منیزیوم سولفات (Magnesium Sulfate)

مطلب را به اشتراک بگذارید

موارد و مقدار مصرف:
الف) درمان حملات تشنجی ناشی از کمی منیزیم خون.  
بزرگسالان: مقدار ۲-۱ گرم (به صورت محلول ۱۰ درصد) طی ۱۵ دقیقه تزریق وریدی و سپس، مقدار یک گرم هر ۶-۴ ‏ساعت، براساس پاسخ بیمار و غلظت خونی منیزیم، تزریق عضلانی می‌شود.  
ب) درمان حملات تشنجی ناشی از کمی منیزیم خون در نفریت حاد.  
کودکان: مقدار ‏mg/kg 40-20‎، عضلانی براساس نیاز تا کنترل تشنج تجویز می‌شود. غلظت ۵۰% را تا غلظت ۲۰% ‏رقیق نموده و مقدار ‏ml/kg 2/0-1/0‎‏ از آن را تجویز نمایید.  
پ) آریتمی‌های تهدیدکننده حیات:  
بزرگسالان: برای بیماران با تاکیکاردی بطنی مداوم و یا آریتمی ‏torsade de‏ ‏pointes، ابتدا ‏g 6-1‎‏ وریدی طی چند دقیق ‏تجویز شده و به دنبال آن انفوزیون وریدی با سرعت ‏mg/min 20-3‎‏ به مدت ۳ تا ۴۸ ساعت انجام می‌شود. در بیماران با ‏تاکیکاردی حمله‌ای دهلیزی،۴-۳ ‏g‏ وریدی طی ۳۰ ثانیه تجویز می‌شود.  
ت) جلوگیری از حملات تشنجی در پره اکلامپسی یا اکلامپسی یا کنترل آن.  
بزرگسالان: ابتدا، مقدار ۴ گرم در ۲۵۰ میلی‌لیتر دکستروز پنج درصد انفوزیون وریدی و ۴ گرم به طور عمیق در هر یک ‏از عضلات سرینی، با استفاده از محلول ۵۰% رقیق شده، تزریق می‌شود. سپس، در صورت لزوم، هر چهار ساعت مقدار ‏‏۴ گرم به طور عمیق و متناوب در هر یک از عضلات سرینی تزریق، یا مقدار ۴ گرم به صورت تزریق وریدی سرشار و ‏به دنبال آن ، مقدار ۴-۱ گرم هر یک ساعت انفوزیون وریدی می‌ شود. حداکثر دوز روزانه ۳۰ تا ۴۰ گرم است.  
تعدیل دوز: در نارسایی شدید کلیوی، حداکثر دوز، ‏g 20‎‏ در ۴۸ ساعت می‌باشد.  
ث) زایمان زودرس.  
بزرگسالان: مقدار ‏g 6-4‎‏ وریدی طی ۲۰ دقـیقه به‌عنوان دوز سرشار و به دنبال آن انفوزیون نگهدارنده ‏g/hr 4-2‎‏ به مدت ‏‏۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از رفع انقباضات تجویز می‌شود.  
ج) مسمومیت با باریوم، آسم.  
بزرگسالان: مقدار ‏g 2-1‎‏ وریدی تجویز می‌شود.  
چ) کمبود خفیف منیزیم خون.  
بزرگسالان: مقدار ‏g 1‎‏ عضلانی هر ۶ ساعت تا ۴ روز تجویز می‌ شود. برای موارد شدید هایپومنیزیمی، تا مقدار ‏mg/kg ‎‎۲۵۰‎‏ می‌توان از راه عضلانی طی یک مدت ۴ ساعته تجویز نمود و یا می‌توان مقدار ‏g 5‎‏ در یک لیتر محلول دکستروز ۵% ‏یا محلول قندی- نمکی حل کرده و طی ۳ ساعت انفوزیون نمود.  
ح) کاهش خطر مرگ پس از ‏MI‏.  
بزرگسالان: مقدار ‏g2‎‏ وریدی طی ۵ تا ۱۵ دقیقه تجویز شده و به دنبال آن ‏g18‎‏ طی ۲۴ ساعت انفوزیون می‌شود ‏‏(‏mg/min5/12‎‏). درمان باید تا حد امکان سریع و حداکثر ط ی ۶ ساعت پس از ‏MI‏ آغاز شود. 
مکانیسم اثر:
اثر ضد تشنج: ‏سولفات منیزیم دارای اثرات مضعف ‏CNS‏ است. این دارو از طریق محیطی عمل کرده و عروق را گشاد می‌کند. مقادیر ‏متوسط این دارو موجب برافروختگی و تعریق، و مقادیر زیاد آن موجب بروز افت فشار خون می‌شود. این دارو با انسداد ‏انتقال عصبی- عضلانی سبب جلوگیری از بروز حملات تشنجی یا کنترل این حملات می‌شود. سولفات منیزیم عمدتاً در ‏زنان باردار، برای جلوگیری از بروز حملات تشنجی پره‌اکلامپسی یا اکلامپسی یا کنترل این حملات به کار می‌رود. ‏همچنین، این دارو برای درمان حملات تشنجی ناشی از کمی منیزیم خون در بزرگسالان و در کودکان مبتلا به نفریت حاد ‏مصرف می‌شود. ‏
تداخل دارویی:
مصرف همزمان با الکل، داروهای مخدر، داروهای ضداضطراب، باربیتوراتها، ضد افسردگی‌ها، داروهای ‏خواب‌آور، داروهای آنتی سا یکوتیک و بیهوش کننده‌های عمومی ممکن است اثرات مضعف ‏CNS‏ را افزایش دهد. در این ‏موارد ، کاهش مقدار مصرف ممکن است لازم باشد. مصرف همزمان با سوکسینیل کولین یا توبوکورارین اثر مهارکنندخ ‏عصبی – عضلانی این داروها را تشدید و طولانی می‌کند. مصرف همزمان این داروها باید همراه با احتیاط باشد. مصرف ‏همزمان با گلیکوزیدهای قلبی باید با احتیاط فراوان همراه باشد. ‏
عوارض جانبی:
اعصاب مرکزی: خواب‌آلودگی ، کاهش رفلکس‌ها، فلج شل 
قلبی- عروقی: افت فشارخون ، برافروختگی، ‏کلاپس گردش خون، کاهش فعالیت قلبی، بلوک قلبی. 
سایر عوارض: فلج دستگاه تنفس، کاهش کلسیم خون، درد در محل ‏انفوزیون، تعریق، هیپوترمی 
توجه: در صورت بروز علائم حساسیت مفرط، آنوری، علائم مسمومیت یا غلظتهای سمی ‏سرمی، باید مصرف دارو قطع شود. 
مسمومیت و درمان:
تظاهرات بالینی: سقوط ناگهانی فشارخون و فلج دستگاه تنفس، ‏تغییرات ‏EKG‏ (افزایش فواصل ‏PR، ‏QRS‏ و ‏QT‏)، بلوک قلبی و آسیستول. 
درمان: شامل تهویه مصنوعی و تزریق ‏وریدی کلسیم برای بازگشت فعالیت تنفسی و رفع بلوک قلبی می‌شود. مقدار معمول مصرف ۱۰-۵ میلی اکی والان کلسیم ‏‏(۲۰-۱۰ میلی‌لیتر از محلول کلسیم گلوکونات ۱۰ درصد) ‌است. ‏
فارماکوکینتیک:
جذب: به‌صورت وریدی و عضلانی تجویز می‌شود.
پخش: به طور گسترده در سرتاسر بدن انتشار می‌یابد.
متابولیسم: ندارد. 
دفع: به صورت تغییر نیافته در ادرار، و مقداری از آن در شیر ترشح می‌شود. ‏
موارد منع مصرف و احتیاط:
موارد منع مصرف : بلوک قلبی شناخته شده، صدمات قلبی، آسیب میوکارد، نارسایی شدید ‏کلیوی، هپاتیت، بیماری آدیسون 
موارد احتیاط : کاهش عملکرد کلیه ، افرادی که گلیکوزیدهای قلبی دریافت می‌کنند، میاستنی ‏گراویس و سایر بیماری‌های نوروماسکولار، زمان زایمان، طی دو ساعت از زایمان در زنان مبتلا به توکسمی بارداری. ‏
اشکال دارویی: ‏
Injection: 10%, 10ml‏, ۱۰%, ۵۰‏ml , 20%, 10ml , 20%, 50ml , 50%, 10ml , 50%, 50ml‎‏ ‏
اطلاعات دیگر: ‏
طبقه‌بندی فارماکولوژیک: ماده معدنی، الکترولیت
طبقه‌بندی درمانی: ضد تشنج 
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده ‏A‏ ‏
ملاحظات اختصاصی:
۱- تزریق وریدی سرشار دارو باید به صورت آهسته انجام شود تا از ایست قلبی یا تنفسی جلوگیری ‏گردد. 
۲- در صورت امکان، دارو باید با پمپ ثابت انفوزیون مصرف شود. حداکثر سرعت انفوزیون ۱۵۰ میلی‌گرم در ‏دقیقه است. انفوزیون سریع موجب بروز احساس گرما می‌شود. 
۳- به محض بروز اثر دارو، باید مصرف آن قطع شود. 
۴- ‏در صورت تکرار مصرف دارو، رفلکس حرکتی زانو باید قبل از هر بار مصرف آزموده شود. در صورت فقدان این ‏رفلکس، مصرف منیزیم باید قطع شود. در صورت مصرف منیزیم در این حالت، احتمال بروز نارسایی مرکز تنفس وجود ‏دارد. 
۵- تعداد تنفس قبل از هر نوبت مصرف دارو باید ۱۶ بار در دقیقه یا بیشتر باشد. املاح کلسیم باید برای تزریق ‏وریدی در دسترس باشد. 
۶- برای جلوگیری از مصرف بیش از حد دارو، باید غلظت سرمی منیزیم و وضعیت بالینی بیمار ‏پیگیری شود. 
۷- در صورت مصرف این دارو در زنان مبتلا به توکسمی بارداری طی ۲۴ ساعت قبل از زایمان ، نوزادان ‏باید از نظر بروز علائم مسمومیت با منیزیم مثل ضعف تنفسی و عصبی- عضلانی تحت مراقبت قرار گیرند. 
۸- سطح ‏سرمی برای اثر ضد تشنجی، ‏mEq/L5/7-5/2‎‏ است. 
۹- برای تزریق وریدی، حداکثر غلظت باید ۲۰% باشد. برای ‏تزریق عضلانی در بزرگسالان، معمولاً محلولهای ۲۵% و ۵۰% استفاده می‌شود. 
در نوزادان و کودکان، غلظت نباید بیش ‏از ۲۰% باشد (‏mg/ml200‎‏).
 مصرف در شیردهی: سولفات منیزیم در شیر ترشح می‌شود. در بیماران دارای کلیه سالم، ‏طی ۲۴ ساعت بعد از قطع دارو، تمام منیزیم از بدن دفع می‌شود. شیردهی در طول مصرف این دارو توصیه نمی‌شود. ‏

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *