فصل بهار و آلرژی های پوستی

مطلب را به اشتراک بگذارید

فصل بهار و آلرژی های پوستی

فصل بهار است. باد بهاری همانگونه که با خود سرسبزی می آورد اما با پخش کردن پولن های گیاهی در هوا آلرژی های تنفسی و پوستی را نیز موجب میشود. رینیت (التهاب بینی) و کونژنکتیویت (التهاب ملتحمه) آلرژیک در مخاطها و علایمی از قبیل خشکی شدید پوست در اطراف چشمها و صورت و دست در بهار شایع هستند که معمولا همراه با خارش بوده و ارامش فرد مبتلا را از وی سلب می کنند. در صورت عدم معالجه و توجه، خارش حتی می تواند موجب عفونتهای موضعی پوستی و مخاطی در شخص دچار آلرژی شود و روند درمان و بهبودی را طولانی و یا تغییر دهد. کودکان و افراد سالمند نیز به سبب داشتن پوستی نازکتر و حساستر به آلرژی های ناشی از فصل بهارمستعد تر هستند.

برای پیشگیری از این آلرژی راههایی وجود دارد:

۱- هنگام وزیدن باد بهاری حتی المکان از بیرون رفتن و در معرض باد قرار گرفتن خودداری نماییم.

۲- مهم ترین روش برای جلوگیری از انواع آلرژی ها و سلامت، پیروی از رژیم ویژه گروه خون می باشد.

۳- پوست خود را مرطوب نگاه داشته و از مصرف صابونهای قلیایی خود داری کنیم و برای شستشو از بار صابون هایی با PH اسیدی که نزدیک به PH معمولی بدن است استفاده نموده و بلافاصله پس از استفاده از انها پوست را با کرمهای مرطوب کننده و بدون عطر مرطوب نماییم.

۴- مصرف مواد حساسیت زا مانند انواع تنقلات با رنگهای مصنوعی، فلفل و نوشابه را محدود کنیم و بیشتر از آب و مایعات طبیعی برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده نماییم.

۵- پوشیدن لباسهای نخی توصیه می شود.

۶- أشعه ی خورشید نیز می تواند میزان مواد آلرژن را در پوست افزایش دهد لذا از کرمهای ضد افتاب استفاده نمایید.

۷- روی چمن بخصوص چمن خیس ننشینید چون احتمال درگیری پوستی با موادی که در گیاه چمن هستند و بویژه در برابر نور افتاب زیاد بوده و احتمال آلرژی را زیاد می کنند.

۸- احتمال کهیر افتابی نیز در فصل بهار زیاد است. علایم ان مانند کهیر پوستی به شکل ضایعات قرمز خارش دار روی نواحی در معرض نور بوده و می تواند هر بار تکرار شود. استفاده از لباسهای استین بلند، کلاه و زدن کرم ضد افتاب توصیه میشود.

۹- در صورت عدم پاسخ به موارد بالا با پزشک متخصص آلرژی یا پوست مشاوره فرمایید.

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *