طناب بزنید و لاغر شوید‎

طناب بزنید و لاغر شوید‎

مطلب را به اشتراک بگذارید

اگر از رفتن به سالن ورزشی، دویدن، یا تجهیزات ورزش خانگی خسته شده ‌اید، ممکن است بخواهید طناب زدن را امتحان ‏کنید. طناب زدن ورزش کم هزینه ای است که می توان آن را در یک فضای کوچک اجرا کرد‎. 
در طناب زدن دستگاه گردش خون و تنفس از راه فعالیت هوازی تقویت می شوند و آمادگی لازم را برای انجام فعالیت های ‏روزانه به دست می آورد. کسی که فعالیت خود را بر طناب زدن استوار کند، عضلات بزرگ و مهم بدن را درگیر می کند و ‏این خود عملی اساسی در جهت تقویت عضلات بدن است‎. 
هنگام طناب زدن، ضربان قلب افزایش می یابد به گونه ای که می توان ضربان را به ۱۶۰ تا ۱۸۰ ضربه در دقیقه رساند. ‏میزان اکسیژن مصرفی نیز ۶۰ تا ۸۰ درصد، حداکثر اکسیژن مصرفی و یا بیشتر مشاهده شده است‎. 

بپرید و انرژی بسوزانید:

طناب زدن، یک راه بسیار عالی برای سوزاندن چربی های اضافه بدن است. طبق برآورد موسسات ملی سلامت آمریکا، هر ‏ساعت طناب زدن، حدود ۵۷۰ کیلوکالری انرژی می سوزاند‎. 
این ورزش مفرح از تنوع بسیاری در تکنیک ‌های ورزشی برخوردار بوده و حتی دارای فدراسیون جهانی است. جالب ‏است بدانید که هر دقیقه طناب ‌بازی در یک فرد به‌ طور متوسط باعث مصرف حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلوکالری انرژی می ‌شود‎. 
این انرژی معادل انرژی مصرفی در ورزش دو با سرعت حدود ۱۰ کیلومتر در ساعت است که سرعت بالایی به حساب می‌ ‏آید‎. 
البته لازم به ذکر است که بهترین راه لاغری محدود کردن مواد غذایی دریافتی بوده و ورزش تنها به‌ عنوان مکمل در کنار ‏رژیم غذایی توصیه می ‌شود‎. 
این ورزش باعث افزایش ظرفیت قلبی تنفسی شده و به دلیل فشاری که بر استخوان‌ های اندام تحتانی وارد می ‌کند، خاصیت ‏ضد پوکی استخوان دارد و موجب تقویت عضلات و تاندون‌ ها می‌ شود‎. 
بسیاری از افرادی که دچار مشکلات طبی ناشی از بی ‌تحرکی هستند، می ‌توانند ناراحتی خود را به کمک طناب زدن درمان ‏یا از بروز آن پیشگیری کنند. طناب زدن برای افراد سالم ضرری نداشته اما توصیه می‌ شود کسانی که مشکل ارتوپدی اندام ‏تحتانی دارند، خانم‌ های باردار و دارندگان پروتزهای پزشکی مختلف که امکان جابه‌ جایی‌ شان وجود دارد، بدون مشورت ‏پزشک معالج‌ شان طناب‌ بازی نکنند‎. 
درضمن، تصور این که طناب زدن باعث شل شدن اندام‌ هایی مانند سینه می ‌شود درست نیست اما پوشیدن تاپ ‌های چسبان ‏می‌ تواند تاثیرات احتمالی تروماهای وارده را در خانم‌ ها کمتر کند‎. 
هر کس متناسب با توانایی هوازی ‌اش می ‌تواند برای خود برنامه‌ ای را در نظر بگیرد اما در غیر ورزشکاران ۵ دقیقه پیاده‌ ‏روی و ۱ دقیقه طناب زدن به دنبال آن مناسب است و فرد می ‌تواند این مجموعه ‏‎۵)‎دقیقه پیاده ‌روی و ۱ دقیقه طناب زدن) را ‏به هر تعداد که می ‌تواند تکرار کند. اصولا این ورزش را می ‌توان یک روز در میان انجام داد و رعایت تعادل در شدت، ‏مدت و دفعه‌ های ورزش متناسب با وضع آمادگی جسمانی فرد ضروری است‎.‎

طناب مناسب:

اولین کاری که باید بکنید، انتخاب یک طناب پرش است که برای شما راحت باشد. طناب ممکن است، جنس های مختلفی ‏مانند پلاستیک، نایلون یا الیاف پشمی داشته باشد که طناب های پلاستیکی سریع تر هستند و ورزشکاران حرفه ای مانند ‏بوکسورها از آن ها استفاده می کنند ولی برای شما جنس طناب تفاوت زیادی در عملکردتان ایجاد نمی کند. پس مطابق سلیقه ‏تان طناب خود را انتخاب کنید ولی یک مورد را حتما در خرید باید رعایت کنید و آن طول طناب است‎.‎

طول طناب:

برای این که بفهمید طول طناب مناسب شما چه قدر است، یک پای خود را وسط طناب بگذارید، سپس دسته های طناب را ‏بالا بیاورید، اگر طول طناب برای شما مناسب باشد، باید تا وسط قفسه سینه تان بالا بیاید و در صورت بلندتر بودن یا کوتاه ‏تر بودن، هنگام طناب زدن با مشکل مواجه خواهید شد‎. 
و اما به جز خود طناب باید به نکات دیگری نیز توجه کنید؛ باید یک جفت کفش ورزشی مناسب داشته باشید به طوری که ‏کفی مناسبی به خصوص در قسمت پنجه های پا داشته باشند. کفش های بسکتبال و تنیس برای طناب زدن خوبند ولی کفش ‏های دویدن ممکن است به پاهای شما فشار بیاورند. معمولا کفش ‌های‎ cross-training ‎که دارای کفی انعطاف ‌پذیر هستند ‏برای این منظور مناسب‌ هستند‎. 
بر روی سنگ و موزاییک طناب نزنید، چون که به پاها و مفاصل شما فشار زیادی وارد می کنند. یک تشک ورزشی، ‏زمین چوبی، و حتی یک فرش، سطوح مناسبی برای طناب زدن هستند‎. 

روش های طناب زدن:‎ 

شاید طناب زدن برای بعضی از شما مضحک باشد و شما را یاد ورزش های دوران کودکی تان بیندازد که به جز روش پایه ‏ای جفت پا روشی که مانند دویدن است، روش های دیگری نیز برای طناب زدن وجود دارد. برای سوزاندن انرژی بیشتر ‏می توانید به جای این که به طور عمودی بالا و پائین بپرید، هنگامی که می پرید، پاهای خود را جفت کنید و به یک طرف ‏خم کنید (مانند حالت اسکی کردن در پیچ ها) و در پرش بعد پاهای خود را به طرف دیگر خم کنید‎. 
‎-‎ در یک روش دیگر می توانید هنگامی که می پرید سعی کنید بیشتر بپرید و پاهای خود را در هوا تا جای ممکن از یکدیگر ‏باز کنید‎. ‎همچنین می توانید طناب را نچرخانید بلکه آن را در دستان تان نگه دارید و سپس روی آن به جلو و عقب بپرید‎.
‎-‎ در روش سخت تر دیگر می توانید آن قدر بالا بپرید که با یک روش، دو بار طناب را بچرخانید. هنگامی که ضربان قلب ‏تان خیلی بالا رفت و خسته شدید، دو دسته طناب را در یک دست بگیرید و بدون این که بپرید، طناب را در طرفین خود ‏بچرخانید و یا می توانید برای رفع خستگی سرعت طناب زدن خود را خیلی آهسته کنید‎. 
همچنین یادگیری تکنیک فرود آمدن روی نوک انگشتان پا می ‌تواند صدمات احتمالی ناشی از این ورزش را به حداقل ممکن ‏برساند‎. 
با استفاده از وسایل ساده و ارزان قیمت برای ورزش در خانه، شاداب و با روحیه خواهید شد و برنامه ورزشی خود را ‏برای تناسب اندام متنوع خواهید کرد‎. 

هنگام طناب زدن این نکات را حتما رعایت کنید‎:‎

رعایت این نکات کمک می ‌کند به صورتی سرگرم‌ کننده و ایمن با طناب‌ زدن ورزش کنید‎: 
‎ * ‎دسته ‌های انتهای طناب را با آرامی اما محکم در دست بگیرید‎. 
‎ * ‎آرنج‌ های ‌تان را نزدیک بدن‌ تان نگه دارید و شانه ‌های‌ تان را شل کنید‎. 
‎*‎ اندکی زانو‌های‌ تان را خم کنید‌ و از مچ‌ های‌ تان برای تاب دادن طناب در قوسی ملایم در بالای سرتان استفاده کنید‎. 
‎* ‎ سر و پشت ‌تان را هنگام پریدن مستقیم نگه دارید. پشت‌ تان را به جلو خم نکنید‎. 
‎ * ‎طناب را با حرکت مچ های خود بچرخانید و نه با حرکت بازوهای تان‎. 
‎ *‎سر و گردن خود را مستقیم و رو به جلو نگه دارید و سعی کنید چشمهای تان به یک نقطه در مقابل تان متمرکز شود‎. 
‎ * ‎با بینی نفس بکشید نه با دهان‎. 
‎ * ‎بیش از اندازه بالا نپرید،‌ چرا که ممکن است بر روی زانوها و قوزک ‌های پاهای ‌تان فشار بیاید‎. 
‎* ‎ به خاطر داشته باشید که طناب زدن می تواند به سرعت ضربان قلب تان را بالا ببرد، قبل از وارد کردن طناب زدن به ‏برنامه ورزشی خود، با پزشک تان مشورت کنید‎. 
برنامه تحریکی:
شاید در ابتدا طناب زدن مداوم به مدت ۱۰ دقیقه برای شما هم سخت و هم خسته کننده باشد. برای تنوع می توانید در فواصل ‏طناب زدن، حرکات شنا و یا بارفیکس را انجام دهید‎. 

برای نمونه یک برنامه در این جا آورده می شود‎: 

‎ ۳ -‎دقیقه طناب بزنید‎. 
‎ -‎یک دقیقه استراحت کنید و سپس هرچند تا که می توانید بارفیکس بزنید‎. 
‎ ۳ -‎دقیقه دیگر طناب بزنید‎. 
‎-‎ یک دقیقه دیگر استراحت کنید و سپس هر چند تا که می توانید حرکت شنا انجام دهید‎. 
‎ -‎و در آخر ۳ دقیقه دیگر طناب بزنید‎.‎

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *