خواص و مضرات بهمن پیچ

مطلب را به اشتراک بگذارید

خواص و مضرات بهمن پیچ

مشخصات :
درختى است که در جنگلهاى خشک غرب و مرکز هند از بیهار تا مناطق غرب‌جامو و در سیلان و استرالیا انتشار دارد. میوه آن خمیده و مارپیچى است و در بازار دارویى ایران با نام بهمن پیچ عرضه مى‌شود. میوه آن‌ که مصرف دارویى دارد از برچه‌هاى باریک پیچیده‌اى که کلا به شکل مخروط به طول  ۵ - ۴  سانتى‌متر مى‌باشد تشکیل شده است. برچه‌ها کرکدار به رنگ مایل به سبز و در هریک از آنها یک‌ ردیف دانه قهوه‌اى رنگ گوشه‌دار قرار دارد.
ترکیبات شیمیایى‌ :
از نظر ترکیبات شیمیایى در گیاه بخصوص در پوست درخت وجود مواد فیتوسترول، کلروپلاست پیگمان‌  ١ و یک هایدروکسى-کوبوکسیلیک اسید  ٢  و یک‌ ماده رنگى به رنگ زرد نارنجى و ساپونین و قند و فلوبوتانن‌  ١ و لیینین تأیید شده است.
خواص-کاربرد :
میوه درخت نرم کننده پوست و مخاط است و قابض مى‌باشد و براى رفع نفخ‌ شکم اطفال و گریپ روده بچه‌ها نافع است. از پوست درخت در هند براى معالجه اسهال و اسهال خونى و صفرایى بودن استفاده مى‌شود. از عصاره ریشه آن براى‌ معالجه بیمارى قند و رفع چرک حفره‌هاى بدن خصوصاً چرک که در اثر عفونتهاى‌ ابتدایى در ریه مى‌باشد به کار مى‌رود. در هاینان از این گیاه به عنوان تب‌بر استفاده مى‌شود در شبه جزیره مالایا از میوه آن در یک ترکیب دارویى تانن‌دار براى تقویت زنان پس از وضع حمل مصرف مى‌شود و از میوه و ریشه آن‌ براى افزایش اشتها و معالجه روماتیسم استفاده مى‌شود.
در اندونزى از میوه آن در استعمال داخلى و خارجى براى معالجه گرفتگى عضلات وبیمارى‌هاى پشت و کمر استفاده مى‌شود. تخم آن مدّر است و نرم کننده سینه‌ است و در موارد برونشیت و ناراحتى‌هاى گلو و ریه‌ها و سرفه و سرماخوردگى نافع‌است و به عنوان پادزهر گزش عقرب مصرف مى‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *