پیشگیری از کم خونی با کینوا

مطلب را به اشتراک بگذارید

در مورد پیشگیری از کم خونی با کینوا در این مطلب توضیحاتی ارائه می کنیم.

با ما همراه باشید.

پیشگیری از کم خونی با کینوا

کم خونی (Anemia) بیماری است که در آن به اندازه کافی، بدن گلبول های قرمز خون برای حمل اکسیژن به بافت های بدن را ندارد. این بیماری می تواند موقت یا بلند مدت و خفیف یا شدید باشد. اگر مشکوک به کم خونی هستید به پزشک معالج مراجعه کنید. زیرا ممکن است علائم هشدار دهنده بیماری جدی باشد. معمولاً برای درمان کم خونی مکمل های دارویی یا رژیم سالم و متنوع پیشنهاد می شود.

علائم و نشانه های آنمی متفاوت اند. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– خستگی و ضعف

– پوست رنگی یا زرد

– ضربان قلب نامنظم و تنگی نفس

– سرماخوردگی یا سرگیجه و سردرد

– درد قفسه سینه

– دست ها و پاهای سرد

اگر به دلایل ناخواسته احساس خستگی می کنید، کم خونی علل بسیاری دارد، بنابراین فرض نکنید اگر خسته هستید حتماً دارای کم خونی هستید.

بعضی از مردم می دانند که هموگلوبین خونشان کم است اما کسانی که کم خونی دارند نباید خون اهدا کنند.

ارتباط کینوا و پیشگیری از کم خونی:

مصرف کینوا در سراسر جهان در حال رشد است. کینوا به عنوان یک سوپر فود (Super Food)، دارای تمامی اسید آمینه های ضروری است که در اکثر غلات وجود ندارند. از این رو کینوا پروتئین کامل است و بهترین جایگزین گوشت در افراد کم خون و گیاهخواران است. کینوا هم چنین دارای کلسیم و فسفر است. کینوا با میزان بالای آهن، از این بیماری جلوگیری می کند.

محتوای آهن کینوا:

وجود آهن برای بدن انسان بسیار ضروری است زیرا آهن یک جزو ضروری از هموگلوبین است، ترکیباتی که اکسیژن را در خون حمل می کنند. کینوا دارای میزان بالایی آهن است که مناسب برای افرادی است که از کم خونی و کمبود آهن رنج می برند.

در یک فنجان کینوا پخته شده ۱۸۵ گرم حدود (۸/۲ میلی گرم) آهن وجود دارد که ۱۵% از میزان مورد نیاز روزانه را تشکیل می دهد.

کینوا، راه حل مشکل کم خونی و پیشگیری از آن در زنان باردار:

آهن برای ساخت ماهیچه و تولید هموگلوبین بسیار ضروری است. یک بار مصرف کینوا تقریبا ۵ میلی گرم آهن تأمین می کند که ۳۷ درصد از نیاز روزانه بدن به آهن را برطرف می کند. دریافت آهن به میزان کافی برای ورزشکاران، زنان باردار و گیاه خواران بسیار مهم است. به همین دلیل مصرف کینوا به دلیل داشتن آهن توصیه می شود.

حتی اگر کسانی هستند که گوشت مصرف می کنند، دریافت آهن از منابع گیاهی ضروری است و کینوا یکی از گیاهان غنی از آهن می باشد. میزان کم آهن باعث خستگی و کاهش عملکرد سیستم ایمنی می شود.

پیشگیری از کم خونی و بارداری:

در دوران بارداری بدن برای بهبود رشد کودک خون زیادی تولید می کند. اگر آهن کافی یا مواد مغذی دیگر به بدن نرسد، بدن قادر به تولید گلبول های قرمز نخواهد بود.

هر چند در دوران بارداری داشتن کم خونی خفیف طبیعی است ولی، شاید در اثر کاهش آهن یا ویتامین بدن، دچار کم خونی بسیار شدید شوید به همین دلیل مصرف کینوا بسیار توصیه می شود.

انواع کم خونی در دوران بارداری:

– نارسایی (کمبود آهن)

– کم خونی فقر آهن

– کمبود ویتامین B12

این بیماری اگر شدت داشته باشد و درمان نشود، می تواند خطر عوارض جدی مانند زایمان زودرس را افزایش دهد. پس باید از ابتلا به کم خونی پیشگیری کنید.

عوامل خطر کم خونی فقر آهن در دوران بارداری چیست؟

  • اگر دو حاملگی با فاصله نزدیک به هم دارید.

  • با یک یا چند کودک حاملگی دوباره دارید.

  • استفراغ ناشی از بارداری در صبح.

  • عدم مصرف آهن کافی.

  • یک جریان قاعدگی قبل از حاملگی.

  • سابقه کم خونی قبل از حاملگی.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *