روش هایی خانگی برای مراقبت و درمان آکنه صورت بخش اول

مطلب را به اشتراک بگذارید

روش هایی خانگی برای مراقبت و درمان آکنه صورت بخش اول

روش های طبیعی برای درمان آکنه بهتر است از استفاده مواد شیمیایی و داروهایی که عوارض جانبی به همراه دارند. انتخاب مواد طبیعی این امکان را به شما می دهد تا واقعاً بدانید که دلیل اصلی آکنه ها چیست و چه موادی برای درمان پوست شما مناسب است. پوست شما در نتیجه استفاده از مواد طبیعی شاداب تر خواهد شد و کیف پول شما نیز از این اتفاق متشکر خواهد شد!
۱- سرکه سیب:
سرکه سیب یکی از قویترین و پُر کاربردترین موادی است که برای درمان آکنه مورد استفاده قرار می گیرد. سرکه سیب باعت نابودی تمامی باکتری ها می شود که احتمال آن وجود دارد که خود باکتری دلیل اولیه بروز آکنه ه باشد. همچنین PH پوست را تنظیم می کند و این نیز باعث می شود تا
باکتری ها نتوانند رشد کنند. سرکه سیب چربی اضافه پوست را می گیرد پس مواظب باشید تا بیش از حد از این ماسک استفاده نکنید زیرا موجب خشک شدن پوست می شود.
مواد لازم:
سرکه سیب طبیعی (اُرگانیک)
آب
روش آماده کردن:
صورت خود را با آب بشویید و خشک کنید. (برای خشک کردن صورت خود حوله را آرام روی صورت بکشید و یا با ضربه های آرام حوله به صورت قطرات آب را خشک کنید.) به نسبت ۱ (سرکه سیب) به ۳ (آب)، مخلوط را در کایه ای بریزید و پنبه را در آن خیس کنید و روی آکنه ها قرار دهید. به مدت ۱۰ دقیقه و یا تمام طول شب می توانید بگذارید بماند، سپس با آب بشویید. اگر بعد از مصرف احساس خشکی روی پوست صورت خود کردید حتماً از مرطوب کننده صورت استفاده کنید.
۲- دارچین و عسل:
عسل چسبناک است و دارچین خوش طعم و به نظر می رسد شما از نزدیک شدن این دو ماده به صورت خود خودداری کنید! اما به طرز شگفت انگیزی در حالی که می تواند غیر منطقی باشد، عسل و دارچین مبارزان درجه یکی برای آکنه هستند. دارچین حاوی خاصیت آنتی میکروب است که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. عسل دارای خاصیت آنتی بیوتیکی است که آماده ی از بین بردن باکتری ها و عوامل مضر دیگر است.
مواد لازم:
۲ قاشق چای خوری عسل
۱ قاشق چای خوری دارچین
دستمال کاغذی
روش آماده کردن:
صورت خود را با آب بشویید و خشک کنید. (برای خشک کردن صورت خود حوله را آرام روی صورت بکشید و یا با ضربه های آرام حوله به صورت قطرات آب را خشک کنید.) عسل و دارچین را در کاسه ای بریزید و تا زمانی که همانند خمیر شود مخلوط کنید. ماسک را روی آکنه ها قرار دهید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روش صورت نگه دارید. صورت خود را با آب بشویید و خشک کنید. این ماسک کمی چسبنده است پس برای پاک کردن کامل آن از صورت دستمال کاغذی به همراه داشته باشید.
۳- شیر و ماست:
اگر چه مصرف لبنیات در بروز آکنه تاثیر گذار است ولی استفاده موضعی آن برای برگرداند رنگ پوست سالم موثر است. دلیل این که لبنیات و مخصوصاً شیر می تواند باعث ایجاد آکنه شود احتمال وجود هورمون در آن می باشد. این ماسک باعث آرام شدن التهابات پوس و قرمزی آکنه ها می شود. اسید موجود در ماست نوعی آنتی باکری است و چربی آن نیز موجب مرطوب شدن پوست می شود.
مواد لازم:
۱ قاشق چای خوری ماست یا شیر کم چرب و یا پُر چرب ولی بدون خامه
۱ قاشق چای خوری عسل طبیعی
روش آماده کردن:
ابتدا شیر یا ماست را از یخچال خارج کنید و صبر کنید تا به دمای اُتاق برسد. شیر یا ماست و عسل را در کاسه ای با هم مخلوط کنید. می توانید با پنبه و یا با دست ماسک را روی صورت خود قرار دهید. یک لایه قرار دهید و صبر کنید تا خشک شود و سپس لایه بعدی را اضافه کنید تا ماسک به قطر مورد نطر شما برسد. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بگذارید بماند و سپس با حرکات دورانی روی صورت ماساژ دهید تا لایه های مُرده پوست جدا شوند. با آب بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید.
۴- تخم مرغ:
سفیده تخم مرغ راه حل آسانی برای مبارزه با آکنه و بهبود زخم های باقی مانده از آن است. سفیده تخم مرغ سرشار است از انواع ویتامین ها و پروتئین ها که به ترمیم سلول های پوستی کمک می کنند. همچنین چربی اضافی را به خود جذب می کنند و این یعنی باکتری ها موادی برای تغذیه نخواهند داشت. ولی بعد از مصرف حتماً از مرطوب کننده صورت استفاده کنید زیرا کمی پوست را خشک می کند.
مواد لازم:
۲ تا ۳ عدد تخم مرغ، زرده و سفیده جدا شده
یک عدد کاسه
یک حوله نرم
روش آماده کردن:
ابتدا صورت خود را با آب بشویید و خشک کنید. (برای خشک کردن صورت خود حوله را آرام روی صورت بکشید و یا با ضربه های آرام حوله به صورت قطرات آب را خشک کنید.) سفیده های تخم مرغ را در کاسه بریزید و هم بزنید تا کَف کند. سفیده های تخم مرغ را روی آکنه ها قرار دهید. می توانید با سر انگشتان خود به راحتی این کار را انجام دهید. ۳ تا ۴ لایه می توانید روی روی مناطق مورد نیاز بمالید ولی ابتدا باید صبر کنید تا لایه قبلی خشک شود. به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت خود نگه دارید و سپس با آب ولرم صورت خود را بشویید و با حوله ای نرم به آرامی پوست خود را خشک کنید. سپس از مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید.
۵- پوست پرتقال:
پوست صورت نیز به همان اندازه که ما از طعم پرتقال لذت می بریم می تواند لذت ببرد! آکنه هایی که بر اثر باکتری های پوست مرده و یا چربی اضافه پوست بروز می کنند به کمک ویتامین C بالا پرتقال می توانند از بین بروند. همچنین ویتامین C به رشد سلول های سالم کمک می کند.
مواد لازم:
۲ عدد پرتقال پوست گرفته شده
آب تمیز
روش آماده کردن:
صورت خود را با آب بشویید و خشک کنید. (برای خشک کردن صورت خود حوله را آرام روی صورت بکشید و یا با ضربه های آرام حوله به صورت قطرات آب را خشک کنید.) پوسته های پرتقال را با کمک مخلوط کن و یا هاونگ له کنید و کمی آب به آن اضافه کنید تا خمیر مانند شود. آب را به آرامی اضافه کنید تا بیش از اندازه آبکی نشود. هنگامی که به غلظت کافی رسیدید مخلوط را به صورت و یا فقط روی آکنه های خود بزنید. ۲۰ تا ۲۵ دقیقه صبر کنید و سپس کاملاً با آب پاک کنید. معمولاً تا آن زمان ماسک باید سفت شده باشد اما اگر اینگونه نشد تاثیر خود را همچنان خواهد داشت. بعد از مصرف ماسک مرطوب کننده استفاده کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *