تمرینات کششی صبح

تمرینات کششی صبح

مطلب را به اشتراک بگذارید

شروع روز برایتان ساده است یا سخت؟

بیشتر انسان ها روز را سخت شروع می کنند، از خواب ناز بیدار شدن و آماده شدن و رفتن به محل کار و درس و حتی خانه داری کار ساده ای نیست، برای همین اکثر انسان ها به سختی و با خستگی روز را شروع می کنند و ادامه می دهند اما شما می توانید روز را خوب شروع کنید؛ حالا انتخاب با شماست. یکی از راه های خوب شروع کردن روز این است که بدنتان را آماده کنید و شاید بهترین راه برای رسیدن به این هدف در شروع روز انجام حرکات کششی است. زمانی که صبح ها را با حرکات کششی صحیح شروع کنید، جسم و ذهنتان را آماده می کنید و درواقع به بدنتان حالت سلامت می دهید. این حرکات تنها چند دقیقه وقت شما را می گیرد؛ اما واقعا این حرکات باعث افزایش کیفیت زندگی شما و سالم تر شدن جسم و روح شما می شود؟
چرا کشش، چرا صبح؟
زمانی که خوابیده اید بدن شما ممکن است سفت شود و حالت خشک و غیرمنعطف پیدا کند. زمانی که خواب هستید، وقتی به مراحل ۳ و ۴ خواب می رسید (که معادل خواب عمیق است) جریان خون مغز شما کاهش می یابد، این یعنی اینکه میزان خونی که می تواند به عضلات شما برسد، افزایش پیدا می کند. در جریان خواب عضلات شما در حالت بازسازی، ترمیم و رشد هستند. درحالت خواب حرکت عضلات کم می شود و شما در حالت استراحت مطلق هستید.
زمانی که صبح بیدار می شوید، بدنتان به طور معمول به کش آمدن احتیاج دارد. دلایل متعددی وجود دارد که لازم است شما چند دقیقه از وقت هر روزتان را به انجام حرکات کششی هدفمند اختصاص دهید.
صبح بخیر به زبان کششی
یکی از مهم ترین حسن های حرکات کششی این است که هر فردی، با هر سطح آمادگی جسمانی و هر سن، می تواند آنها را انجام دهد. درضمن این حرکت ها نیازی به وسایل و ابزار خاصی ندارند و انجام آنها فقط به شما و بدن شما نیاز دارد اما چه حرکات کششی ای را باید انجام دهید؟
در زیر یک حرکت ترکیبی کششی را به شما ارائه می دهیم که با عنوان «کشش صبح بخیر» شهرتی جهانی دارد:
– کنار تخت بایستید و پاهایتان را به اندازه عرض شانه ها باز کنید.
– دست هایتان را به هم قفل کنید، یعنی انگشتان تان را هم به هم قفل کنید و آنها را به حالت کشیده در جلوی بدنتان قرار دهید، به گونه ای که کف دست ها به سمت شما باشد.
– درحالی که دست هایتان را به سمت بالا می برید و می کشید حرکت دم عمیق را انجام دهید، در این حالت کف دست هایتان باید به سمت بالا باشد.
– درحالی که دست ها را به آرامی به سمت چپ بدن می برید شروع به بازدم کنید، بازدم را تا زمانی که تاحد ممکن دست ها و بدنتان را به سمت چپ خم کرده اید، ادامه دهید.
– درحالی که به سمت وسط بازمی گردید حرکت دم را انجام دهید.
– حالا این حرکت را در سمت راست انجام دهید.
– درنهایت هر حرکت در هر سمت را برای ۵بار انجام دهید.
بهتر است روزتان را اینگونه شروع کنید
فواید انجام این حرکات کششی در صبح ها:
۱- با انجام حرکات کششی جریان خون عضلات و مغز شما افزایش مییابد و درنتیجه انرژی فیزیکی و انرژی ذهنی شما بیشتر می شود. آیا این بهترین شروع برای یک روز نیست؟
۲- با انجام این حرکات کششی احتمال اینکه خواب آلود و خسته باشید، کمتر است.
۳- با انجام این حرکات کششی انعطاف بدنی شما افزایش پیدا می کند. درواقع با انجام مستمر و هدفمند این حرکات شما آرام آرام تبدیل به یک ورزشکار واقعی می شوید.
۴- شما با انجام این حرکات بدنتان را برای فعالیت های طی روز آماده می کنید. اینگونه از احتمال بروز گرفتگی عضلات جلوگیری می کنید و احتمال آسیب به عضلات و مفاصل خودتان طی روز را هم پایین می آورید. همه اینها دلایلی است که شما را متقاعد می کند از همین فردا برنامه حرکات کششی را در برنامه روزانه تان بگذارید.
قوزپشت نشوید
این حرکت را «کشش کول» یا «کشش کتف» می نامند و می تواند بدن شما را در آغاز صبح از حالت رخوت دربیاورد. اسم این حرکت شاید یادآور «گوژپشت نتردام» اثر معروف ویکتورهوگو باشد اما مطمئن باشید این حرکت برای شما لذت بخش خواهد بود.
این حرکت را اینگونه انجام دهید:
روی لبه تخت تان بنشینید، کف پاهایتان باید روی زمین باشد.
به جلو خم شوید، به گونه ای که کف دست هایتان کنار پاهایتان قرار بگیرد.
درحالی که در همان حالت هستید پشت خودتان را به حالت قوز دربیاورید و ۱۰ثانیه در همان حالت بمانید.
این حرکت را ۵ بار تکرار کنید. 
وقتی گردن و شانه هایتان دیگر سفت نیستند
سومین حرکت کششی صبحگاهی حرکتی است که خستگی و گرفتگی و سفتی عضلات و مفاصل را در ناحیه گردن و شانه ها از بین می برد؛ با این حرکت احساس شور و نشاط زیادی خواهید کرد. این حرکت را که حرکت «کشش گردن و شانه» نامیده می شود، این گونه انجام دهید:
در حالت نشسته به حالت صاف روی لبه تخت یا صندلی بنشینید.
سرتان را بچرخانید به گونه ای که گوش چپ شما در بالای شانه چپتان قرار گیرد.
برای ۲۰ ثانیه سرتان را در این حالت نگه دارید.
این حرکت را در سمت راست تکرار کنید.
برای یک دقیقه به بدنتان استراحت دهید و سپس شانه هایتان را به سمت بالا ببرید تا به گوش هایتان نزدیک شوند، سپس آنها را در همین حالت نگاه دارید
بعد از چندثانیه شانه هایتان را کاملا بیندازید و سعی کنید در حالت افتادگی کامل باشند، سپس دوباره آنها را به سمت بالا ببرید.
هرحرکت را برای سه بار انجام دهید.
یادتان باشد در انجام این حرکت نباید حرکت های انفجاری انجام دهید یا فشار بیش از حد به سر و گردنتان وارد کنید.
روی بدنتان سرمایه گذاری کنید
انجام تمام این حرکت های کششی تنها به چند دقیقه وقت نیاز دارد.
شاید صبح ها عجله داشته باشید یا حس کنید انرژی لازم برای انجام این حرکات را ندارید اما بدانید چنددقیقه زمان گذاشتن برای انجام این کشش ساده هم به شما انرژی می دهد، هم شما را سرحال می کند و هم فواید سلامت زیادی دارد.
این زمانی که روی بدن خودتان سرمایه گذاری می کنید بعدا هم نفع جسمی و هم نفع روحی به شما خواهد رساند. پس انجام این حرکات را در برنامه هرروز خودتان بگنجانید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *