از پیشگیری تا درمان یبوست

مطلب را به اشتراک بگذارید

از پیشگیری تا درمان یبوست

یبوست یکی از موضوعاتی است که بیشتر افراد در مورد آن نمی توانند به راحتی صحبت کنند. اگر شما هم از یبوست رنج می برید به خوبی آگاه هستید که مشکلی است که می تواند دردآور باشد و برای مدتی طولانی شما را درگیر خود کند. تقریبا تمام افراد در زندگی خود یبوست را تجربه می کنند.مطالعات نشان می دهد که مشکل یبوست در زنان و افراد مسن بیشتر است و ۲ درصد افراد در جامعه با آن درگیر هستند.
یبوست چیست؟
یبوست وقتی اتفاق می افتد که حرکات روده کندتر از حد نرمال وطبیعی خود شود.

تعداد دفعات دفع از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است، برای برخی افراد ٣ بار دفع در طول روز و برای برخی دیگر ٢ بار، ١ بار درروز و بعضی ٣ بار در طول یک هفته است ، نداشتن دفع بیشتر از ٣ روز یبوست به شمار رفته و موجب سفت شدن مدفوع و سخت تر شدن عمل دفع می گردد.

چه عواملی سبب ایجاد یبوست می شوند؟
عدم خوردن فیبر کافی ،نوشیدن مایعات در حد نیاز،عدم داشتن تحرک کافی، نرفتن به دستشویی در وقت نیاز،همگی می توانند بروز مشکل یبوست باشند.یبوست جدی و ناگهانی می تواند موجب سرطان روده بزرگ،بیماری دیابت ،ام اس،پارکینسون،ویا کم کاری غده تیرویید ارتباط پیدا کند.داروهایی مانند:قرص اهن،مورفین و ضد دردهای مخدر دار ،داروهای ضد فشار خون بالا ، بعضی از داروهای ضد افسردگی که استفاده می کنند می تواند موجب یبوست شوند.

راه هایی برای بر طرف شدن یبوست.

خوردن آلو:
آلو سرشار از فیبر بوده و هم چنین حاوی سوربیتول که یک درمان برای بهبود و یا برطرف کردن یبوست است می باشد. آلو هم چنین موجب پایین آمدن کلسترول می شود.
نوشیدن آب و مایعات به اندازه کافی :
بی آبی می تواند یکی از علل یبوست باشد،مایعات و آب کافی می توانند از بروز یبوست جلوگیری کنند.

در بین مواد غذایی سرشار از فیبر می‌توان به غلاتی مانند،جو دو سر و آرد گندم سیاه،روغن زیتون، میوه‌های تازه به ویژه میوه‌های ریز بدون هسته، میوه‌های خشکی مانند انجیر و آلو خشک، سبزیجات و حبوباتی مانند لپه و عدس اشاره کرد.

جو دو سر:
جو دو سر سرشار از فیبر است. در واقع در هر ۱۰۰ گرم از این ماده‌ی غذایی ۳۰ گرم فیبر وجود دارد. برای همین جو دو سر ضدیبوست می‌باشد. از این گذشته این دانه های کوچک خواص دیگری نیز دارند.مثل کاهش قند خون، مقابله با کلسترول بالا و پیش گیریی از سر طان.

در صورت رویارویی با موارد زیر برای درمان یبوست مزمن یا شدید به پزشک مراجعه کنید

۱- تحمل یبوست بیش از ۳ هفته
۲- درد شدید مقعد
۳- علایم بیماریهای دیگر علاوه بر علایم یبوست( خستگی،کم کاریی غده تیرویید،بی حالی…)
۴- ابتلا به بیماری یبوست همراه با درد شکم
اگر اقدامی برای درمان یبوست نشود می تواند عوارض بعدی به همراه داشته باشد.به همین دلیل در صورت بروز علایم گفته شده به پزشک مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *