جم فیبروزیل (Gemfibrozil)

مطلب را به اشتراک بگذارید

موارد و مقدار مصرف:‏
زیادی چربی خون نوع ‏IV‏ (زیادی تری‌گلیسرید خون ) و زیادی بیش از حد کلسترول خون (که به رژیم غذایی و مصرف ‏داروهای دیگر پاسخ نمی‌دهند.)  
بزرگسالان: مقدار ۱۲۰۰ میلی‌گرم در دو مقدار منقسم، ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه و شام، مصرف می‌شود.  
مکانیسم اثر:‏
اثر پایین‌آورنده چربی خون: جم فیبروزیل تری گلیسرید سرم و ‏VLDL‏ و کلسترول را کاهش داده و به افزایش سطح ‏سرمی لیپوپروتئین کلسترول با دانسیته زیاد منجر شده و از تجزیه چربی در بافت چربی جلوگیری می‌کند و ساخت ‏تری‌گلیسرید کبد را کاهش می‌دهد. این دارو از لحاظ فارماکولوژیک مشابه کلوفیبرات است.
فارماکوکینتیک: 
جذب: از دستگاه گوارش به خوبی جذب می‌شود. سطح پلاسمایی لیپوپروتئین با دانسیته بسیار کم (‏VLDL‏) طی ۵-۲ روز ‏کاهش می‌یابد. کاهش بیشتر سطح ‏VLDL‏ در پلاسما طی چند ماه حاصل می‌شود.  
پخش: ۹۵ درصد به پروتئین پیوند می‌یابد.  
متابولیسم: در کبد متابولیزه می‌گردد.  
دفع: دفع این دارو بیشتر از طریق ادرار بوده ولی مقداری از آن نیز از طریق مدفوع دفع می‌شود. بعد از یک‌تک دوز دارو، ‏نیمه عمر ۵/۱ ساعت است. ‏
اثر بر آزمایشهای تشخیصی:‏
جم فیبروزیل ممکن است سطح سرمی (‏CK‏) کراتین‌ کیناز، آلانین آمینوترانسفراز (‏ALT‏)، آسپارتات آمینوترانسفراز ‏‏(‏AST‏) را افزایش دهد. این دارو ممکن است سطح سرمی پتاسیم، هموگلوبین، تعداد ائوزینوفیل، ‏WBC‏ و پلاکت را کاهش ‏دهد. ‏
عوارض جانبی:‏
اعصاب مرکزی: خستگی، سردرد، سرگیجه.  
پوست: بثورات پوستی، درماتیت، خارش، اگزما.  
دستگاه گوارش: درد شکم و اپی‌گاستر، سوء هاضمه، اسهال، تهوع، استفراغ ، یبوست، آپاندیسیت‌ حاد.  
خون: کم‌خونی، لکوپنی، ائوزینوفیلی، ترومبوسیتوپنی.  
کبد: انسداد مجرای صفراوی.  
قلبی ـ عروقی: فیبریلاسیون دهلیزی.  
متابولیک: هیپوکالمی.
مسمومیت و درمان:‏
درمان به صورت اقدامات حمایتی می‌باشد. ‏
موارد منع مصرف و احتیاط:‏
موارد منع مصرف: حساسیت مفرط به دارو، بیماری کیسه صفرا، اختلال عملکرد کبد (از جمله سیروز صفراوی اولیه) یا ‏اختلال شدید عملکرد کلیوی. ‏
‏تداخل دارویی:‏
جم فیبروزیل با تقویت اثر داروهای خوراکی ضد انعقاد، خطر خونریزی را افزایش می‌دهد. مقدار مصرف داروهای ضد ‏انعقادی برای حفظ ‏PT‏ و ‏INR‏ در حد مطلوب باید تنظیم شده و کنترل مکرر صورت گیرد.  
استفاده توأم با لوواستاتین، پراوستاتین و سیمواستاتین می‌تواند ایجاد میوپاتی و رابدومیولیز کند. از مصرف همزمان این ‏داروها خودداری شود.  
جمفیبروزیل می‌تواند سطح رپاگلینید را افزایش دهد. بیماران تحت درمان با رپاگلینید نباید جم فیبروزیل و بیماران تحت ‏درمان با جم فیبروزیل نباید رپاگلینید شروع کنند. در صورتی که بیمار هر دو دارو را مصرف می‌کند، سطح گلوکز خون ‏باید چک شده و دوزاژ رپاگلینید تنظیم گردد. به علت اثر سینرژیستیک مهار متابولیسم، رپاگلینید، جم فیبروزل و ‏ایتراکونازول نباید با هم مصرف شوند. ‏
اشکال دارویی: ‏
Tablet: 450mg‏  
Capsule: 300mg‏ ‏
اطلاعات دیگر: ‏
طبقه‌بندی فارماکولوژیک: مشتق اسید فیبریک.  
طبقه‌بندی درمانی: پایین‌آورنده چربی خون.  
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده ‏C‏ 
ملاحظات اختصاصی:‏
از آنجایی که جم فیبروزیل از لحاظ فارماکولوژیک مشابه کلوفیبرات است، عوارض جانبی ناشی از مصرف کلوفیبرات با ‏مصرف جم فیبروزیل نیز ممکن است بروز کند. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که کلوفیبرات خطر مرگ ناشی از سرطان، عوارض پس از برداشت کیسه صفرا و پانکراتیت را افزایش می‌دهد. جم فیبروزیل از نظر بروز این عوارض ‏مطالعه نشده است، اما باید این عوارض در نظر گرفته شوند.  
قبل از شروع جم فیبروزیل، درمان با تغییر عادات زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش شروع شده و تشخیص و درمان علل ‏زمینه‌ای هیپرلیپوپروتئینمی نیز باید انجام شود.  
سطح لیپوپروتئین سرم و تست‌های عملکرد کبدی باید به طور مرتب بررسی شود. در صورت عدم پاسخ مناسب، دارو باید ‏قطع شود. در مدت ۱۲ ماه اول درمان، ‏CBC‏ به صورت دوره‌ای باید بررسی شود.  
نکات قابل توصیه به بیمار:‏
درمان باید با مراقبت‌های پزشکی همراه باشد. بروز هر گونه عوارض جانبی را به پزشک اطلاع دهید. دارو را طبق ‏دستور مصرف کنید و رژیم غذایی را رعایت نمایید.  
دارو را بیش از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.  
درد عضلانی یا تیرگی ادرار را به پزشک اطلاع دهید.
مصرف در کودکان: بی‌ضرری و اثربخشی مصرف دارو در کودکان کوچکتر از ۱۸ سال ثابت نشده است.  
مصرف در شیردهی: بی‌ضرری مصرف دارو در شیردهی ثابت نشده است. ‏

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *