فاکتور هشت (Factor VIII)

مطلب را به اشتراک بگذارید

موارد و مقدار مصرف:‏
کنترل و پیشگیری از خونریزی در بیماری هموفیلی ‏A‏ (کمبود ژنیتیکی فاکتور ‏VIII‏) و در بیمارانی با مهار کننده‌های ‏اکتسابی فاکتور هشت در جریان خون، به شرطی که تیتر مهار کننده کمتر از ‏Bu 10‎‏ باشد.  
دوز: جهت محاسبه میزان افزایش در سطح فاکتور ضد هموفیلیک بعد از تجویز فرآورده می‌توان دوز فرآورده برحسب ‏وزن را در عدد ۲ ضرب کرد. به طور مثال تجویز ‏Iu/kg 25‎‏ ازفرآورده ‏Iu/dl 50‎‏ سطح فاکتور ضد هموفیلیک را افزایش ‏می‌دهد. در مقابل برای محاسبه دوز نیز می‌توان، درصد مورد انتظار افزایش فاکتور را در ۲ تقسیم کرده و سپس در وزن ‏بدن ضرب کرد. به طور مثال برای یک کودک ‏kg 40‎، جهت افزایش ۷۰% در سطح فاکتور ضد هموفیلی (‏AHF) IU ‎‎۱۴۰۰‎‏ فرآورده لازم است. ( ‏Iu 1400 = 40 * 2/70‎‏)  
الف) خونریزی خفیف از مفاصل و ماهیچه‌ها، خونریزی دهانی.  
دوز محاسبه شده در فواصل ۲۴-۱۲ ساعت به مدت ۳-۱ روز تجویز شده تا خونریزی کنترل شود و علائم بالینی بهبود ‏یابند. هدف رساندن سطح ‏AHF‏ به ۴۰-۲۰ درصد حد نرمال است.  
ب) خونریزی وسیع از مفاصل یا ماهیچه‌ها یا هماتوم.  
دوز محاسبه شده در فواصل ۲۴-۱۲ ساعت به مدت ۳ روز تجویز می‌شود تا علائم مانند درد و ناتوانی برطرف شوند. ‏هدف رساندن سطح ‏AHF‏ به ۶۰-۳۰ درصد نرمال است.  
پ) خونریزیهای تهدید کننده حیات مانند ‏CNS، خونریزی شدید شکمی و خونریزی از گلو.  
دوز محاسبه شده در فواصل ۲۴-۸ ساعت تجویز می‌شود، تا خونریزی کنترل شود. هدف رساندن سطح ‏AHF‏ به ۱۰۰-‏‏۶۰ درصد نرمال است.  
ت) جراحی مینور شامل کشیدن دندان.  
تک دوز فرآورده به همراه داروی ضد فیبرینولیتیک خوراکی یک ساعت قبل از جراحی تجویز شود. هدف رساندن سطح ‏AHF‏ به ۸۰-۶۰ درصد حد نرمال است.  
ث) جراحی ماژور.  
هدف رساندن سطح ‏AHF‏ به ۱۰۰-۸۰ درصد حد نرمال، قبل و بعد از جراحی است. انفوزیون هر ۲۴-۸ ساعت یک بار تا ‏پایدار شدن وضعیت بیمار تکرار شود. ‏
ملاحظات اختصاصی:‏
‏۱- تنها در بیمارانی که سطح مهار کننده کمتر از ‏Bu/ml 10‎‏ است. این فرآورده باید استفاده شود.  
‏۲- بیماران از نظر واکنش‌های حساسیتی مانیتور شوند. علائم حیاتی قبل و ضمن درمان ثبت شوند. بعضی بیماران یک ‏واکنش حاد و گذرای آلرژیک (اریتم، کهیر، درد پشت، تب) طی تجویز برخی فرآورده‌ها یا پس از آن نشان می‌دهند.  
‏۳- دارو بر طبق دستورات کارخانه تولید کننده و با حلال مربوط رقیق شود. پس از افزودن حلال به ویال، آن را به آرامی ‏بچرخانید تا پودر خشک دارو کاملاً حل شود. محلولهای رقیق شده در عرض ۳ ساعت از تهیه باید مصرف شوند. فاکتور ‏ضد هموفیلی با سرعت ‏ml/min 10‎‏ تجویز شود.  
‏۴- در صورت نیاز به سرنگ، از نوع پلاستیکی استفاده شود (محلولهای ‏AHF‏ به سطح سرنگهای شیشه‌ای می‌چسبند).  
‏۵- قبل از رقیق شدن فرآورده در دمای ۸-۲ درجه سانتی‌گراد در یخچال نگهداری شود. از منجمد نمودن آن اجتناب کنید.  
‏۶- به بیمار توصیه شود که هرگونه نشانه واکنش‌های حساسیتی را بلافاصله گزارش کند.  
مصرف در کودکان: فراورده نوترکیب فاکتور ضدهموفیلی قابل استفاده در این گروه سنی و همچنین نوزادان می‌باشد.  
مصرف در بارداری: تأثیر این فرآورده بر روی جنین یا ضمن دوران حاملگی مشخص نیست. در طی دوران حاملگی تنها ‏در صورت ضرورت از این فرآورده استفاده شود. ‏
مکانیسم اثر:‏
تجویز این فرآورده باعث افزایش سطح فاکتور ضد هموفیلی در پلاسمای خون بیماران هموفیلیک شده و از خونریزی ‏خودبخودی یا بعد از تروما در این بیماران جلوگیری می‌کند. ‏
موارد منع مصرف و احتیاط:‏
موارد منع مصرف: بیماری فون‌ویلبراند، از آنجایی که برای کنترل خونریزی سودمند نیست، در موارد انواع نوترکیب این ‏فرآورده، در بیماران دارای حساسیت شناخته شده به پروتئین‌های موش، همستر و گاو منع مصرف دارد.  
تنها در موارد کمبود فاکتور ‏VIII‏ استفاده شود، در کمبود سایر فاکتورهای انعقادی نباید استفاده شود.  
از آنجا که این فرآورده حاوی پروتئین‌های با منشأ موش، گاو و یا همستر است. احتمال تشکیل آنتی‌بادی بر ضد آن و ‏واکنش‌های حساسیتی در بیمار وجود دارد. 
اشکال دارویی: ‏
Injection, Powder, Lyophilized: 250,500U‏ ‏
اطلاعات دیگر: ‏
طبقه‌بندی فارماکولوژیک: ضد هموفیلی ‏A‏.  
طبقه‌بندی درمانی: ضد هموفیلی ‏A‏.  
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده ‏C‏  
نام‌های تجاری:  
Beriate P,Emoclot , Haemoctin , Octanate, Immunate , Haemofil M, Factane, Benate P‏ ‏

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *