روغن زیتون و درمان خارش

مطلب را به اشتراک بگذارید

روغن زیتون و درمان خارش

خارش، سوزن سوزن شدن و یا سوزش پوست است که باعث می شود فرد ناحیه خاصی از بدن را مدام بخاراند. خارش می تواند نشانه بسیاری از بیماری ها باشد.

علل شایع خارش عبارتند از :

•    واکنش های آلرژیک
•    اگزما
•    پوست خشک
•    نیش و گزش حشرات
•    مواد شیمیایی تحریک کننده
•    انگل ها مانند کرمک، گال، شپش
•    بارداری
•    راش (قرمزی پوست)
•    واکنش به داروها

پوست خشک

خشکی پوست یکی از  اصلی ترین دلایل خارش است. با افزایش سن، پوست، روغن طبیعی کمتری برای حفظ رطوبت خود تولید می کند و در نتیجه پوست خشک شود. هوای خشک داخل اتاق و یا زندگی در شرایط آب و هوایی با رطوبت کم نیز موجب خشک شدن پوست می گردد.
سیستم گرم کننده و یا تهویه هوا موجب خشک شدن هوای داخل خانه شده و هوای خشک نیز منجر به خشک شدن پوست و ایجاد خارش می شود. حمام کردن بیش از حد، مخصوصاً با آب داغ نیز موجب خشکی پوست می شود. بنابراین برای درمان خارش ناشی از خشکی پوست می بایست پوست را مرطوب نگه داشت. روغن زیتون واقعی یکی از مواد طبیعی است که خشکی پوست را از بین برده و موجب بهبود خارش می گردد.

درمان خارش

برای تسکین خارش پوست، می توانید کمپرس سرد، روغن زیتون، انواع لوسیون و حمام آب ولرم را امتحان کنید. از خاراندن، پوشیدن لباس های زبر که باعث تحریک و آزار پوست می شوند و حرارت بالا و رطوبت زیاد دوری کنید. به طور معمول، خارش، زیاد طول نمی کشد اما اگر خارش بدون هیچ دلیلی ادامه داشت، توصیه می شود به پزشک مراجعه فرمایید.

درمان خشکی پوست

برای رفع خشکی پوست نکات زیر را رعایت کنید :
– با ماساژ مداوم پوست با روغن زیتون از خشکی پوست جلوگیری کنید.
– زیاد حمام نکنید و فقط با آب ولرم حمام کنید.
– هر روز از صابون استفاده نکنید و در مواقع ضروری فقط از صابون های ملایم استفاده کنید.
– پس از هر بار حمام، بدن را خشک کرده و بلافاصله پوست را با انواع مواد مرطوب کننده مانند روغن زیتون مرطوب کنید.
– اگر هوای داخل منزل بسیار خشک است، از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید.
– در خارج از منزل، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

نقش روغن زیتون در درمان خارش

پوست ما به چندین لایه تقسیم شده است و خارجی ترین لایه، مسئول نرمی و خشکی پوست است. این لایه بیرونی جهت نرم نگه داشتن پوست، به طور طبیعی روغن تولید می کند، اما هنگامی که تولید روغن طبیعی آن کاهش می یابد، قادر به حفظ آب نبوده و در نتیجه خشک می شود. هنگامی که لایه بیرونی پوست خشک می شود، پوست چروک شده و ترک بر می دارد. این امر منجر به ایجاد خارش و برخی عفونتها می گردد.
روغن زیتون با کیفیت می تواند روغن طبیعی پوست را که در اثر شستشو از بین رفته است، احیا کند. بنابراین، جایگزینی مناسب برای روغن طبیعی پوست است که موجب درمان خشکی پوست و تسکین خارش گشته و نرمی و رطوبت را به پوست بر می گرداند.
روغن زیتون واقعی مرطوب کننده ای طبیعی است و می تواند مقدار چربی مترشحه از پوست را کنترل کرده و موجب نرمی و زیبایی پوست گردد. روغن زیتون دارای ماده مرطوب کننده ای به نام اسکوآلن (Squalene) است که قادر به تنظیم ترشح سبوم (Sebum) است.
سبوم همان چربی ترشح شده از غدد چربی (Sebaceous gland) است که نقش بسیار عمده‌ ای در نرمی و سلامت پوست و مو دارد. ترشح کم آن باعث خشکی پوست و ترشح بیش از حد آن نیز موجب ایجاد جوش یا آکنه می گردد. اما ماساژ پوست خشک با روغن زیتون موجب تنظیم میزان ترشح سبوم گشته و علاوه بر نرم کردن پوست از ایجاد جوش جلوگیری می کند.

خرید محصولات OAB

برای تهیه محصولات سالم و ارگانیک OAB می توانید به سایت OABSHOP.ir مراجعه کرده و یا برای اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۳۴۳۴۹۰ تماس بگیرید.

مصرف خوراکی و استعمال خارجی روغن زیتون برای پوست بسیار سودمند است زیرا روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد مغذی بسیاری است. مخصوصاً، ویتامین E که برای سلامت پوست بسیار ضروری است.
توجه داشته باشید که روغن زیتون برای هر چهار گروه خونی O ،A ،B ،AB سودمند است.
علاوه بر تسکین خارش، از روغن زیتون می توان برای ماساژ پوست سر و رفع خشکی آن و همچنین درمان شوره سر نیز استفاده کرد.
اگر خارش پوست شما ناشی از خشکی پوستتان است، می توانید مقداری روغن زیتون را گرم کرده و بر روی محل خارش بمالید. روغن زیتون جذب پوست خشک شده و آن را تسکین خواهد داد. حتماً دقت فرمائید که از روغن زیتون های واقعی و با کیفیت بالا استفاده کنید. اگر خارش، برای چند روز ادامه داشت، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *