روغن زیتون فرابکر یک لیتری

مطلب را به اشتراک بگذارید

روغن زیتون فرابکر یک لیتری

اسرار باور نکردنی روغن زیتون

خیلی‌ها اصلا از روغن زیتون خوش‌شان نمی‌آید و در عوض بعضی‌ها دوست دارند به جای سس روی سالاد خود روغن زیتون بریزند…مدام می‌شنویم که در رژیم غذایی خود روغن زیتون را جایگزین سایر روغن‌ها کنید. مزایا و خواص آن را هم زیاد شنیده‌‌ایم اما چه رازی در این روغن نهفته است که سبب شده روی مصرفش این قدر تاکید شود؟

زیتون و قلب :

نقش روغن زیتون در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی از مدت‌ها پیش اثبات شده است. بیماری‌های قلبی به طور عمده در اثر واکنش اکسیژن در بدن و رادیکال‌های آزاد و وجود کلسترول بد ایجاد می‌شود اما دانشمندان پرتغالی دانشگاه پورتو به تازگی دریافتند که در روغن زیتون نوعی آنتی اکسیدان وجود دارد که سلول‌های قرمز خون را از صدمه دیدن محافظت می‌کند.

به گفته این محققان روغن زیتون دارای نوعی ماده به نام DHPEA-EDA است که نقش مهمی در محافظت از سلول‌های خونی که مستعد آسیب‌های اکسیداتیو هستند،دارد.دانشمندان قبلا اثر محافظتی روغن زیتون روی قلب را کشف کرده بودند اما اکنون دلیل این حفاظت را بهتر درک می‌کنند.به این ترتیب که مصرف ۲۵ سی‌سی یعنی ۲ قاشق غذاخوری روزانه به مدت ۱ هفته سبب کاهش چشمگیر کلسترول و افزایش آنتی‌اکسیدان‌های خون می‌شود.

نقش حفاظتی از معده :

روغن زیتون تنها روغنی است که توسط معده بسیار خوب تحمل می‌شود.در واقع روغن زیتون عملکرد محافظتی برای معده داشته و این ارگان را از زخم و التهاب محافظت می‌کند.این روغن سبب افزایش ترشح صفرا و هورمون‌های لوزالمعده می‌شود و بهتر از هر دارویی از این دو عضو محافظت می‌کند در نتیجه می‌تواند از تشکیل سنگ‌های صفراوی نیز جلوگیری کند.

راز زیبایی و شادابی پوست :

اگر به دنبال ماده طبیعی برای زیبایی و شادابی پوست خود هستید، بدانید که روغن زیتون از دیر باز برای حفظ شادابی و طراوت پوست موثر بوده و هم‌اکنون در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد اما اگر می‌خواهید طبیعی‌ترین و بهترین کرم و ماده آرایشی را برای طراوت پوست خود انتخاب کنید، می‌توانید روغن زیتون به پوست خود بمالید. روغن زیتون مانع از خشکی پوست شده و رطوبت کافی را به پوست می‌رساند.

امروزه در بسیاری از شامپوها، روغن‌های حمام، لوسیون‌ها، صابون‌ها، روغن‌های ماساژ و روغن‌های ناخن و حتی برای درمان بیماری‌های ناخن از روغن زیتون استفاده می‌شود.این روغن به دلیل داشتن پلی‌فنول‌ها از آسیب‌های پوستی که ممکن است در مواجهه با نور خورشید ایجاد شود،جلوگیری می‌کند.پوست وقتی صدمه می‌بیند که سلول‌هایش تخریب شوند بنابراین پلی‌فنول‌های موجود در کرم‌های ضدآفتابی که از روغن زیتون تهیه می‌شوند،می‌توانند مانع از آسیب‌های پوستی شوند. در یونان باستان، مصر و روم از این ماده برای زیبایی پوست زنان استفاده می‌شد بنابراین نرمی پوست و حفظ خاصیت ارتجاعی آن و از بین بردن خشکی پوست و مو از دیگر خواص روغن زیتون است.

پخت ‌و‌ پز :

روغن زیتون بهترین روغن برای پخت و پز و سرخ کردن زیرا روغن زیتون باکیفیت با اسیدیته پایین دارای میزان بالای نقطه دود  است.این روغن با بوی قوی می‌تواند برای سرخ کردن و پختن ماهی و سایر مواد غذایی بودار مورد استفاده قرار گیرد.بنابراین به جای استفاده از کره و روغن‌های جامد می‌توانید از روغن زیتون برای پخت و پز استفاده کنید حتی می‌توانید در تهیه کیک از این روغن بهره ببرید.بهتر است از حرارت دادن زیاد روغن زیتون پرهیز کنید و برای استفاده از حداکثر مزایای این روغن خوش‌مزه با حرارت ملایم و به تدریج غذاها را آماده کنید.

سرخ کردن هم نوعی از آماده کردن غذا است.پس اگر با روغن زیتون قصد آماده کردن غذا را دارید آن را به آرامی بپزید.مصرف این روغن روی انواع سالاد بهترین راه لذت بردن از طعم آن و رسیدن به مزایای مفیدش است.بسیاری از ما نمی‌دانیم که روغن زیتون را کجا نگه داریم اما آنچه مسلم است،این است که گرما و قرار دادن همه مواد خوراکی در محیط پرحرارت واکنش‌های شیمیایی را افزایش داده و سبب تخریب مواد غذایی می‌شود بنابراین بهتر است روغن زیتون در ظرف شیشه‌ای در کابینت در فضایی خنک، سرد و تاریک قرار داده شود و هر روز پس از استفاده مجددا در جای خود قرار بگیرد.می‌توانیم روغن زیتون را در یخچال قرار بدهیم اما قرار دادن طولانی ‌مدت آن در یخچال ممکن است سبب تشکیل کریستال‌هایی در روغن شود که البته با گذاشتن آن در محیط آشپزخانه دوباره شکل این مایع به حالت اولیه برمی‌گردد.

انواع روغن زیتون :

روغن زیتون برحسب خالص بودن و کیفیت دارای چند نوع است.روغن زیتون سرد یا بکر یا مادر که با فشار زیاد از زیتون‌ها خارج می‌شود و این روغن از نظر کیفیت بهترین نوع روغن زیتون است. نوع دیگر روغنی است که وقتی در اثر فشار زیاد مقداری از روغن زیتون گرفته شد،میوه‌ها را با آب مخلوط کرده و آنها را دو بار تحت فشار قرار می‌دهند تا روغن آن خارج شود.این روغن از نظر کیفیت پایین‌تر از روغن نوع اول است و پس از تصفیه به مصرف خوراکی می‌رسد.

خرید روغن زیتون :

وقتی می‌خواهید روغن زیتون بخرید،اگر قصد دارید نوع با کیفیت آن را تهیه کنید،اولین روغنی که در اثر فشار از زیتون خارج می‌شود،مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین آن است.این روغن بدون حرارت دادن یا اضافه کردن ماده شیمیایی تهیه شده و دارای طعم و مزه قوی است.

رنگ آن هم همان‌طور که گفته شد سبز یا زرد تیره است.روغن زیتون‌هایی که رنگ‌ روشن‌تر دارند،روغن‌هایی که تصفیه شده و دارای کیفیت روغن زیتون اولیه یا خام نیستند. تفاوت روغن زیتون‌هایی که نام بردیم در میزان اسیدیته آنها است که روی مزه آن اثر می‌گذارد نه روی مواد مفید و مغذی‌اش.

روغن زیتون با اسیدیته پایین‌تر مثل همان روغن‌های با کیفیت بالا دارای آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر است.بنابراین نقش این نوع روغن زیتون‌ها در پیشگیری از بیماری‌هایی که نام بردیم،بسیار بیشتر است اما روغن زیتون در کل از هر نوعی که باشد،در مقایسه با بسیاری از روغن‌های دیگر مثل کانولا، روغن ذرت و سویا و در مقایسه با روغن جامد عالی تر بوده نقش حفاظتی دارد.


۹ دلیل خوب برای مصرف بیشتر روغن زیتون

همه‌ افرادی که مشتری دائم روغن زیتون هستند کمابیش با خواص آن نیز آشنا هستند. این مطلب بیشتر برای افرادی است که لب به این روغن نمی‌زنند و یا این که تازه شروع به مصرف آن کرده‌اند.

برای اینکه بدانید چرا باید روغن زیتون بیشتری مصرف کنید با ما همراه باشید 

۱- روغن زیتون: ضددرد طبیعی :

محققان آمریکایی ثابت کرده‌اند که روغن زیتون صد در صد طبیعی دارای خواص ضدالتهابی مشابه ایبوپروفن است. برای همین اگر سردرد شدید و طولانی مدت رهایتان نمی‌کند روغن زیتون بخورید. این خاصیت روغن زیتون مدیون ترکیبات ضدالتهابی آن است.

برای تسکین دردهای مزمن، روزانه به طور مرتب روغن زیتون مصرف کنید. مصرف این روغن برای تسکین سردرد، دردهای عضلانی و غیره مفید است.

۲- روغن زیتون مفید برای مغز :

روغن زیتون قدرت درک ذهنی افراد را بالا می‌برد. بر اساس نتایج یک پژوهش ایتالیایی، این خاصیت روغن زیتون به دلیل وجود ۸۰ درصد اسیدهای چرب اشباع نشده ی موجود در آن است.

اگر می‌خواهید آلزایمر و مشکلات مغزی دیگر را از خود دور کنید به غذاهای روزانه‌تان روغن زیتون اضافه کنید و بازی‌های فکری انجام دهید.

۳- روغن زیتون از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری می‌کند :

پولیفنول‌های موجود در روغن زیتون مانند هورمون‌های واقعی عمل می‌کنند برای همین باعث تقویت استخوان‌ها می‌شوند. در واقع در جریان هضم غذا پولیفنول های روغن زیتون، کلسیم و ویتامین D را جذب می‌کنند و سپس آن‌ها را به استخوان‌های ما می‌رسانند. برای همین توصیه می‌کنیم زنان بالای ۴۵ سال که بیشتر در معرض پوکی و شکستگی استخوان قرار دارند حتماً از این روغن استفاده کنند.

در تهیه انواع غذا و برنج از روغن زیتون استفاده کنید و بر روی سالاد هایتان روغن زیتون بریزید تا جایی که می توانید از خواص آن بهره مند شوید.

۴- روغن زیتون باعث دفع راحت می‌شود :

اگر مشکل هضم غذا و یبوست دارید به سراغ روغن زیتون بروید. روغن زیتون همچنین از تشکیل سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می‌کند. بر خلاف روغن پارافین که گاهی برای مقابله با یبوست تجویز می‌شود این روغن جذب ویتامین‌هایی مثل ویتامین A، E، K، D حلال در چربی را کاهش نمی‌دهد.

اگر دچار یبوست شده‌اید ناشتا یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بخورید.

این روغن نیز مانند روغن‌های دیگر از ۱۰۰ درصد مواد چرب تشکیل شده است و هر قاشق غذاخوری از آن حاوی ۹۰ کالری است.

۵- آیا روغن زیتون باعث لاغری می‌شود؟

برخی‌ها معتقدند که روغن زیتون باعث لاغری می‌شود. اما توجه داشته باشید که این روغن نیز مانند روغن‌های دیگر از ۱۰۰ درصد مواد چرب تشکیل شده است و هر قاشق غذاخوری از آن حاوی ۹۰ کالری است. روغن زیتون زمانی باعث لاغری می‌شود که رژیم غذایی شما سرشار از سبزیجات و ماهی باشد. نباید در مصرف روغن زیتون زیاده روی  کنید طبق وبسایت رسمی شورای بین المللی روغن زیتون در جهان در مادرید اسپانیا روغن زیتون بهترین روغن برای پخت و سرخ کردن است.

۶- روغن زیتون: راز جوانی :

روغن زیتون پیری سلول‌ها به ویژه سلول‌های پوستی را به تعویق می‌اندازد. می‌پرسید چرا؟ به خاطر اینکه این روغن سرشار از پولی فنول‌ها است. علاوه بر این روغن زیتون حاوی امگا ۹ ها نیز است که فعالیت سلول‌ها را بالا می‌برد و از پیری آن‌ها جلوگیری می‌کند.

لازم است که به همراه روغن زیتون مواد غذایی دیگری مثل روغن گردو و یا ماهی‌های چرب (ماهی آزاد، تن) که سرشار از امگا ۳ ها هستند میل کنید. در این صورت خواص ضد پیری آن چند برابر می‌شود.

۷- روغن زیتون ضد سرطان سینه و سرطان پروستات :

روغن زیتون از ابتلا به سرطان سینه و سرطان پروستات پیشگیری می‌کند. باز هم به دلیل وجود پولیفنول‌های آن. این ترکیبات آنتی اکسیدانی از تشکیل رادیکال‌های آزاد که مسئول ابتلا به سرطان هستند جلوگیری می‌کند. روغن زیتون همچنین سرشار از اسید اولئیک است. نتایج یک پژوهش آمریکایی که در سال ۲۰۰۵ انجام شده است نشان می‌دهد که این اسید چرب با ژن عامل سرطان سینه مبارزه می‌کند.

۸- روغن زیتون ضد کلسترول :

روغن زیتون میزان کلسترول بد خون LDL را پایین می‌آورد. می‌پرسید چرا؟ به خاطر اینکه سرشار از اسید اولئیک از خانواده‌ی امگا ۹ ها است. امگا ۹ نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی ایفا می‌کند به خاطر اینکه باعث افزایش میزان کلسترول مفید HDL و کاهش کلسترول بد خون می‌شود.

توصیه می‌کنیم روغن زیتون را به همراه روغن کلزا، روغن گردو، روغن انگور که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند مصرف کنید. در این صورت خواص ضدکلسترولی آن بیشتر می‌شود.

۹- روغن زیتون برای مقابله فشار خون بالا :

از آنجایی که روغن زیتون سرشار از پولیفنول است برای همین در مقابله با فشار خون بالا موثر عمل می‌کند. این ترکیبات نمی‌گذارد که چربی‌ها رگ‌های خونی را مسدود کنند. در این صورت رگ‌ها انعطاف بیشتری دارند، خون بهتر جریان پیدا می‌کند و فشار خون تنظیم می‌شود. روغن زیتون همچنین حاوی ویتامین E است که خواص آنتی اکسیدانی‌اش خطر فشار خون بالا را محدودتر می‌کند.
اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید روغن زیتون بیشتری مصرف کنید و همچنین مصرف ماهی‌های چرب را در الویت قرار بدهید. مصرف چربی‌های اشباع شده مثل کره، پنیر، سرخ کردنی‌ها و همچنین نمک را محدود کنید.
عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *