آمفوتریسین بی(Amphotericin B)

مطلب را به اشتراک بگذارید

موارد و مقدار مصرف:‏
الف) عفونتهای سیستمیک قارچی (بالقوه کشنده) ناشی از ارگانیسمهای حساس، آندوکاردیت قارچی، سپتی‌ سمی قارچی  
بزرگسالان و کودکان : ابتدا مقدار اولیه یک میلی‌گرم در ۲۰ میلی‌لیتر دکستروز پنج درصد به صورت انفوزیون وریدی طی ‏‏۲۰ دقیقه انفوزیون می‌شود. اگر بیمار مقدار اولیه را تحمل کرد، دوزهای بعد به صورت روزانه ‏mg/kg 3/0-25/0‎‏ تجویز ‏می‌شود. به تدریج روزانه ‏mg 10-5‎‏ به دوز افزوده می‌شود تا به میزان ‏mg/kg 1‎‏ در روز یا ‏mg/kg 5/1‎‏ یک روز در ‏میان برسد. مدت درمان به شدت و ماهیت عفونت بستگی دارد.  
در اسپوروتریکوز، روزانه ‏mg/kg 5/0-4/0‎‏ آمفوتریسین ‏B‏ تا مدت ۹ ماه تجویز می‌شود. دوز توتال ۵/۲ گرم در طی ۹ ‏ماه می‌باشد.  
در آسپرژیلوس، ‏mg/kg 6/0-5/0‎‏ روزانه تجویز می‌گردد و نهایتاً در طی ۱۱ ماه، ۶/۳- ۵/۱ گرم آمفوتریسین تجویز ‏می‌شود.  
ب) عفونت‌های مهاجم منتشر کاندیدا  
بزرگسالان و کودکان: ‏mg/kg 6/0-4/0‎‏ روزانه تزریق وریدی می‌شود. دوزهای بالاتر تا ‏mg/kg 5/1‎‏ در عفونت‌های ‏بالقوه کشنده یا به سرعت پیشرونده استفاده می‌شود. ممکن است درمان براساس شدت بیماری از ۱۴-۷ روز تا بیش از ۶ ‏ماه طول بکشد.  
پ) کوکسیدوئیدومیکوز  
بزرگسالان: ‏mg/kg 1-5/0‎‏ روزانه تزریق وریدی می‌شود. درمان اغلب ۱۲-۴ هفته به طول می‌انجامد.  
ت) کریپتوکوکوز  
بزرگسالان: ‏mg/kg 1-3/0‎‏ روزانه تزریق وریدی می‌شود. درمان ممکن است از ۲ هفته تا چندین ماه طول بکشد. دارو را ‏می‌توان به همراه فلوسیتوزین خوراکی تجویز کرد.  
ث) مننژیت کریپتوکوکی در بیماران مبتلا به ویروس ‏HIV‏  
بزرگسالان: ‏mg/kg/day 7/0‎‏ به مدت چهار هفته تزریق وریدی و به دنبال آن مقدار ‏mg/kg 7/0‎‏ یک روز در میان برای ‏‏۴ هفته دیگر تزریق وریدی می‌شود.  
ج) پاراکوکسیدیوئیدومیکوز  
بزرگسالان: مقدار ‏mg/kg 5/0-4/0‎‏ روزانه از راه وریدی برای ۱۲-۴ هفته تزریق می‌شود.  
چ) درمان تجربی عفونت‌های قارچی احتمالی در بیماران نوتروپنیک تب‌دار شامل بیماران سرطانی و پیوند مغز استخوان  
بزرگسالان: ‏mg/kg/day 1/0‎‏ مصرف می‌شود.  
ح) لیشمانیاز پوستی ـ مخاطی  
بزرگسالان و کودکان: ‏mg/kg 5/0-25/0‎‏ روزانه به صورت درون وریدی که به تدریج به میزان ‏mg/kg/day 1-5/0‎‏ ‏افزایش داده می‌شود. سپس یک روز در میان مصرف می‌شود. مدت زمان ۱۲-۳ هفته می‌باشد.  
خ) لیشمانیاز احشایی  
بزرگسالان و کودکان : ۲۰-۱۴ دوز ‏mg/kg/day 1-5/0‎‏ به صورت درون وریدی یک روز در میان مصرف می‌شود.  
موارد منع مصرف و احتیاط :‏
موارد منع مصرف: حساسیت مفرط به دارو (مگر آنکه درمان دیگری مؤثر نباشد).  
موارد احتیاط: در بیماران دچار نارسایی کلیوی با احتیاط مصرف شود.  
عوارض جانبی:‏
اعصاب مرکزی: سردرد، نوروپاتی محیطی. احساس درد در اعصاب محیطی، پارستزی (در تزریق اینتراتکال)، تب، ‏بدحالی، تشنج، درد ژنرالیزه.  
قلبی ـ عروقی: افت فشارخون، آریتمی، آسیستول، فلاشینگ، هایپرتانسیون، فلبیت، ترومبوفلبیت.  
دستگاه گوارش: بی‌اشتهایی،‌ کاهش وزن بدن، تهوع، استفراغ، سوءهاضمه، اسهال، کرامپ قسمت فوقانی شکم، ‏گاستروانتریت خونریزی دهنده، ملنا.  
ادراری ـ تناسلی: عملکرد غیرطبیعی کلیوی همراه با هایپوکالمی، ازتمی، ترشح ادرار رقیق (‏hyposthenuria‏)، اسیدوز ‏توبولی، رسوب فسفات کلسیم در نفرونها. اختلال دایمی عملکرد کلیه‌ها، آنوری و اولیگوری (با مصرف مقدار زیاد دارو)، ‏نفروکلسینوز.  
خونی: آنمی نورموکروم نورموسیتر، آگرانولوسیتوز، ائوزینوفیلی، لکوسیتوز، لکوپنی، ترومبوسیتوپنی.  
EENT‏: دوبینی، تاری‌دید، کاهش شنوایی، وز وز گوش، سرگیجه.  
کبدی: نارسایی حاد کبد، هپاتیت، یرقان.  
متابولیک: هایپوکالمی، هایپومنیزیمی، کاهش وزن.  
تنفسی: برونکواسپاسم، تنگی نفس، تاکی‌پنه، خس‌خس.  
پوست: سوزش، احساس گزش، تحریک، آسیب بافتی همراه با نشت دارو از رگ به بافتهای اطراف، ترومبوفلبیت، احساس ‏درد در محل تزریق، خارش، راش ماکولوپاپولر.  
سایر عوارض: درد مفصلی، درد عضلانی، ضعف عضلانی ناشی از هایپوکالمی، تب، لرز، واکنش‌های آنافیلاکسی، ‏احساس کسالت، احساس درد عمومی.  
مسمومیت و درمان:‏
تظاهرات بالینی: مصرف بیش از حد دارو ممکن است بر عملکرد دستگاه تنفسی و قلبی ـ عروقی تأثیر بگذارد.  
درمان: عمدتاً انجام اقدامات حمایتی است. همودیالیز در مسمومیت آمفوتریسین ‏B‏ مؤثر نیست. اغلب لازم است که اختلالات ‏الکترولیتی اصلاح گردد.  
تداخل دارویی:‏
در حد امکان باید از مصرف همزمان با آمینوگلیکوزیدها، سیس‌پلاتین، پنتامیدین و دیگر داروهای نفروتوکسیک خودداری ‏شود، زیرا اثرات سمی این داروها برای کلیه افزایش می‌یابد.  
از آنجا که آمفوتریسین ‏B‏ موجب بروز هایپوکالمی می‌شود، مصرف همزمان آن با دیگوکسین خطر بروز مسمومیت با ‏گلیکوزیدهای دیژیتال را افزایش می‌دهد.  
در صورت مصرف همزمان با گلوکوکورتیکوئیدها، به دلیل کاهش شدید پتاسیم خون، غلظت الکترولیت‌های سرم و عملکرد ‏قلب باید به دقت پیگیری شود.  
هایپوکالمی ناشی از مصرف آمفوتریسین ‏B‏ ممکن است اثرات شل کننده‌های عضلات اسکلتی را تشدید کند.  
این دارو احتمالاً با افزایش نفوذپذیری غشای سلولی، اثرات فلوسیتوزین و دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها را افزایش می‌دهد.  
زیدوودین ممکن است اثرات نفروتوکسیک و میلوتوکسیک را افزایش دهد، عمکرد کلیه و خون پیگیری شود.  
کلوتریمازول، فلوکونازول، ایتراکونازول، کتوکونازول و میکونازول می‌توانند مانع اثربخشی آمفوتریسین ‏B‏ شوند.  
کورتیکوستروئیدها و کورتیکوتروپین در مصرف همزمان با آمفوتریسین ‏B، می‌توانند منجر به ایجاد اختلالات الکترولیتی ‏شده و لازم است بیمار از نظر الکترولیت‌ها و عملکرد قلب مانیتور گردد.  
مکانیسم اثر:‏
اثر ضد قارچ: آمفوتریسین ‏B‏ بر حسب مقدار آن در مایعات بدن و حساسیت قارچها اثر متوقف کننده رشد قارچ یا قارچ‌کش ‏دارد. این دارو با پیوند به استرولهای غشای سلول قارچ و افزایش نفوذپذیری این غشا سبب نشت عناصر داخل سلولی ‏می‌شود. همچنین، این دارو ممکن است با بعضی از غشاهای سلولی انسان که حاوی استرول هستند، تداخل داشته باشد.  
طیف اثر این دارو عبارت است از هیستوپلاسماکپسولاتوم، کوکسیدیوئیدس ایمیتس، بلاستومیسس درماتیدیس، ‏کریپتوکوکوس نئوفورمانس، گونه‌های کاندیدا، آسپرژیلوس فومیگاتوس، گونه‌های موکور، گونه‌های رزوپوس، گونه‌های ‏آبسیدیا، گونه‌های آنتوموفتورا، گونه‌های باسیدیوبولوس، پاراکوکسیدیوئیدس برازیلنسیس، اسپروتریکس شنکییی و گونه‌های ‏رودوتورولا.  
فارماکوکینتیک:‏
جذب: از دستگاه گوارش به میزان بسیار کم جذب می‌شود.  
پخش: در مفاصل و در حفره‌های ملتهب پلور به خوبی انتشار می‌یابد. با غلظت کم در مایع زلالیه، ترشحات برونکیال، ‏لوزالمعده، استخوان، عضلات، و غدد پاروتید منتشر می‌گردد. غلظت آن در ‏CSF‏ تقریباً سه درصد غلظت سرمی است. ‏حدود ۹۵-۹۰ درصد به پروتئین‌های پلاسما پیوند می‌یابد. گزارش شده که این دارو از جفت نیز عبور می‌کند.  
متابولیسم: معلوم نیست.  
دفع: دو مرحله‌ای است. نیمه‌عمر اولیه سرمی این دارو ۲۴ ساعت و نیمه‌ عمر ثانویه آن حدود ۱۵ روز است. در حدود ۵-۲ ‏درصد به صورت تغییر نیافته از راه کلیه دفع می‌گردد. با همودیالیز به سهولت از بدن خارج نمی‌شود.  
اشکال دارویی : ‏
Injection, Powder, Lyophilized : 50mg‏  
اطلاعات دیگر : ‏
طبقه‌بندی فارماکولوژیک: آنتی‌بیوتیک پلی‌ان  
طبقه‌بندی درمانی: ضد قارچ  
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده ‏B‏  
نام‌های تجاری: ‏Photericin B‏  
ملاحظات اختصاصی:‏
توجه: روش آماده‌سازی آمفوتریسین ‏B‏ تولید هرکارخانه، تنها برای آن محصول قابل استفاده است. ‏
‏۱- در بیمارانی که ضعف ایمنی ندارند، قبل از شروع درمان با آمفوتریسین ‏B، آزمونهای مربوط به حساسیت، بافت‌شناسی ‏و کشتها باید کامل شده و تشخیص بیماری تأیید شود.  
‏۲- محلول قابل انفوزیون، طبق دستور کارخانه سازنده و با رعایت شرایط آسپتیک آماده می‌گردد. برای تهیه محلول ‏تزریقی، ۱۰ میلی‌لیتر آب استریل به هر ویال اضافه می‌شود. برای جلوگیری از رسوب، از محلولهای حاوی سدیم کلراید، ‏الکترولیت‌های دیگر، یا مواد باکتریوستاتیک (مانند بنزیل الکل) نباید استفاده کرد.  
‏۳- برای انفوزیون وریدی، باید از صافی‌هایی که قطر متوسط منافذ آن از یک میکرون بیشتر باشد، استفاده کرد.  
‏۴- انفوزیون باید آهسته صورت گیرد. انفوزیون سریع ممکن است موجب کلاپس قلبی ـ عروقی شود.  
‏۵- آنتی‌بیوتیک‌ها را نباید با انفوزیون آمفوتریسین ‏B‏ مخلوط کرد. به نظر می‌رسد محلول تزریق وریدی این دارو با مقدار ‏کمی از هپارین سدیم، هیدروکورتیزون سدیم سوکسینات و متیل پردنیزولون سدیم سوکسینات سازگار است.  
‏۶- برای تزریق ورید‌های انتهایی انتخاب شوند. محل تزریق از نظر بروز ناراحتی یا ترومبوز بررسی شود. در صورت ‏بروز ترومبوز، درمان یک روز در میان در نظر گرفته شود.  
‏۷- حداقل تا چهار ساعت بعد از شروع انفوزیون وریدی، علائم حیاتی هر ۳۰ دقیقه پیگیری شود. تب ممکن است طی ۲-۱ ‏ساعت بروز کند، ولی طی چهار ساعت بعد از قطع مصرف دارو متوقف خواهد شد.  
‏۸- میزان مصرف و دفع مایعات و همچنین تغییر حجم و رنگ ادرار پیگیری شود. آسیب کلیوی در صورت قطع مصرف ‏دارو هنگام بروز اولین علائم اختلال عملکرد کلیه ممکن است برگشت‌پذیر باشد.  
‏۹- غلظت‌های پتاسیم و منیزیم به دقت پیگیری شود. غلظت‌های کلسیم و منیزیم دو بار در هفته اندازه‌گیری گردد. آزمون‌های ‏عملکرد کلیه و کبد و همچنین شمارش سلولهای خون به طور منظم انجام شود (اغلب ۲ بار در هفته).  
‏۱۰- شدت بعضی از عوارض جانبی را می‌توان با تجویز آسپیرین، استامینوفن، آنتی‌هیستامین‌ها، ضداستفراغ‌ها، مپریدین، ‏و یا دوزهای اندکی از کورتیکواستروئیدها؛ اضافه کردن بافر فسفات به محلول؛ و همچنین با مصرف یک روز در میان ‏دارو کاهش داد. در صورت بروز واکنش‌های شدید باید مصرف دارو تا مدتی قطع گردد.  
‏۱۱- دارو را باید در دمای اطاق نگهداری کرد. محلول در دمای اتاق و روشنایی فضای داخلی به مدت ۲۴ ساعت و در ‏یخچال به مدت یک هفته پایدار است.  
‏۱۲- از محلول‌های آماده تزریق حاوی رسوبات یا سایر ذرات خارجی نباید استفاده کرد. شکل خشک دارو در دمای ۸-۲ ‏درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شود. از قرار دادن دارو در معرض نور خودداری شود.  
نکات قابل توصیه به بیمار:‏
‏۱- علائم و نشانه‌های حساسیت مفرط و سایر عوارض جانبی، مخصوصاً عوارض جانبی ناشی از تزریق وریدی، را ‏بیاموزید. ممکن است تب و لرز شدید بروز کند، که در ابتدای شروع درمان، این علائم کاملاً شدید خواهند بود. این نشانه‌ها ‏معمولاً با مصرف مکرر کاهش می‌یابد.  
‏۲- درمان با این دارو ممکن است چند ماه طول بکشد. برای جلوگیری از گسترش ضایعات و عود آنها، بهداشت فردی را ‏رعایت کنید.  
‏۳- درمان باید به مدت کافی ادامه یابد.  
‏۴- رژیم دارویی را رعایت کرده و جهت انجام پیگیری‌های مکرر، به موقع مراجعه شود.  
مصرف در شیردهی: بی‌ضرری مصرف دارو در زنان شیرده ثابت نشده است.  
مصرف در بارداری: بی‌خطر بودن مصرف دارو در بارداری اثبات نشده است، ولی این دارو بدون عوارض جانبی ‏مشخص بر روی جنین، در دوران بارداری مورد استفاده قرار گرفته است.  
اثر بر آزمایشهای تشخیصی:‏
آمفوتریسین ‏B‏ ممکن است غلظت‌های ‏BUN، اوره، اسیداوریک، ‏ALT، ‏AST، ‏GGT، ‏LDH، کرآتینین سرم، آلکالین ‏فسفاتاز، و بیلی‌روبین را افزایش دهد.  
این دارو ممکن است موجب هایپوکالمی و هایپومنیزیمی شده و تعداد گرانولوسیت‌ها، هموگلوبین و پلاکتها را کاهش دهد.  
همچنین ممکن است تعداد ‏WBC‏ و ائوزینوفیل‌ها را کاهش یا افزایش دهد و می‌تواند در سطح گلوکز نیز کاهش یا افزایش ‏ایجاد کند. ‏

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *