند به داخل، خارج و حتی عقب منحرف شود. در چنین حالتی، به دلیل اینکه استخوان کشکک در جای خود قرار ندارد، بیمار دچار نرمی غضروف استخوان کشکک خواهد شد
دو گروه از افراد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند:
گروه اول که دچار نرمی استخوان کشکک می شوند، افراد بسیار فعالی هستند. این افراد که به اصطلاح می خواهند یک شبه قهرمان شوند، با وارد کردن فشار زیاد روی زانوی خود، ناخواسته استخوان کشکک شان را نرم می کنند.
افرادی که اصلا ورزش نمی کنند نیز مستعد این عارضه هستند. این امر بیشتر در خانم ها مشهود است، زیرا به طور کلی هیچ گونه حرکتی به اندام به خصوص پاهای خود نمی دهند و در نتیجه عضلات ناحیه ران (عضله چهارسر) آنها لاغر می شود. وقتی عضله چهارسر به هر علتی لاغر شود، استخوان کشکک نیز نرم می شود.
علائم آن چیست؟
این بیماری می تواند طیف گسترده ای از علایم را شامل شود که مهم ترین آنها عبارتند از:
اولین و شایع ترین علامت بالینی افرادی که دچار نرمی غضروف استخوان می شوند، «درد» است، به خصوص هنگام بالا یا پایین آمدن از کوه یا پله های زیاد.
دومین علامت بالینی، قفل شدن موقتی زانو است و پس از مدت کوتاهی، از این حالت خارج می شود.
تورم هم از علایم این بیماری است که در ناحیه زانوها به وجود می آید این تورم به علت پیدایش ترشحاتی در مفصل زانو است که معمولا رادیوگرافی ساده می تواند در تشخیص این ترشحات، بسیار موثر باشد. گاه برای بهتر دیدن مشکل زانو از MRI و آرتروسکوپی استفاده می شود.
راه های درمان
بهترین درمان این بیماری، تقویت عضله چهارسر ران است چون در این بیماری عضله چهارسر لاغر می شود و باید برای قوی کردن آن ورزش های مخصوصی انجام داد. متخصصان طب فیزیکی معمولا از روش های زیر استفاده می کنند: 
بیمار را روی تخت می خوابانند و در حالتی که انگشتان پا رو به صورت است، عضلات بالای زانو را ۵ ثانیه سفت و سپس آن را رها می کنند. این ورزش باید روزی ۳ بار و هر بار ۲۰مرتبه انجام شود.
در حرکت دوم، با قرار دادن بالش زیر زانو، سر انگشتان را به سمت صورت می گیرند و عضلات چهارسر را منقبض می کنند یا با بستن وزنه ای ۲ کیلوگرمی به مچ پا، سر انگشتان را به سمت صورت می برند و عضله چهارسر را ۵ ثانیه منقبض می کنند.
با انقباض عضلات چهارسر، درد از بین می رود و به مرور نرمی غضروف استخوان نیز رفع می شود. به تدریج مایع داخل مفصل زانو نیز از بین می رود.
ورزش شنا نیز بسیار سودمند خواهد بود.
ضرورت اصلاح سبک زندگی
– برای حل مشکل نرمی غضروف استخوان کشکک زانو، باید روش زندگی تان را اصلاح کنید :
– دو زانو و چهار زانو ننشینید.
– تا حد امکان از توالت فرنگی استفاده کنید.
– از کوهنوردی، دوچرخه سواری و بالا و پایین رفتن از پله های زیاد خودداری کنید تا دیگر نیازی به عمل جراحی نباشد.
– اگر مشکل لاغر بودن عضله چهارسر رفع نشود، بیمار به مرور دچار آرتروز خواهد شد.
– اگر مچ پایتان پیچ خورد.
– گاهی هنگام دویدن یا ورزش دچار پیچ خوردن مچ پا می شویم. اگر بعد از پیچ خوردن مچ پا، ورم و درد شدیدی داشتید، به احتمال زیاد دچار رگ به رگ شدن قوزک شده اید.
– رگ به رگ شدن یعنی رباط قوزک پا کشیده یا پاره شده است. اگر مچ پایتان خیلی زیاد پیچ می خورد، نباید به آن بی توجه باشید و بهتر است به پزشک مراجعه کنید چون درمان زودهنگام رگ به رگ شدن می تواند از مشکلات مچ پا جلوگیری کند. پزشک از شما خواهد پرسید چگونه این اتفاق رخ داده است و آیا قبلا هم دچار پیچ خوردگی قوزک پا شده اید یا نه. او قوزک، ساق و زانوی پای شما را معاینه می کند. اگر دچار رگ به رگ شدن خفیف شده باشید، احتمالا عکسبرداری با اشعه X لازم نخواهد بود، اما اگر دچار رگ به رگ شدن متوسط و شدید شده باشید، پزشک عکسبرداری درخواست می کند تا مطمئن شود استخوان قوزک یا پا شکسته است یا نه. رعایت توصیه های زیر سودمند خواهد بود:
با یک باندکشی می توانید مچ پایتان را ببندید اما نباید خیلی محکم ببندید.
۲۴ تا ۷۲ ساعت (تا زمانی که ورم برطرف شود) از کیسه یخ استفاده کنید. هر ۱ تا ۲ ساعت یکبار، آن را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی محل پیچ خوردگی بگذارید.
ممکن است تا زمانی که بتوانید خوب راه بروید، به عصای زیر بغل نیاز داشته باشید.
استامینوفن و داروهای ضداستروییدی ضدالتهاب، باعث کاهش درد و ورم می شوند.
روزانه ۲ تا ۳ ساعت، قوزک پا را بالا قرار دهید. اگر روی صندلی می نشینید، پاهای خود را با کمک بالش بالا بیاورید. این کار باعث کاهش ورم و کبودی می شود. اگر پیچ خوردگی قوزک خوب نشد، ممکن است مفصل آسیب دیده باشد.
کفش های مچ دار یا چکمه بپوشید. اگر احساس درد و ناراحتی می کنید، این کفش ها را به زور نپوشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *