سینوزیت و آلرژی

مطلب را به اشتراک بگذارید

سینوزیت یک التهاب وابسته به سینوس ها می باشد. این یک التهاب باکتریایی است که بر اثر یک التهاب مانند سرماخوردگی ایجاد شده است. اگرچه سینوزیت می تواند بعضی مواقع بسیار طولانی باشد و می تواند بر اثر آلرژی ها یا مشکلاتی در ناحیه بینی بسیار پیچیده تر شود. این وضعیت می تواند بر روی کیفیت زندگی شما تاثیرگذار باشد.

سینوس ها چیستند؟
سینوس ها حفره هایی در جمجمه هستند که در پیشانی قرار گرفته اند. آنها از طریق تونل هایی به بینی متصل گشته اند. سینوس های مرتبط با بینی در نزدیکی گونه ها قرار دارند. گفته می شود وظیفه اصلی آن ها جلوگیری از ورود رطوبت به دستگاه تنفسی است.

سینوس ها می توانند بر اثر آلرژی یا عفونت بسته شوند گاهی اوقات داخل سینوس ها پلیپ به وجود می آید. این پلیپ و عفونت ها که موجب بسته شدن سینوس می شوند باعث ایجاد درد در ناحیه صورت می شود. سینوس های بسته شده یا عفونی مکان فوق العاده برای به وجود آمدن و تکثیر باکتری ها می باشند.

مشکل اصلی سینوس ها سرماخوردگی و آلرژی است:
سینوزیت یک التهاب است که بر اثر عفونت باکتریایی نظیر سرماخوردگی به وجود می آید. عوامل مهم دیگر شامل آلرژی درمان نشده و سیگار کشیدن می باشد.
سینوزیت می تواند حاد باشد:
دو نوع سینوزیت وجود دارد ۱- نوع حاد ۲- مزمن
نوع حاد آن باعث یک عفونت به مدت ۳ هفته می گردد معمولا این نوع سینوزیت بر اثر یک عفونت ناشی از سرماخوردگی یا آلرژی به وجود می آید.
سینوزیت مزمن بیش از ۳ هفته طول و بر اثر عفونت باکتریایی به وجود می آید. علائم آن به شدت شبیه آسم می باشد. این نوع سینوزیت می تواند برای ماهها یا سال ها طول بیانجامد.
 
علائم بسیاری برای سینوزیت وجود دارد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:
۱- داشتن خلط غلیظ
۲- از دست دادن قابلیت بویایی
۳- مزه بد دهان
۴- سرفه یا گلو درد
۵- خستگی
۶- گرفتگی عضلات صورت
۷- سردرد و دندان درد
۸- آبریزش بینی

چرا آلرژی عامل ریسک سینوزیت می باشد؟
آلرژی می تواند باعث التهاب مزمن شود و بر سینوس ها فشار وارد گردد. اگر به موقع برای درمان آلرژی اقدام ننمایید آلرژی منجر به عفونت سینوس ها می گردد.
افرادی که از آلرژی رنج می برند باید بسیار مراقب سینوس های خود در فصل سرما باشند همچنین از سیگار کشیدن به شدت دوری کنند حتی محیط های آلوده نیز نروند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *