مصرف کینوا برای بیماران دیابتی

مصرف-کینوا-برای-بیماران-دیابتی-2-OAB

مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره مصرف کینوا برای بیماران دیابتی توضیحاتی ارائه می کنیم.

با ما همراه باشید.

آیا مصرف کینوا برای بیماران دیابتی مفید است؟

انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند، دانه هایی با ارزش غذایی بالا را برای تأمین کربوهیدرات پیچیده خود استفاده کنید.

بدلیل پایین بودن شاخص قند کینوا، این غله، برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مناسب است، همچنین پایه شاخص قند خون پایین باعث کاهش وزن و کنترل بهتر قند خون می شود. در نظر داشته باشید که تغذیه سالم مهمترین عامل کنترل قند خون است. کینوا بدلیل داشتن فیبر بالا و شاخص قند خون پایین، دو عامل مهم کنترل قند خون را دارد. درباره دیابت، مصرف کینوا برای بیماران دیابتی و در دوران بارداری توضیح می دهیم.

دیابت یک اختلال در سوخت و ساز بدن است. هنگامی که ما غذا می خوریم غذاها تجزیه می شوند و گلوکز مورد نیاز بدن ما را فراهم می کنند.

برای این که گلوکز وارد خون ما شود و توسط بدن مورد استفاده قرار گیرد، بدن ما نیاز به هورمون انسولین دارد. هورمون انسولین را پانکراس تولید می کند.

در افراد با متابولیسم طبیعی، انسولین کافی در بدن ترشح می شود تا گلوکز مورد نیاز را به خون برساند. کسانی که از بیماری دیابت رنج می برند بدن آنها بسیار کمتر و یا اصلاً انسولین تولید نمی کند.

انواع دیابت:

بیماران دیابتی نوع یک، تولید انسولین به مقدار کافی نیست. در این نوع از دیابت تخریب سلول ها در پانکراس اتفاق می افتد.

پانکراس هیچ انسولینی را ترشح نمی کند و کسانی که از این نوع بیماری رنج می برند نیاز به انسولین برای بقای خود دارند.

دیابت نوع ۲ رایج ترین نوع دیابت است و ۹۰% از افراد مبتلا به این بیماری، دیابت نوع ۲ دارند.

معمولاً افرادی که از این بیماری رنج می برند افراد چاق، افرادی با سابقه خانوادگی، افرادی که ورزش نمی کنند و افرادی با بیماری های خاص هستند.

مصرف-کینوا-برای-بیماران-دیابتی-OAB

کینوا و دیابت:

مصرف کینوا باعث کنترل اشتها می شود و این به نفع بیماران مبتلا به دیابت است، زیرا اکثر بیماران مبتلا به دیابت چاق هستند، کینوا باعث کاهش وزن آنها می شود و راهی برای درمان آنهاست.

کنترل اشتها میتواند به کاهش وزن کمک کند. از آنجایی که افراد مبتلا به دیابت چاق هستند کینوا برخـلاف گــندم، کربـوهیدرات پیـچیده و مفــیدی اســـت و میـتوانـد بــه درمـان آنـها برای از دســت دادن وزن کمـک کند.

کینوا – که انواع مختلف آن در کشور پرو یافت می شود، طبق مطالعات انجام شده یک دانه عالی برای مدیریت دیابت نوع ۲ است.

غلات کامل – علاوه بر میوه ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و چربی های اشباع نشده – پایه و اساس یک رژیم غذایی دیابتی سالم اند و از آنجا که بهترین رژیم برای بیماران دیابتی غلات بدون گلوتن هستند، لذا مصرف کینوا بهترین انتخاب است.

فیبر موجود در غلات سبوس دار قند خون را افزایش نمی دهد، می تواند به شما کمک کند وزن سالم خود را حفظ و از مبتلا شدن به سایر بیماری های مزمن جلوگیری کنید.

وزارت کشاورزی ایالات متحده همه را تشویق می کند که نیمی از سهمیه غلات مصرفی در رژیم غذایی خود را به این غله سودمند تبدیل کنید.

کینوا آسان به طبخ و خوش طعم است و شما می توانید از آن به عنوان یک رژیم غذایی دیابتی سالم از طریق روش های گوناگون ترکیب و مصرف نمایید. از آنجا که بیماران مبتلا به دیابت باید مراقب رژیم غذایی خود باشند.

دستور غذایی خوشمزه مراکشی با کینوا مناسب بیماران دیابتی

– ۱۷۰ گرم کینوا

– ۲۴۰ میلی لیتر آب مرغ  یا گوشت

– ۲ قاشق چای خوری روغن زیتون

– ۱۶۰ گرم پیاز قرمز خرد

– نصف قاشق چای خوری زیره

– نصف قاشق چای خوری دارچین / ۲۵ گرم بادام / ۴۰ گرم کشمش

– زردچوبه و زنجبیل و مقداری نعناع (دلخواه) به مقدار لازم

طرز تهیه: 

کینوا را در داخل قابلمه همراه با آب مرغ بجوشانید حداقل ۱۵ دقیقه صبر کنید تا تمام مایع جذب کینوا شود و کینواها نرم شوند. ۲ قاشق روغن زیتون را درون ماهی تابه بریزید، پیازها را به آن اضافه کنید و تفت دهید. بعد از آن زیره، دارچین، زنجبیل و زردچوبه را اضافه می کنیم.

بعد کشمش و بادام را به مخلوط اضافه می کنیم. حالا نوبت مخلوط کردن کینوا است. می توانید آن را آنرا گرم سرو کنید. برای چاشنی می توانید از نعناع استفاده کنید.

بنابراین باعث تعدیل میزان گلوکز خون می شود. پس نتیجه می گیریم یک وعده عالی برای بیماران دیابتی است.

بارداری و دیابت و مصرف کینوا:

کینوا دارای املاح، ویتامین ها و مواد معدنی سودمندی است که به مادر باردار و رشد متناسب جنین کمک زیادی می کند، پس مصرف این دانه سودمند را در دوران بارداری فراموش نکنید!

اندام های نوزاد مثل مغز، قلب، کلیه ها و ریه ها در هشت هفته اول بارداری شروع به تشکیل شدن می کنند. گلوکز بالای خون در دوران بارداری می تواند احتمال زایمان زودرس را افزایش دهد. هم چنین باعث مشکلات تنفسی بعد از زایمان شود به همین دلیل باید دیابت فرد کنترل شود.

کینوا بر خلاف گندم دارای کربوهیدرات پیچیده و سودمند و بدون گلوتن است، از این رو در تنظیم میزان قند خون و سطح ترشح انسولین نقش بسزایی دارد و مصرف آن در دوران بارداری از ابتلا به دیابت دوران بارداری جلوگیری می کند.

در دوران بارداری تغییرات هورمونی و دیگر تغییرات تأثیر بسزایی بر روی میزان گلوکز خون دارند، بنابراین بدن فرد، نیاز به تغییراتی دارد که بتواند دیابت را کنترل کند. حتی اگر سال ها دچار دیابت باشید، باید برنامه غذایی، فعالیت های بدنی و داروهای خود را تغییر دهید. در این خصوص کینوا تغییر بسیار مفید در رژیم غذایی به حساب می آید و مصرف آن به همراه جو دوسر از ابتلا به دیابت دوران بارداری جلوگیری می کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *