پوویدون آیداین (Povidone-Iodine)

مطلب را به اشتراک بگذارید

موارد و مقدار مصرف :‏
الف) به عنوان ضد عفونی کننده در جراحی : مقدار کافی از محلول موضعی یا از محلول شستشو در جراحی برای ضد ‏عفونی کردن محل عمل و دست جراح مصرف می‌ شود.
ب) به عنوان دهان شویه: محلول دهان شویه را به صورت رقیق شده در حجم معادلی از آب گرم یا به صورت رقیق نشده ‏به مدت ۳۰ ثانیه غرغره می‌ کنند. این عمل هر دو یا چهار ساعت، تا مدت لازم، تکرار می‌ شود.
پ) استفاده از شامپو : ابتدا موها را خیس کرده و سپس در ظرف را دو یا سه بار از شامپو پر کرده و بر سر می‌ مالند تا ‏کف کند. سپس، موها را آبکشی کرده و مجدداً همان مقدار را به سر می‌ مالند و یا با نوک انگشتان پوست سر را ماساژ می‌ ‏دهند تا کف طلایی رنگ به وجود آید. پس از آن، موها را آب کشی می‌ کنند. درمان باید هفته‌ای دو بار تا حصول بهبودی‌ ‏ادامه یابد و سپس هفته‌ای یک بار موها را با شامپو می‌ شویند.

ت) استفاده از پماد : ابتدا موضع مورد نظر را تمیز کرده و سپس به میزان مورد نیاز از پماد بر روی موضع مالیده شده و ‏در صورت لزوم پانسمان می‌ شود. این شکل دارو در درمان سوختگی ها هر هشت ساعت و در سایر موارد یک بار در ‏روز مصرف می‌ شود.

ث)‌ استفاده از ژل و دوش واژینال: در مورد ژل، یک اپلیکاتور پر (پنج گرم) از آن هر شب استعمال می‌ شود. در مورد ‏دوش واژینال دارو ، محلول غلیظ آن را به داخل اپلیکاتور می‌ ریزند، طبق دستور رقیق می‌ کنند و سپس مهبل را شستشو ‏می‌ دهند. در صورت لزوم مصرف همزمان ژل و دوش مهبلی، هنگام صبح از دوش استفاده می‌ شود. درمان به مدت دو یا ‏چهار هفته، حتی طی خونریزی قاعدگی، ادامه می‌ یابد.
مکانیسم اثر :‏
پوویدون آیوداین ترکیبی از ید و پلیمرهای حامل است. محلولهای پوویدون آیود این از طریق آزاد ساختن تدریجی ید بر ‏باکتریها، قارچها، ویروسها، انگلها، کیستها و اسپورها مؤثر هستند. قدرت اثر پوویدون آیوداین کمتر از فرآورده‌های حاوی ‏ید آزاد است، ولی سمیت آن کمتر است.
اثر ضد عفونی کننده این دارو را مواد قلیایی کاهش می‌ دهند. ‏
تداخل دارویی :‏
مصرف همزمان پوویدون آیوداین و تنتور بنژوئن ممکن است به بروز واکنشهای پوستی، مانند سوختگی های درجه دوم و ‏سوم، منجر شود. این تداخل موجب کاهش ‏pH‏ می‌ شود. ‏
اثر بر آزمایشهای تشخیصی :‏
جذب پوویدون آیوداین ممکن است با آزمونهای عملکرد تیروئید تداخل کند. ‏
فارماکوکینتیک :‏
جذب: پوویدون آیوداین از طریق اسکار پوست سوخته، و نیز از ناحیه پوست سوخته یا زخمی جذب می‌ شود. جذب دارو ‏از راه پوست نوزادان ممکن است به کم کاری تیروئید منجر گردد. ‏
موارد احتیاط :  
الف) از مصرف پوویدون آیودین در مناطق وسیعی از پوست آسیب دیده خودداری شود ، زیرا ممکن است به جذب مقادیر ‏زیاد ید منجر شود.
ب) پوویدون آیوداین در بیمارانی که حساسیت مفرط به ید دارند، باید با احتیاط فراوان تجویز شود. ‏
اشکال دارویی : ‏
Solution: 7.5, 10%‎‏
Spray, Solution‏: ۲٫۵, ۱۰%
Ointment : 10%‎‏
Gel‏: ۱۰%
Douche‏: ۱۰%
Suppository‏: ۲۰۰‏mg‏
Tissue: 3 mg/cm2‎‏
Shampoo: 7.5%‎‏
Sponge: 7.5%‎‏ ‏
اطلاعات دیگر : ‏
طبقه‌بندی فارماکولوژیک: ضد عفونی کننده محتوی ید.
طبقه‌بندی درمانی: ضد عفونی کننده موضعی.
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده ‏D‏
عوارض جانبی :‏
موضعی: تحریک موضعی.
عوارض سیستمیک (ناشی از ید): اسیدوز متابولیک بعد از مصرف دارو در سوختگی های شدید یا مناطق بدون پوست.
نکات قابل توصیه به بیمار :‏
در صورت بروز تحریک، مصرف دارو را قطع کنید.
ژل و دوش مهبلی این دارو اسپرم کش هستند و در صورت تمایل به بارداری از آنها استفاده نکنید.
ژل مهبلی را فقط با دستور پزشک مصرف نمایید.
پوویدون آیوداین پارچه‌های بافته شده از الیاف طبیعی را لک نمی‌ کند و اگر پارچه بافته شده از الیاف مصنوعی رنگی شد، ‏‏‌آن را با آمونیاک رقیق بشویید. این دارو پارچه‌های آهاردار را آبی می‌ کند که رنگ آن با آب و صابون پاک می‌ شود.
محلول را قبل از مصرف تکان دهید. ‏

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *