حنا و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

حنا و خواص آن

حنا (Henna) ، گیاه دارویی با گل های معطر به رنگ های صورتی، سفید و میوه های گرد ریز است. حنا در کشورهای اسلامی کاربرد بسیار زیادی دارد و به وفور در هند و سودان کشت می شود گیاه حنا علاوه بر کاربرد آرایشی، خواص زیادی نیز دارد .
بزرگترین ضرر حنا
خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش می‌دهد : در این تحقیق مشخص شد که نرخ ابتلا به سرطان خون در امارات در بین زنان دو برابر بیشتر از مردان این کشور است و درعین حال میزان ابتلا به این سرطان در بین زنان اماراتی ۶۳ درصد بیشتر از زنان مهاجر است. محققان پس از مطالعه روی ۲۳۶ بیمار مبتلا به این سرطان در کشور به نتایج فوق دست یافته‌اند. که مواد شیمیایی موجود در رنگ موی حنا و فقدان تماس با نور خورشید عامل اصلی افزایش نرخ ابتلا به این سرطان در بین زنان اماراتی است. واژه لاتین لوکمی به معنای خون سفید است که فرآیند تکثیر، خونسازی و ایمنی طبیعی بدن را مختل می‌کند. به گفته متخصصان؛ اجتماع این سلول‌های سرطانی در خارج از مغز استخوان، موجب تشکیل توده‌هایی در اندام‌های حیاتی بدن، نظیر مغز و یا بزرگ شدن غده‌های لنفاوی، طحال، کبد و ناهنجاری عملکرد اندام‌های حیاتی بدن می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد که لوسمی یا سرطان خون شایع‌ترین نوع سرطان اطفال در جهان محسوب می‌شود. لوسمی از نظر وسعت، شدت و سرعت پیشرفت بیماری به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می‌شود. لوسمی حاد عبارت از رشد سریع همراه با تعداد زیاد گلبول‌های سفید نارس و فاصله زمانی بین شروع بیماری و گسترش آن بسیار کوتاه می‌باشد. لوسمی مزمن، رشد آهسته، همراه با تعداد بیشتری از سلول‌های سرطانی بالغ‌تر است و مدت زیادی تا بروز علائم بالینی آن طول می‌کشد. محققان می‌گویند؛ اشکال مختلفی از این نوع سرطان وجود دارد که هر کدام نشانه‌ها و عوارض خاص خود را دارند.
خواص حنا
۱- تاثیر حنا در درمان سالک :  تاثیر عصاره حنا را بر زخم سالک در شماری از موش های آزمایشگاهی بررسی کردند. پژوهشگران پس از ایجاد زخم سالک ، بلافاصله یک روز در میان عصاره حنا را برای درمان زخم آن ها استفاده کردند. عصاره حنا در مبتلایان به بیماری سالک ، سرعت کاهش وزن آنان را کم می کند. این بررسی همچنین نشان می دهد ، استفاده از عصاره حنا گسترش و افزایش میانگین اندازه قطر زخم سالک را به‌ میزان در خور توجهی کاهش می دهد. برگ حنا از گذشته‌های دور استفاده صنعتی و پزشکی فراوانی داشته است.
۲- حنا اثرات ضدالتهابی دارد : خاصیت ضدالتهابی دارد و ورم را کاهش می دهد. برای کاهش التهاب ضماد تهیه شده از برگ های آن را روی قسمت متورم بمالید و پس از خشک شدن، بشویید. ورم به طور تدریجی کم می شود. برای خنک کردن بدن، شب به کف پا بمالید و روز بعد بشویید.
۳- جوشانده برگ حنا به بهبود بیماری طحال، سنگ کلیه، مثانه و سختی ادرار کمک می‌کند و رشد ناخن‌ها را افزایش می‌دهد.
۴- کاهش دهنده شوره سر است. باعث ترمیم ، نرمی و شادابی مو می شود.
۵- مالیدن منظم آن به پیشانی، دردهای میگرنی را کاهش می دهد.
۶- اگر حنا را به صورت کرم روی پوست بمالید ،در صورت قرار گرفتن زیر نور خورشید دچار آفتاب سوختگی نمی شوید.
۷- مصرف جوشانده تهیه شده از پودر برگ این درخت یرقان و بزرگ شدن کبد را درمان می کند.
 ۸- حنا زگیل روی دست را از بین می برد.
۹- برگ های حنا مخلوط شده با آب در رفع عرق سوز مفید است.
۱۰- برگ های حنا ناراحتی پوستی مانند کورک و سوختگی را درمان می کند.
۱۱- مواد تهیه شده از برگ های آن را روی کف پا بمالید تا علاوه بر ورم ایجاد خنکی کند.
۱۲- خاصیت ضدمیکروبی و ضد ویروسی دارد.
۱۳- ترک پاشنه را از بین می برد و عفونت پا را کاهش می دهد.
۱۴- برای سلامت و لطافت پوست موثر است.
۱۵- دم کرده برگ های آن تصفیه کننده خون است.
۱۶-  برای رفع گلودرد، با دم کرده برگ این گیاه غرغره کنید.
۱۷-برگ های آن جذام، التهاب و آرتریت را درمان می کند.
۱۸- درد عضله را تسکین می دهد.
۱۹- مانع از کم آبی بدن می شود.
۲۰- برای از بین بردن موخوره از حنا استفاده کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *